Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Incubator 2.0 končí!

Rozhovor s Ondřejem Bartošem přináší nemilou zprávu pro české start-upy. Bude jeho provoz vůbec někdy obnoven?

Ondřej Bartoš bezesporu patří mezi jedny z největších osobností české nové ekonomiky. V současné době je šéfem českého First Tuesday, které mimo jiné pořádá populární stejnojmenná každoměsíční setkání, je úzce spjato i s Incubatorem 2.0. V minulosti Ondřej např. spoluzakládal Acron Communications a vystudoval Vysokou školu ekonomickou.


1. Nedávno o tobě byl článeček v populárním časopise Tornado Insider. Říkal jsem si hurá, zase se Češi trošku prosazují v evropském měřítku. A pak zjistím, že je to advertoriál, tedy zaplacený článek. Kupuješ si často publicitu?

No jasně, vždyť i tobě platím… (Nedávno mi zaplatil večeři, ale z důvodu, že se mnou prohrál sázku, pozn. autora) Ne, teď vážně: advertoriál v Tornado Insideru byl dohodnut s naší globální centrálou jako začátek dlouhodobé strategické spolupráce mezi TI a First Tuesday. Jeho cílem pak bylo představit koncept "Nového First Tuesday", tedy First Tuesday po splasknutí internetové bubliny, First Tuesday jako businessu… Jednotlivé části advertoriálu pak byly vybírány společně s redaktory Tornado Insideru, jedna z nich popisuje naše aktivity v České republice.

2. Mohl bys nám trošku osvětlit vztah mezi First Tuesday v Čechách a globálním Networkem? Na škodu by ani nebylo, kdybys to vzal z historické perspektivy.

First Tuesday dnes funguje jako globální síť nezávislých subjektů - firem, které působí pod stejnou značkou a se stejnými základními cíli a principy, a to na základě licence udělené First Tuesday Ltd. Centrální First Tuesday je pak vlastněno dohromady těmito 46 lokálními subjekty. Tento model funguje od dubna 2001, kdy lokální držitelé licence odkoupili centrální firmu od krachující investiční společnosti Yazam za méně než 1 milion dolarů (Yazam koupil First Tuesday od jeho původních zakladatelů v červenci 2000 za částku okolo 60 milionů dolarů v hotovosti a akciích).

3. Firma, pod kterou působí v ČR First Tuesday, má dneska dva podílníky - tebe a Vlastimila Veselého. Pátral jsem v obchodním rejstříku a našel jsem, že s ní mělo co do činění víc lidí. Neshody společníků?

Vy novináři za vším vždycky musíte vidět něco skandálního… :-) (Nejsem novinář, pozn. autora) Firma byla založena v roce 1996 jako poradenská společnost, od roku 1997 mezi činnosti přibylo pořádání konferencí a v polovině roce 1999 získala licenci First Tuesday pro Českou republiku. Od roku 2000 se pak zabývá výlučně aktivitami pod hlavičkou First Tuesday CZ. Je naprosto logické, že s vývojem firmy se vyvíjejí i lidé okolo ní, v žádném případě nedošlo k žádným neshodám. S oběma bývalými společníky se vídám a příležitostně i spolupracuji, jsou to fajn lidi…

4. Slyšel jsem, že Incubator 2.0 se nevyvíjí zrovna tím směrem, jak jste asi chtěli. V čem vidíš hlavní důvod tohoto faktu? Budete ho stále držet nad vodou nebo uděláte radikální řez a zavřete ho?

Teď jsi natrefil na ne úplně příjemné téma… Ano, je pravda, že se nám nepovedlo Incubator 2.0 nastartovat tak, jak jsme chtěli a plánovali. To je bohuzel fakt. Proto jsme také před několika dny učinili spolu s hlavními partnery projektu strategické rozhodnutí na 12 měsíců inkubátor uspat, pozastavit, hibernovat. Za rok se potom rozhodneme, jestli ho oživíme, ještě počkáme nebo zastavíme. Musím říct, že pro všechny z nás, kteří jsme na inkubátoru pracovali, je to velké zklamání a bude ještě chvilku trvat než budeme schopni zanalyzovat důvody, proč se vše nepovedlo podle business plánu… Můj osobní názor je, že hlavními důvody jsou: pokles optimistických očekávání ve vztahu na technologické start-upové podnikání, neochota velkých firem aktivně se podílet na fungování inkubátoru, neschopnost českých univerzit pracovat s komerční sférou a vytvářet standardní mechanismy pro převod zajímavých projektů do praxe, a nevůle politiků a státních úředníků podporovat rozvoj podnikání a technologických projektů.

5. Vůbec, jaký je tvůj názor na business model inkubátoru? Po problémech inkubátorů jako CMGi nebo Internet Capital Group...

Překvapí tě, když řeknu, že jsem tuto otázku slyšel už stokrát? :-)

Především musíme rozlišit dva odlišné typy inkubátorů. Inkubátory, o kterých hovoříš ty, jsou vlastně venture investory, kteří zvolili jako cíl velmi raný typ projektů. Nicméně takovéto "inkubátory" investují peníze od svých investorů a požadují velmi nadprůměrný zisk, a to co nejdříve. Proto byl u nich ohromný tlak na rychlou ziskovost projektů a návratnost peněz, ovšem při zvýšeném riziku.

Incubator 2.0 měl být inkubátorem, který budou podporovat velké technologické, poradenské i jiné firmy, které jeho prostřednictvím vytvoří prostředí pro snazší start technologických projektů a firem. Inkubátor neměl investovat do projektů peníze, ale především infrastrukturu (kanceláře, hardware, software), měl tedy spíše šetřit start-upům náklady, a konzultace. Záměrem bylo také nastavit aktivní spolupráci s vysokými školami a pokusit se vytvořit standardní mechanismus přenosu projektů a technologií z akademického do komerčního prostředí. Nebyl by tam takový tlak na okamžitou výnosnost, ale jsem hluboce přesvědčen, že ve středním a dlouhém období by to mohlo fungovat…

6. Co si myslíš o českém venture investorovi (obecně)?

Nezlob se, ale to se nedá zobecňovat… To je podobné, jako by ses zeptal, co si myslím o českém bankéři nebo českém pornoherci. Jako ve všech oborech, je to velmi individuální. Znám velmi dobré venture kapitalisty, kteří se velmi aktivně snaží pomáhat podnikatelům a investují rozvážně a realisticky. A pak znám, pochopitelně, i venture investory - žraloky a venture investory - amatéry, ale jmenovat je nebudu, to musíš pochopit…

Obecně se ale dá říct, že se venture kapitálu u nás investuje ještě pořád strašně málo. Nemyslím si, že by to byla automaticky chyba českých venture investorů, v Čechách jsou totiž obecně strašně špatné možnosti financování firem a projektů, obzvláště v té začínající fázi. A na to, aby zde nastal už konečně boom venture kapitálu, bychom především potřebovali více podpůrných programů pro začínající firmy, více soukromých investorů (business angelů), případně inkubátorů…
Autor: Jan Barta
Datum: 6. srpna 2002



 Profil autora  

Jan Barta

Jan Barta je obchodním ředitelem agentury B3net, přední společnosti působící v oblasti mobilního marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Karel Mastalir
Muj nazor
06.08.2002 13:39
Jan Barta
inkubator
06.08.2002 14:07
Ondřej Bartoš
reakce
19.08.2002 17:03