Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Nová ekonomika žádá nová media!

Nová ekonomika s sebou přináší samé nové věci: nové pracovní příležitosti, novou strukturu vlastnictví kapitálu, nové možnosti šíření informací, nové obchodní modely a koněčně nové způsoby komunikace především pomocí nových médií. Co je podstatou posledně jmenované novinky se dozvíte v tomto článku.

V návaznosti na můj jásající úvod asi překvapím vyjádřením souhlasu s již dobře známým výrokem Václava Klause o neexistenci nové ekonomiky. Nepochybuji ale o tom, že pan Klaus stejně tak dobře ví, jak prodávat produkty, činy nebo myšlenky.

Jedním z takto používaných způsobů podpory prodeje, ať už se jedná o volební program nebo novou ekonomiku, je důraz na vhodně vybrané jméno produktu tak, aby kvalitativní vlastnosti nezůstali ve stínu nevhodně zvolené strategie. V dnešním světě, kde se prodává na základě znalosti značky a produkty nejsou vyráběny v závislosti na poptávce, ale na základě jejího vytvoření je registrovaná značka a logo jedním za základních kamenů obchodního úspěchu firmy. Tomu se samozřejmě podřizuje i způsob prodeje a propagace, a se vznikem nových obchodních modelů vzniká potřeba najít a využít nových možností komunikace se zákazníkem.

Ovšem stejně jako základní principy ekonomiky zůstávají stejné, tedy, že prosperující firma je ta, jejíž příjmy, plynoucí z uspokojování potřeb zákazníků, převyšují výdaje, tak i princip médií je postaven na stále stejném základě, kterým je komunikace jako taková. Ovšem struktura médií bobtná, přibývá distribučních kanálů, roste potřeba aktuálnosti a zlepšuje se možnost zpětné vazby. Důsledkem těchto změn jsou i podstatné změny ve využívání médií, souhrnně nazvaných “nová média”.

Již dříve bylo možné zvednout telefon a reagovat tak na zprávu v rádiu a možná se dokonce dostat do jeho vysílání, což lze (s přivřeným okem) přirovnat k připojení svojí poznámky pod článek někde na Internetu. Samozřejmě je tu mnoho “ale”. Rádio musím poslouchat v dobu, kdy vysílá obsah, který mne zajímá. Musím mít extra přístroj, připojený k principiáně i technicky zcela odlišné infrastruktuře – tedy telefon. Nemusím se dovolat a pokud ano, nemusím se dostat přímo do vysílání a můj názor tak nedorazí k ostatním posluchačům. Pokud se do vysílání přeci jen dostanu, nemohu na ně upozornit svoje známé ani zpětně. Možná bych si mohl své oblíbené pořady nahrávat na kazety a rozesílat je svým přátelům? Na tomto příkladu vidíme spoustu ne zrovna efektivně řešitelných problémů.

Znamená to, že rádio patří “do šrotu”? V nové podobě nikoliv - můžete si pořídit přístroj na pohled nerozeznatelný od klasického přijímače, ovšem s jednou zásuvkou pro připojení k Internetu navíc. K dispozici tak máte tisícovky stanic, od těch nejbizarnějších až po zcela regulérní stanice typu Český rozhlas. Většina z nich Vám umožňuje přizpůsobovat jejich obsah od výběru oblíbených skladeb a interpretů až po obsah reklamních bloků. Pokud sestavíte obzvlášť zajímavou směsici písní, možná Váš výběr začnou poslouchat další posluchači, takže se sám stáváte rozhlasovou stanicí. V tomto případě ale jde jen o první krok správným směrem, protože zde pouze upravujete pořadí a výběr již neměnitelného obsah. Nová média jdou ještě dál.

Jaké jsou tedy základní vlastnosti nových médií?

· Jsou interaktivní, tedy umožňují okamžitou reakci nebo dokonce přímo ovlivňují svůj obsah.
· Umožňují perzonalizaci, takže obsah je přizpůsoben požadavkům jednotlivých uživatelů.
· A konečně vybízejí k akci, nejlépe náročnější, než je stisknutí knoflíku zapnout.

Pod pojmem “nová média” chápu především nové způsoby přístupu k dosavadnímu obsahu a jeho vytváření. Informace k nám tak dostává přes telefon, kabelové televize, kapesní počítače, elektronické knihy, autorádia nebo chipy v hlavě. Její význam se nemění pouze v čase a prostoru, ale také podle místa vysílání a příjmu nebo podle příjemce. Filosoficky řečeno, nová média existují v době, kdy je používáme. Tím, že si vybíráme dobu i obsah mediálního sdělení se stáváme součástí “mediálního šumu” – jeho tvůrci a konzumenty zároveň.

Představme si billboard s telefonním číslem a výzvou k zavolání, která nabízí možnost snadné výhry. V případě, že Vás billboard osloví a rozhodnete se číslo vytočit, systém zjistí polohu Vašeho telefonu a s lítostí Vám oznámí, že dnes vyhrává specifický billboard v Brně, kdežto Vy stojíte v Praze. Billboard a mobil se stali bránou do systému, který na základě chování uživatelů určuje každodenní polohu výherního billboardu a stává se tak novým médiem. Stejně tak jejich výstup pro zadavatele komunikace je svým způsobem netradiční. Nový je i způsob, jakým takto získané informace využít.

Ale nová média nejsou jen o reklamě. Jde o komplexní problém komunikace počínaje budováním značky, přes realizaci obchodu a služeb až po informační války. Novou ekonomiku tvoří “noví” zákazníci - aktivnější, lépe informovaní a náročnější. Jejich nákupní zvyky, trávení volného času a požadavky jsou skutečnou výzvou pro všechny obchodníky - zákazníky reklamních agentur, internetových studií, konzultačních společností a výzkumných agentur. Také jejich požadavky se den ode dne mění a kladou důraz na zpětnou vazbu, vyšší efektivitu a netradiční postupy. To vše nabízí nová média – komunikační zbraň nové ekonomiky!
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 16. září 2000



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz