Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Proč má obchodní model business to business budoucnost?

Objem obchodů, ať už ve formě zboží nebo služeb, uskutečněných pomocí portálů business to business stále roste a přesto nejedna společnost předvídá další, ještě masivnější nárůst. V čem je tajemství takových aplikací? Nejstručnější odpověď je cena...

Ceny za vývoj a správu takové aplikace a náklady na její údržbu totiž nejsou zdaleka tak velké jako úspory, kterých můžete dosáhnout právě při obchodování pomocí nějakého portálu pro business to business obchodování, tedy obchod mezi společnostmi. Investice do nového distribučního kanálu se rychle vrátí nejen díky možnostem vypisovat konkurzy na dodavatele, “zdarma” distribuovat a naopak získávat množství informací z daného oboru, dále snížení výdajů do propagace a přístup k databázím obchodních kontaktů.

Dnes už nejen telekomunikační a tzv. technologické společnosti, ale také zástupci petrochemického, automobilového, papírenského, filmového a samozřejmě “internetového” průmyslu vstupují oběma nohama do online obchodování. Komplexní obchodní portály svou otevřeností kladou důraz na aktivitu firem, které jsou nuceny efektivně měnit cenu zboží podle stavu na elektronicky zmapovaném trhu. Každého obchodníka zde dělí pouze jedno kliknutí od další a možná lepší nabídky, od seznamu dodavatelů daného produktu nebo od volby distribučního kanálu. Na jednu stranu je tak základní pozice pro všechny dodavatele bez ohledu na jejich velikost nebo fyzickou polohu, na druhou stranu právě silný konkurenční tlak dostává spoustu z nich “z kola ven”.

Při sjednávání obchodů pochopitelně nerozhoduje jenom cena. Systémy jsou připraveny porovnávat také obsáhlejší nabídky, zahrnující cenu za dopravu, balení, příplatky za příliš krátký termín, smluvní pokuty, množství vyrobitelné za danou jednotku času a další podstatné informace, které nakonec rozhodnou a přinesou až padesátiprocentní úspory pro obchodníky. V tom případě jistě rádi zaplatí relativně nízký poplatek ze používání takového portálu a přístup k informacím. Existují pochopitelně také otevřené modely.

Nové principy tlačí na dodavatele, kteří jsou nuceni citlivě měnit svojí strategii, pružně reagovat na poptávku, udržovat konkurenceschopnou cenu, případně se specializovat na netradiční zboží, uvažovat globálně, úzce spolupracovat s logistickými společnostmi atd. Hlavní trend distribuce se tedy přesouvá z modelu výrobce-velkoobchodník-maloobchodníci k logisticky vyspělejšímu, ale také mnohem náročnějšímu způsobu přímé distribuce výrobce-zákazník, v tomto případě společnost-jiná společnost.

Jen jako nakousnutí dalšího tématu je třeba zmínit také distribuci informací, které nejsou vázány na dodavatelské firmy a jejich distribuce je vlastně “zadarmo” v ceně poplatků za přístup k Internetu. Distributor informací jako např. informační portál je tedy vlastně jedním z prvních fungujících modelů “new economy”.

Jaké další modely přibudou lze dnes jen těžko předvídat, ale jistě se změní přístup k zákazníkovi, způsob distribuce a řízení výroby. A již dnes je třeba se na tyto trendy připravit.
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 6. května 2000



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Petr Havlíček
Obchodní model
09.05.2000 10:05