Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jsme připraveni k realizaci B2C ?

Současný rozmach e-businessu je oproti výsledkům loňského roku opravdu markantní. Právě toto přesvědčuje další společnosti k aktivnímu zapojení e-komerce do svých činností. Velká progrese v této oblasti má leckdy trend mylného nasazení rychlého tempa, namísto propracování B2B a poté přikročení k B2C.

První fází kterou společnost musí aplikovat je plné propracování elektronické spolupráce s obchodními partnery a spolupracovníky (B2B). Tento vlastní krok se sestává z několika stupňů. Prvním stupněm můžeme označit transakční proces, ve kterém dochází k nahrazení dat novou formou elektronického zpracování a vytvoření zázemí pro tyto data. Dalším stupněm je tedy již práce s těmito daty a to jejich nasdílení s obchodními partnery. Třetí stupeň této snahy je provázání informací mezi dodavateli a odběrateli a tedy vzájemné spolupráci v oblasti plánování až po výrobu. Tato souborná fáze nám tedy umožní získat plně pod kontrolu celý řetězec od nákupu surovin až po vlastní odbyt.

Jak je zřejmé opravdu nelze přeskočit zavedení B2B a přistoupit přímo k B2C, jelikož při potřebě rychlé a pružné reakce vnitřních částí podniku by nemusel podnik vždy vyhovět pružnému reagování zákazníků. Dobrá implementace B2B se také může projevit i v úspoře nákladů a to posléze ve výhodnější ceně nabízeného výrobu způsobem B2C.

V oblasti B2C nás čekají opravdu obrovské změny. Spektrum uplatnění je široké a při zvážení zákaznického potenciálu, který se neustále velmi rychle rozrůstá se tato oblast z hlediska podniku stává velmi zajímavou.

Z podnikového pohledu můžeme očekávat s aplikací B2C například tyto přínosy. Je to převážně výhoda levného a globálního marketingu, ale také jednodušší administrace obchodu. Tyto přínosy vycházejí přímo ze způsobu aplikovaného businessu. Dalším důležitým faktorem je trvalá dostupnost s odstraněním faktoru času, ale také prostoru. Nelze opomenout možnost optimalizace výroby a skladu.

Nejsou to však jen velké výhody na straně výrobců. Hlavní přínos aplikace B2C bych řadil na stranu spotřebitelů. V této situaci zaniká vliv fyzických bariér, vylučuje se prostředí zprostředkovatelů, srovnává konkurenceschopnost s vyloučením faktoru velikosti. Dalším ze zajímavých výhod je přiblížení zákazníka k výrobci. Jelikož internet umožňuje zákazníkovi získávat neomezené informace bez jakýchkoliv bariér můžeme tento trh přirovnat k modelové situaci trhu s dokonalou konkurencí.

Specifickou vlastností která vzrůstá na významu s aplikací e-komerce je růst vlivu přidané hodnoty. Je to právě určitá forma jedinečnosti či služby navíc která prodává daný produkt. Metody této přidané hodnoty mohou být různé. Jedná se hlavně o vlivy rychlosti a dostupnosti produktu, možnosti neomezeného srovnávání výrobků v rámci jednoho výrobce s cílem zvýšit uspokojení zákaznických specifických potřeb. Určitou možností specifické přidané hodnoty je také konzultační prodej, kdy prodejce umožní propojením jednotlivých nabídek dokonalý výběr na základě doporučení. Položkou která je opravdu pro spotřebitele i výrobce zajímavá je určitá forma personifikace. Zde se již zákazník nestává pouhou jednotkou, je zde velký prostor pro specifické služby řízené přímo pro daného zákazníka. Tímto dochází také k velkým úsporám, neplýtvají se zde marketingové prostředky, výrobní kapacity a přitom nabídka je tvořena spotřebiteli “přímo na tělo”.

Z tohoto plyne obrovský význam realizace B2C. Který přináší výhody na obou stranách, jak na straně výrobců tak spotřebitelů.

Z těchto reálných skutečností je zřejmé, že velké množství českých firem stojí před otázkou zda vkročit do oblasti e-komerce. Myslím, že vzhledem k dosavadnímu vývoji je na tuto otázku pouze jediná odpověď. Pouze je nutné zjistit na jaké úrovni se elektronický rozvoj v podniku nachází a posléze tak realizovat příslušnou fázi.

Chování a očekávání ”elektronického” zákazníka přináší do obchodování zásadní změny, které je nutné podpořit a zajistit prostřednictvím B2B řešení.

Nemohu opomenout myšlenku jednoho z hlavních nositelů vize digitálního věku Billa Gatese: “Úspěšnými firmami příští dekády budou ty, jež pomocí digitálních nástrojů znovu vynaleznou všechny své pracovní postupy.” - Byznys rychlostí myšlenky, 1999
Autor: Jan Pleyer
Datum: 11. května 2000



 Profil autora  

Jan Pleyer

Marketingový pracovník a konzultant v oblasti e-byznysu. Zabývá se oblastí public relation internetových projektů.
V současné době působí v e-aukce.com


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Radek Vašíček
Jak to vidí jiní
12.05.2000 10:35
Patrik Josifko
Na velikosti zaleží (?)!
17.05.2000 14:08
Libor Novacek
Re: Jak to vidí jiní
30.05.2000 05:01