Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Patria Online: Přidaná hodnota od profesionálů

Finanční portál patria.cz je posledním z řady českých finančních serverů, které jsme vám postupně představili v našem krátkém seriálu. Z celé řady však výrazně "vykukuje". Na rozdíl od ostatních je totiž zaměřen spíš na investory v oblasti cenných papírů a dalších podobných produktů. Ostatně není divu - vždyť provozovatelem serveru je společnost ze skupiny Patria Finance, největší tuzemské investiční banky.

"První myšlenka na založení budoucího serveru se zrodila v létě 1997 a iniciátorem vzniku byl Jan Klenor, nynější předseda představenstva Patria Finance" vrací se k počátkům existence www.patria.cz Martin Kodýdek, spoluzakladatel serveru a výkonný ředitel společnosti Patria Online, která jej provozuje. "První verze stránek byla určena především klientům skupiny Patria," dodává.

I když se původní obsah serveru příliš nelišil od standardních prezentací jiných finančních skupin, přeci jen na něm byla znát snaha poskytnout klientovi i touto cestou nějakou přidanou hodnotu. A tento přístup se vyplatil, což ostatně dokládal trvalý nárůst počtu návštěvníků. Ostatně patria.cz spolu s Finance.cz jsou dodnes nejnavštěvovanějšími servery s finanční tématikou na českém internetu.

Finanční portál

Základem obsahu serveru bylo od počátku jeho existence původní on-line zpravodajství a i když se filozofie firmy od té doby změnila a z původní prezentace je dnes vertikální finanční portál, zpravodajství je dodnes nejnavštěvovanější sekcí.

"Velkého rozmachu z hlediska návštěvnosti i rozsahu obsahu dosáhl server pod vedením Vladimíra Kreidla," popsal další vývoj Kodýdek. Jeho vizí bylo vybudovat klasický finanční portál se širokým rozsahem obsahu i služeb. V té době také vzniklo oddělení Patria Internet, z něhož v roce 2000 vznikla dceřinná společnost Patria Online.

A protože tyto události probíhaly v době, kdy jak řekl Martin Kodýdek: "Měl e-business zelenou a více než na zisk se investoři dívali na výši příjmů," rostly postupně i náklady na vývoj a rozšiřování serveru. Přibližně ve stejné době (listopad 1998) pak byla na serveru realizována první reklamní kampaň. Jenže příjmy z reklamy nebyly nikterak závratné, a to i přesto, že nárůst objemu reklamy dosahoval meziměsíčně často i desítek procent.

Kapitál

Postupem času se server www.patria.cz dostal na špičku mezi finančními portály, kde se - jak již bylo řečeno - drží dodnes, a to jak z hlediska návštěvnosti, tak z hlediska šíře nabízeného obsahu. Z hlediska zisku ale ani tyto úspěchy příliš nepomohly. Ostatně Martin Kodýdek situaci vystihl přesně: "Příjmy z reklamy dlouhodobě neufinancovaly provoz a jejich výše respektive neexistence alternativních příjmových zdrojů se ukázaly být další výzvou i nutností."

Původní zakladatelé vzali "výzvu" za svou a výsledkem jejich snahy byl a stále je tlak na vytvoření produktového portfolia nově vzniklé společnosti Patria Direct (www.patria-direct.cz). Ta, jako licencovaný obchodník s cennými papíry začala nabízet on-line obchodování s akciemi na pražské burze a jak řekl Kodýdek: "V blízké budoucnosti připravuje další rozšíření spektra svých služeb a produktů."

Sto procent příjmů společnosti Patria Online dnes tvoří prodej inzertního prostoru na serveru www.patria.cz. Objem výnosů je podle Kodýdka z mnoha důvodů obtížné vyjádřit (mimo jiné proto, že Patria Online fakticky funguje něco přes rok a v letech 1999 a 2000 fungovalo pouze on-line oddělení Patria Internet). Hrubé výnosy proto spíše "odhadl". V roce 1999 na asi 1 milión korun, v roce 2000 asi na 4 milióny a v roce 2001 na 7 miliónů.

V letošním roce předpokládá Martin Kodýdek výnosy z reklamy na úrovni roku 2001, ovšem při současném poklesu některých výdajů firmy - hlavně na marketing. A navíc - v polovině roku chce Patria Online představit veřejnosti novou verzi i vizi portálu, včetně obchodního modelu, takže možná bude všechno jinak…

Příjmy společnosti Patria Direct generují obchody s cennými papíry na pražské burze. Firma ale svou činnost fakticky zahájila až 1. 8. 2001, takže její výsledky nemají vypovídací hodnotu.

Struktura klientů

Přestože skupina Patria je jako investiční banka zaměřena hlavně na velké institucionální investory, zpravodajství a další služby portálu www.patria.cz využívají jak profesionálové z různých průmyslových či finančních institucí tak soukromé osoby. Tomu je také přizpůsobena struktura serveru, který je rozdělen na dvě základní části - "Fyzické osoby" a "Podniky a instituce".

Patria Online při tvorbě obsahu samozřejmě těží ze silného zázemí analytiků (analytické oddělení Patria Finance patří k nejčastěji citovaným v ČR) a obchodníků, kteří se podílejí na vytváření obsahu podílejí. Využívá ale také další informační zdroje, což zaručuje komplexnost zpravodajství.

Služba "navíc"

Velice zajímavou službou portálu www.patria.cz je zasílání komentářů k ekonomicky významným událostem e-mailem. Přitom je možné nechat si zasílat komentáře zařazené jen do vybraných kategorií, či si objednat denní či týdenní souhrny komentářů a souhrny závěrečných cen akcií. Další možností je zasílání odkazů na články z tisku, které obsahují konkrétní klíčové slovo.

Portál www.patria.cz je jedním z nejpopulárnějších finančních serverů na českém internetu. Kvalita obsahu a množství služeb, které nabízí, jsou zárukou, že se tato situace hned tak nezmění. A navíc… Patria Online připravuje novou koncepci svého serveru, takže se možná ještě dočkáme něčeho zajímavého.


Struktura firmy:
Založení: červen 2000
Vlastnictví: Patria Online, a.s. (POL) je stoprocentně vlastněnou dceřinou společností společnosti Patria Finance, která je členem skupiny KBC Banking and Insurance Group. Do stejné skupiny patří i ČSOB.
Aktivity: Finanční portál www.patria.cz a server pro on-line obchodování na BCPP www.patria-direct.cz
Autor: David Kozák
Datum: 25. ledna 2002



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz