Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Jak nakrmit média

Chcete dostat informace o vaší společnosti do médií? Nikdy se tak nestane pokud neporozumíte tomu, co redaktoři a zpravodajové chtějí. Abych zjistila co opravdu funguje, promluvila jsem z lidmi z předních mediálních organizací v celé zemi (USA).

Redaktoři zde zmínění pracují pro některé ze sta nejpřednějších tištěných médií a někteří pro nejsledovanější média ve Spojených státech. Jejich odpovědi dokazují, že zde neexistuje žádné kouzlo: získání reference v tisku není snadná věc.

Pouze fakta Madam

Vyšlo najevo jedno základní pravidlo. Buďte struční. Držte se faktů, podejte je ve formě kdo, co, kde, kdy a "proč by mě to mělo zajímat". "Pokud to má více jak půl stránky, nikdo se na to ani nepodívá", říká Charlie Crumpley, obchodní redaktor listu The Daily Oklahoman. "Nevadí mi zajít si na www stránku pro celou informaci pokud mě zajímá.". "Pouze holou kostru," říká Jerry Underwood, obchodní redaktor listu The Birmingham Times. "A mám raději když jsem kontaktován dříve než je tisková zpráva rozeslána všem." Jennifer Couzin, reportérka The Industry Standard doporučuje formu "dvou nebo tří odstavců v rychlém emailu."
 
Leslie Eaton, ekonomická reportérka listu The New York Times, říká: "Pošlete nejdříve krátký email. Pokud se to týká hlubší studie, chci vidět celou věc."
 
TIP: Držte rozsah úvodní informace nebo zprávy pod 200 slov. Ujistěte se, že jste uvedli kdo, co, kdy, kde a proč a zmínili alespoň dvě jména s kontakty. Pokud se redaktor rozhodne zveřejnit váš materiál, vyžádá si další informace.
 
Buďte k zastižení!

Nepožívejte superlativy. Čím více jich použijete, tím menší důvěru získáte. Novináři jsou zvyklí prověřit i když říkáte že jméno vaší matky je Susan Jones. Pokud říkáte že jste první, nebo jediní, měli byste mít patent, nebo jiný důkaz k doložení vašeho tvrzení.
 
Jeden z často zmíněných problému je nedostupnost kontaktní osoby pro redaktory. "Alespoň mi dejte jeden alternativní osobní kontakt," říká Danny Sandy, obchodní redaktor kalifornského The Fresno Bee. "Často se stává že dostaneme zprávu se jménem a číslem a pak zjistíme, že ona osoba je na týden mimo město a není možné ji zastihnout."
 
Neposílejte v emailech přílohy

Pokud posíláte informace nebo tiskovou zprávu emailem, zašlete ji jako čistý text bez příloh. David Joachim, vedoucí redaktor časopisu Internet Week říká "Máme pravidlo neotevírat přílohy. Nikdy bych to neriskoval." Jak poznamenal Crumpley, "Email může být smrtící."
 
Redaktor může být na cestě, připojovat se pomocí notebooku s omezenou kapacitou baterií nebo spojení. Většina novinářů pod tlakem těchto okolností přílohy maže. Jedno pravidlo na kterém se shodli všichni dotázaní: nikdy neposílejte skupinové maily obsahující vaši celou zprávu.
 
TIP: Zašlete email obsahující pouze kostru vaší zprávy. Další informace dejte k dispozici na zvláštní URL adrese firemních stránek. Pokud chcete zaslat větší objem dat, sdělte nejdřív redaktorovi o jaký objem se jedná.
 
Zasílat dárkové předměty? Ano i Ne.

Pomůže zasílání drobných dárků redaktorům získat jejich pozornost? Ano i Ne. "Je to otrava, většinu z nich vyhazuji." říká David Zeilenziger, který připravuje "People In Business" pro Bloomberg Business. "Ale zrovna včera jsem dostal obrovský balík od jednoho spotřebitelsky orientovaného serveru a uvnitř byla jen čokoládová tyčinka. Šel jsem na jejich stránku a zavolal jim. Na můj telefonát neodpověděli."
 
"Vůbec nepomůžou. Mám je rozsety všude po kanceláři," říká Joachim. "Pokud je to k jídlu, dám to vedle na stůl. Ostatní buď rozdám nebo vyhodím."
 
"Pokud jsou inteligentní tak mě zaujmou, to ale nemusí znamenat že o nich napíši," říká Crumpley. "Větší dárek má stín úplatku. Pak s tím musíme něco udělat. Dáme na fond sirotků nebo něco podobného a napíšeme dopis odesilateli o tom co jsme udělali. Kdo má čas všechno toto dělat?"
 
Dave Elbert, obchodní redaktor The Des Moines Register souhlasí: "Náš etický kodex zakazuje přijímání dárků (freebies), což znamená že musím najít způsob jak se jich zbavit."
 
TIP: Pokud je vaše "pozornost podniku" inteligentní a malá, možná se o vás psát nebude, ale získáte pozornost. A to se počítá. Dárek může urazit, ale mohl by pomoci.
 
Je dobré uvádět cenu vašeho produktu a jiné důležité detaily ve zprávě? Ano i ne. "Důvod k tomu vidím," říká Crumpley, "Ale je to ošidné. Pokud víte, že by to redaktora mohlo zajímat, může to být dobrá strategie. Pokud se ale jedná o slabou zprávu, může to být střílení do vlastní nohy."
 
Očividně, získání zájmu tisku, tolik potřebného pro budováni image a značky, lákání investorů a prodej produktů, není jednoduchá záležitost.
 
Asi nejdůležitější pravidlo je brát na vědomí, že novináři potřebují vědět co je nového, co letí a co bude mít vliv na mnoho lidí. Mějte jejich potřebu na paměti a skvělé mediální pokrytí vám může být odměnou.
Autor: B. L. Ochman
Datum: 25. května 2000



 Profil autora  

B. L. Ochman



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz