Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Vytváříme firemní web - část 4. (Vyhledávací architektura na stránkách)

Pod pojmem vyhledávací architektura si můžeme představit cokoliv, co poskytuje nástroje pro nalezení informací, které uživatel požaduje. Nejde tedy pouze o vyhledávací nástroje, které zmíním dále, ale také o prostou navigaci skrze stránky. Velmi často se stává, že lidé, kteří stránky tvoří podceňují nutnost kvalitní navigace a jejího plánování. Je to klasická past typu – když tomu rozumím já, tak tomu musí rozumět i ostatní.

Bohužel to není většinou pravda a doporučuji využít klasický trik s nezávislou osobou, která neměla s tvorbou daných stránek nic společného a nejlépe to není zkušený internaut! :) Na Vaše stránky se totiž budou dívat nejspíše průměrně (spíše méně než více) zkušení uživatelé internetu. Poproste danou osobu, ať se pokusí najít určitou informace, která se vyskytuje na Vašich stránkách (nejlépe takovou, kterou považujete za zajímavou a chcete, aby se dostala k co nejširšímu publiku). Jak to půjde uvidíte sami! Hlavně to vydržte a neraďte! :)))

Již dříve jsem zde zmiňoval, že každý web o rozsahu větším než sto stránek musí poskytovat možnost vyhledávání (search engine). Pro menší weby existuje možnost jak se tvorbě či koupi takovéhoto nástroje vyhnout a tou možností je mapa stránek. Pro skutečně malé weby s několika stránkami přichází v úvahu vytvoření stránky, která bude fungovat jako přehled obsahu s odkazy na ta správná místa. Jedinnou podmínkou pro mapy stránek a pro obsahové stránky je, že z nich musí být zřejmé, kde se jaké informace nacházejí a kde se v dané chvíli nachází uživatel.

Výše uvedené by mělo platit jak pro prezentaci firmy ven (např. firemní stránky na internetu), ale také v případě firemních intranetů, kde je mnohdy obrovský informační potenciál, který nikdo nevyužívá, protože není schopen najít ty správné informace v relativně krátkém čase.

Vyhledávání by měla umožnit právě vyhledávací či navigační architektura. Odpovědí na dotaz zadaný uživatelem by měl být seznam cílových zdrojů požadovaných informací, které je uživatel:
a) autorizován využít;
b) nejlépe vyhovují kontextu celého dotazu.

Co se vyhledávacích nástrojů týče, tak existuje poměrně široká nabídka od jednoduchých textových vyhledávačů a indexérů (dodavatelé např.– Altavista, InfoSeek, WiseWire) až po komplexní nástroje zahrnující nejen vyhledávání, ale kontrolu transakcí a podnikových procesů (dodavatelé např. – FileNet, Open Text). Ceny těchto nástrojů se pohybují od nuly až do miliónů dolarů a je třeba dobře zvážit jaký typ nástroje je nejvhodnější, a který investice se nejrychleji vrátí. Základní úvaha musí být – najde uživatel to co hledá a jak toto řešení zkomplikuje/zjednodušší naše podnikové procesy.

Jak postupuje snaha dosáhnout rychlejšího a přesnějšího vyhledávání objevují se nové technologie, které:
- rozlišují skutečný obsah od nepodstatných informací. (Oracle, Aptex, IBM a další již využívají Al technologie k odlišení běžného textu od podstatných informací)
- seskupují a vizuálně presentují výsledky vyhledávání a tak nahrazují dlouhé seznamy vyhledávacích výsledků (firmy jako inSight nabízejí grafické výstupy vyhledávání a seskupení výsledků do klíčových témat, např. prodej, zákaznický servis, atd.)
- pomáhají organizaci informací do tématických skupin ála Seznam (Verity Topics), ve kterých se mnohem snáze vyhledávají požadované informace (tato záležitost je mimořádně záhodná pro firmemní intranety, protože zde firemní aktivity nejspíše poskytnou kvalitní a jasné tématické dělení)

Přimlouvám se za některé z těchto řešení, protože sáhodlouhé seznamy, které jsou výsledkem téměř každého vyhledávání nejsou vůbec přehledné. Kdyby byl výsledek vyhledávání rozdělen do několika skupin (např. alespoň dle klíčových slov v dotazu) byl bych mnohem šťastnější.

Co se map stránek týče, jen stručně - mapu stránek si můžete nakreslit sami v libovolném nástroji – např. Visio. Jen mějte stále na paměti, že se jedná o nástroj navigační a interaktivní a tudíž pro něj platí vše co bylo řečeno již dříve. Škoda, že si teď nemůžu vzpomenout, kde jsem naposledy viděl pěknou a funkční mapu stránek. :) No, až si vzpomenu, tak vám dám vědět.

(Další díl: firemní intranety a jejich fungování)
Autor: Petr Palán
Datum: 7. června 2000



 Profil autora  

Petr Palán

Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz