E-komerce výhledově
Společnost Accenture právě vydala novou studii eEurope Report, která naznačuje nové trendy oblasti eCommerce. Přináší také zajímavá čísla. Investice do e-komerčních aktivit v Evropě v příštím roce vzrostou o 15%. Mimochodem, víte co znamenají termíny uCommerce a tCommerce?
Než přejdeme k trendům a číslům samotným, musíme si obohatit slovník o několik výrazů, které pro nás v Accenture připravili:
uCommerce - Accenture se přiklání k již dříve vyřčené teorii, podle které e-komerce (e-commerce) pronikne do všech oblastí a na všechny média, čímž se transformuje na "všeobjímající" komerci bez 'e'. Accenture pro ni používá výraz uCommerce (ubiquitous commerce), čili komerce, která se děje neustále mezi lidmi, firmami, objekty. Zahrnuje e-komerci, m-komerci, t-komerci a všechny ostatní -komerce. Je stále s námi, vždy ve střehu. Je to neustálý, neohraničený proud komunikací, obsahu služeb mezi firmami, jejími zákazníky, dodavateli, produkty:
Silent Commerce, tichá komerce - Silent Commerce využívá mikroprocesory a senzory aby přetvořila běžné věci v inteligentní a interaktivní objekty. Pokud se skloubí s internetovým spojením, vzniká nová infrastruktura pro sběr dat a poskytovaní služeb prostřednictvím objektů každodenní potřeby. Už jste slyšeli o ledničce připojené na internet? Patří sem také např. různé inteligentní systémy známé z moderních automobilů Tento druh komerce se nazývá "tichý", protože pracuje a komunikuje bez působení člověka.
Další termíny jen v krátkosti: tCommerce - televizní komerce, vCommerce (Voice Commerce) komerce hlasových služeb.
Studie eEurope Report vychází z průzkumu mezi osmi sty odpovědnými zástupci společností z 25 zemí Evropy, Asie a USA. V tříletém výhledu bude nejvíce společností investovat do komerčního využití bezdrátových technologií.
U-komeční aktivity, které evropské společnosti začnou během tří let:
Podle Accenture 51% firem uvedlo že plánují start e-commerce aktivit v intervalu následujících tří let, 29% začne následující rok a 20% další rok. Nejvíce z těchto plánů bude těžit oddělení prodeje a marketingu.
Obory byznysu které nejvíce využívají e-komerce:
Jaký bude letos celkový obrat B2C e-komerce v Evropě? Názory se různí. Podle eMarketeru, který má přístup k celé řadě výzkumů to bude sotva 16.5 miliard USD. IDC nabízí mnohem optimističtější předpoklad: 24.6 miliard USD. Mezi nejvyšším a nejnižším odhadem je značný rozdíl, e-komerce.cz se přiklání k odhadu eMarketeru.
Předpovědi obratu e-komerce:
Poměrně významný růst vykazuje také česká B2C. Zatímco v roce 2000 byl její obrat 40 milionů USD, o čtyři roky později by to měla být miliarda.
Obrat české B2C e-komerce (v milionech USD):
(Bližší údaje o číslech a trendech české e-komerce jsou k dispozici ve studii E-commerce in the Czech Republic)
I když se růst branže zpomalil, zůstává pořád slibný. Stále působíme v jednom z nejperspektivnějších oborů :-)
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 24. října 2001
Pavel Hrůza

Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006