Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Peníze.cz potřebujete celý život

Server Peníze.CZ vznikl v červnu roku 2000 a na jeho zrodu se podíleli jeho současný šéf, Tomáš Prouza, šéfredaktor Tomáš Skřivánek a dva programátoři, Marek Teiml a Jiří Smutný. Oficiálně spuštěn byl server 4. září 2000 a stal se tak druhým obdobně zaměřeným serverem na českém internetu. A protože konkurenční Finance.cz už něajký čas fungovali, mohl se tým serveru při jeho přípravě poučit z chyb. To se také projevilo při pro mnohé překvapivě rázném vstupu na trh.

"Při stavbě Peníze.CZ jsme sledovali jednoduchou filozofii - nejprve vybudovat známý a úspěšný portál se širokou škálou informací (od příslovečných akcií po životní pojištění) a poté nabídnout inzerentům atraktivní možnosti reklamy," popsal záměr zakladatelů Tomáš Prouza, ředitel společnosti, která server provozuje. Strategií provozovatelů bylo vytvořit server s kvalitním obsahem, který potenciálním inzerentům nabídne komplexní reklamní projekty, jež by kombinovaly řadu reklamních prvků a finančním institucím by dávaly možnost přímo získat klienty. "A na to naši inzerenti slyší," dodává Prouza.

Peníze.CZ vstupovaly na trh, kde do té doby působil jediný konkurent, server Finance.cz, který vznikl již na jaře 1997 a měl tedy za sebou již několik let fungování (profil Finance.cz je k dispozici tady). Jenže, jak už to tak bývá - kde není reálná konkurence, tam hrozí ustrnutí a ztráta koncentrace. Nástup nového finančního serveru proto znamenal pro poklidné vody českého internetu velkou změnu, která se projevila i v "raketovém" nárůstu počtu návštěvníků.

Tým Peníze.CZ se postupně rozrůstal o další novináře i programátory a na počátku loňského roku vzniklo i obchodní oddělení. V současné době tak pro server na plný úvazek pracuje 12 lidí a dalších 7 lidí vykonává svou činnost na částečný úvazek. Zpravodajská a informační "síla" serveru je přitom postavena i na zkušenostech samotných zakladatelů. Tomáš Prouza byl předtím, než se stal ředitelem Peníze a.s. čtyři roky finančním editorem a šéfredaktorem speciálních příloh česko-anglického měsíčníku The Prague Tribune. Tomáš Skřivánek, šéfredaktor Peníze.CZ, pracoval jako ekonomický redaktor v MF Dnes a časopisu Týden.

Expanze do zahraničí

Na podzim roku 2000 založila společnost Peníze podobně zaměřený server také na Slovensku. Jmenoval se O peniazoch. Tomáš Prouza k tomu dodává: "Server byl postavený na základech Peníze.CZ. Technologie vznikaly v Praze a slovenští kolegové připravovali především obsah." Server se velice rychle prosadil a stal se nejúspěšnějším slovenským finančním portálem. Po několika měsících provozu jej však společnost prodala portálu Zoznam, který server dále rozvíjí.

On-line prodej produktů

Za další "zlomovým" okamžik v historii Peníze.CZ považuje Prouza zahájení on-line prodeje finančních produktů. Peníze.CZ se přitom snaží nabízet co nejširší paletu produktů. V současné době si tak návštěvník serveru může přímo od stolu objednat stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, cestovního pojištění a povinné ručení. Dalším specifickým produktem je možnost on-line dobíjení předplacených karet všech operátorů mobilních sítí. Velice zajímavou možností, kterou Peníze.CZ také nabízejí je možnost nechat si on-line zpracovat daňové přiznání, kterou server nabízí ve spolupráci s odborníky ze společnosti Wertheim. Kromě uvedených produktů připravuje tým Peníze.CZ i prodej dalších atraktivních produktů - například hypotečních úvěrů.

Kapitál

Jak nám řekl Tomáš Prouza: "Server má pět hlavních zdrojů příjmů - klasickou reklamu, speciální dlouhodobé projekty šité na míru finančním institucím, poradenské služby, prodej obsahu a online prodej finančních produktů." Aktuální podíl jednotlivých typů příjmů je zhruba následující 30% reklama, 40% dlouhodobé programy pro finanční instituce, 15% poradenské služby, 5% prodej obsahu dalším médiím a 10% podíl na příjmech má on-line prodej finančních produktů.

I provozovatelé Peníze.CZ jsou si však vědomi toho, že reklama nemůže dlouhodobě stačit k zajištění potřebných příjmů. Z tohoto důvodu se dlouhodobě snaží poměr jednotlivých příjmových skupin změnit ve prospěch ostatních aktivit. Podle Prouzy by měl ideální stav vypadat asi takto: 25% reklama, 35% dlouhodobé programy pro finanční instituce, 20% poradenská činnost, 5% prodej obsahu a 15% on-line prodej produktů.

Při spolupráci s finančními společnostmi, které jsou nejdůležitějšími inzerenty, je podle Prouzy prioritou dlouhodobost. "S finančními institucemi server dlouhodobě spolupracuje, tým spolupracovníků pro ně připravuje podrobné analýzy jejich kampaní a i v jejich průběhu jim navrhuje případná vylepšení či změny," řekl. Tím se serveru daří vytvářet podmínky, které těmto partnerům vyhovují a oni na oplátku investují své prostředky do reklamy a dalších marketingových produktů, které jim Peníze.CZ nabízejí.

Prodej reklamního prostoru na serveru zajišťují kromě vlastního obchodního oddělení i obě hlavní mediazastupitelství působící na českém trhu - ARBOmedia a M.I.A.. A jsou úspěšní. Tedy alespoň z hlediska poměru příjmů a výdajů, neboť společnost Peníze za loňský rok vykázala mírný zisk.

Další aktivity

Staré pořekadlo říká, že "nejen prací živ je člověk". Když toto úsloví mírně parafrázujeme, dalo by se totéž říci i o firmě. A protože i tým Peníze.CZ si tuto starou pravdu uvědomuje, využívá svého jména také na podporu aktivit, které sami o sobě zisk firmě nepřinášejí. K takovým akcím patří i dobročinné aukce, které server pořádá ve prospěch občanského sdružení Kiosek.

V rámci dobročinných akcí jsou draženy různé produkty a služby, které nabídne vždy nějaký významný partner. Momentálně (leden 2002 - pozn. autora) například probíhá dražba Lukulské večeře pro dvě osoby v pražském restaurantu River Club. A předchozí dražba v níž byla nabízena desetisvazková encyklopedie Universum vynesla sdružení Kiosek 5.201 korun.

Další zajímavou aktivitou Peníze.CZ byl průzkum uspořádaný ve spolupráci s měsíčníkem The Prague Tribune nazvaný Nejlepší banka v České republice. Vzhledem k specifickému zaměření serveru se přitom dá předpokládat, že výsledek průzkumu by měl mít slušnou vypovídací hodnotu.

Co říci na závěr

Peníze.CZ jsou po Finance.EU a Fincentru třetím finančním serverem, který vám v našem miniseriálu představujeme. Oproti konkurenci je specifický zejména tím, že společnost Peníze, která jej vlastní a provozuje se nezabývá žádnou jinou činností. Chce-li tedy z dlouhodobého hlediska přežít, nemá jinou možnost, než vydělat na provozu serveru. Podle dosavadních výsledků se zdá, že se jí tuto snahu podaří dotáhnout do úspěšného konce.

Profil firmy:
Vznik: Společnost Peníze a.s. byla založena v červenci 2000
Vlastnictví: -
Aktivity: Jedinou aktivitou společnosti je v současné době server Peníze.CZ .
Autor: David Kozák
Datum: 14. ledna 2002



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz