Bariery v e-komerci - zaměřeno na "náctileté"
Tak jako existují různé skupiny uživatelů internetu, chcete-li kategorie zákazníků, tak každá z těchto skupin zákazníků vnímá rozdílné bariery, které jim brání nakupovat on-line. O těch nejobvyklejších barierách v e-komerci jsme již na těchto stránkách mnohokráte psali. Tentokrát se však pokusím zaměřit na skupinu uživatelů do dvaceti let, skupinu která se označuje jako "náctiletí", v anglosaských zemích jako "teens".
Proč tak činím, hned vysvětlím. Podle studie mezinárodní konzultantské firmy PricewaterhouseCoopers američtí "náctiletí" tráví značnou část svého času on line, ale jen vzácně tento čas využívají k nákupům.
Poslední výzkum nazvaný "E-retail intelligence" systém ukázal, že jen 2 procenta ze skupiny uživatelů mezi 13-18 rokem věku uvádí, že nakupování on-line bylo pro ně důvodem proč se připojit k internetu.
Zatímco 76% dospělých uživatelů tj. uživatelů nad 18. let, již udělalo alespoň jednu objednávku on-line, u skupiny "náctiletých" je to pouze 31% procent . Dalších 25% ze skupiny "náctiletých" uživatelů navštívilo komerční stránky internetu, aniž by udělali jakoukoliv objednávku.
Jak se zdůrazňuje ve zmiňované studii Pricewaterhouse Coopers: " ti obchodnici, kteří již teď dokáží upoutat pozornost "náctiletých" zákazníků, dokáží v nich vzbudit ochotu objednávat si služby a výrobky on-line, si nepochybně zajistí jejich náklonnost i v budoucnu."
Jací jsou "náctiletí" uživatelé?
Podle zmiňovaného průzkumu je většina "náctiletých" uživatelů technicky zdatná, ale k internetu se nepřipojují tak často jako skupina dospělých. Jen 38 procent uživatelů z této věkové skupiny, se připojuje k internetu vícekrát než jednou denně, ve skupině dospělých uživatelů internetu je to však 52 procent. Pro srovnání, v České republice činí skupina "náctiletých" asi 10 procent ze všech věkových skupin uživatelů internetu.
Je velmi zajímavé, že rodiny s "náctiletými" uživateli internetu, jsou daleko více nakloněny k využívání internetu, oproti ostatním domácnostem.
Bariéry v nakupování
Pomineme klasické barieru, jakou představuje neochota rodičů platit za neschválené objednávky svých dětí. S tím přirozeně souvisí i omezené finanční prostředky u této skupiny uživatelů. Velmi často "náctiletí" respondenti průzkumu uvádějí bariéry jako je nemožnost vyzkoušet si produkt před uskutečněním objednávky, těžkopádné vracení produktu a již zmiňovaný nedostatek finančních prostředků.
Co letí
Průzkum odhalil, že pokud "náctiletí" nakupují on-line, pak předmětem jejich zájmu jsou ty samé produkty, jako v případě dospělých. Jednoznačně převládají objednávky hudebních nosičů, oblečení, knih a software. V případě dospělých uživatelů je pořadí následující knihy, hudební nosiče, software, oblečení. Skutečnost, že oblečení představuje číslo dvě u "náctiletých" je zjevnou příležitostí pro výrobce a prodejce oblečení pro mladé, jak dodávají z PricewaterhouseCoopers.
Co na závěr?
Závěr je jen shrnutím textu uvedeného výše. Je nutné si uvědomit, že vystavením produktu na internetu nebo vytvořením e-obchodu věci ani zdaleka nekončí, právě naopak. Internet má tu výhodu, že existuje vcelku přesná možnost, jak zjistit strukturu přistupujících uživatelů. S těmito údaji je však nutno dále pracovat. Nejen nabídka pro jednotlivé skupiny uživatelů, zákazníků, ale také odlišný design webových stránek je pak zcela namístě.
Autor: Karel Baláš
Datum: 14. června 2000
Karel Baláš
Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006