Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Kolaborace

Za posledních 6 měsíců prošla B2B e-komerce jakýmsi procesem redefinování, kolaborace se stává klíčovým fokusem pro firmy, které chtějí přesunout své transakce na internet. Abychom se dostali k tomu, co kolaborace vůbec je, rád bych to všechno vzal pěkně od kořenů. Kořenem je komerce. Komerce je výměna služeb nebo produktů mezi dvěma tábory. E-komerce je pak výměna tohoto zboží za pomoci internetu.

Rozdíl mezi B2B (business-to-business) a B2C (business-to-consumer) je, že B2B je daleko více komplexní proces. V B2C jsou transakce či výměny diskrétní. Např. když kupujete knihy, videa nebo třeba banány v B2C prodejně, procházíte katalogem, čtete si informace a děláte rozhodnutí zda-li koupit nebo nekoupit zboží za fixní cenu. To je ten nejmarkantnější rozdíl v porovnání s B2B. V B2B předchází proces nákupu nebo prodeje několik interakcí mezi dvěma tábory. Někdy může být přítomna i třetí strana jako finanční instituce, dopravce, pojišťovna apod.

Jak se liší kolaborace a e-komerce? To je opravdu složité, ale rozdíl existuje. Kolaborace jsou právě ty interakce před a po definitivní koupí nebo prodejem produktu či služby. V tomto spočívá celá efektivita B2B e-komerce. Součástí kolaborace může být různé plánování, design, sourcing, produkce, skladování nebo logistika. Je to v podstatě koordinování výrobního cyklu mezi výrobci, třetími stranami a odběrateli.

Online kolaborace mají přirozeně za úkol snižovat náklady a přinášet větší efektivitu v komunikaci mezi firmami, což bude v budoucnu velice důležité. Než se toho ve větší míře v Čechách dočkáme, uběhne jistě pár let. Existují zde už nějaké miniaturní náznaky jako je Intelligo nebo ohlášené B2B marketplace od Telecomu, všechno je ale v plenkách. V Americe investují firmy do kolaboračních technologií obrovské sumy peněz. Těží z toho v obrovském měřítku právě poskytovalé těchto řešení jako jsou firmy ClickCommerce, i2 Technologies, Agile Software, MatrixOne a další. Kroky do této oblasti podnikly i Commerce One a Ariba.
Autor: Jan Barta
Datum: 16. ledna 2001



 Profil autora  

Jan Barta

Jan Barta je obchodním ředitelem agentury B3net, přední společnosti působící v oblasti mobilního marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Luboš Mrvík
Nepřesný překlad
27.02.2001 20:06
Jiří Rýdl
Kolaborace versus spoluprace
02.03.2001 09:03
Jan Hybler
Kolaborace
10.03.2001 22:45