Od intranetů k B2E II.
Intranet představuje sadu služeb a technologií, jež umožňují komunikaci, organizaci práce, sdílení dokumentů a znalostí. V tomto díle seriálu budu konkretizovat jednotlivé služby poskytované vnitropodnikovými informačními sítěmi, jejich reálné nasazení v podniku a přínosy jak pro firmu, tak i pro zaměstnance.
Tyto služby směřují k usnadnění vnitropodnikových procesů. Je zřejmé, že čím větší je podnik (a tudíž i množství dat s nimiž se operuje), nutnost organizace a správy těchto dat narůstá. Většina služeb (v ideálním případě všechny) je poskytována přes prostředí internetového prohlížeče.
Jak jsem již zdůraznil v první části seriálu, služby intranetu se zaměřují na organizaci jako celek. Ke stěžejním službám patří:
· Komunikace
· Sdílení dokumentů
· Sdílení znalostí
· Organizace práce
Ideální intranet by měl také splňovat následující předpoklady:
· Jednoduchost ovládání – (princip KISS - Keep It Simple Stupid)
· Interakce s uživatelem
· Snadné vyhledávání
· Bezpečnost
Komunikace – e-mail, diskusní skupiny
Historicky nejstarším, ale dosud nejužívanějším, způsobem komunikace je samozřejmě elektronická pošta, nebo-li e-mail. Všechna oznámení, oběžníky či jiné materiály kolující ve firmě dosud v papírové podobě, jsou efektivněji šířeny pomocí e-mailu. Kromě nesporné rychlosti mohou být správy snáze archivovány a tyto archivy jednoduše prohledávány. Obdobné vlastnosti mají i diskusní skupiny. Zejména konference v reálném čase (instant messaging, IRC), jsou-li efektivně využity, šetří čas i zdroje organizace a umožňují překonávat prostorové bariéry.
Sdílení dokumentů
V ideálním případě by všechny dokumenty, jež organizace vyprodukuje či užívá, měli být uloženy na jednom místě a v jednotném formátu. Formát HTML, či nově XML může být řešením problémů s nekompatibilitou formátů a klíčem ke snazšímu a relevantnímu vyhledávání informací. Tím jsem také nastínil základní přednosti správy dokumentů, jenž jsou:
· Jednoduchá archivace
· Snadné vyhledávání dokumentů
· Dostupnost dokumentů
· Bezpečnost
Ideálními kandidáty na centrální sdílení jsou směrnice, vyhlášky, manuály či různé příručky, jako i hlavičkové papíry či jiné vnitropodnikové dokumenty.
Sdílení znalostí
Centrální archivace a správa jak komunikací, tak i dokumentů tvoří základ pro další službu – sdílení znalostí. Uchovávaní a správného užití znalostí pracovníků je akutním problémem managementu dnešních firem. Intranetové technologie mohou usnadnit tak náročný proces, jakým přechod na organizaci znalostí bezpochyby je. Jako příklad zde mohu uvést např. seznam expertů v organizaci s možností vyhledávání (co by mohla být první fáze organizace znalostí) či expertní systémy pomáhající konzultovat či řešit rozhodovací problémy.
Organizace práce
Prostřednictvím intranetu je možné snadné plánování a organizace zdrojů jak materiálních, tak i lidských. Příkladem budiž přidělování pracovníků na jednotlivé projekty, vypisování volných pozicí v organizaci. Když mluvíme o hmotných zdrojích, můžeme uvést objednávání konferenčních místností, ale třeba i kancelářských pomůcek. Rovněž je možné zveřejňovat časové plány projektů, stupeň ukončení atd.
V tomto textu jsem nastínil možnosti, které intranetové sítě poskytují. Opětovně musím připomenou důvod, proč intranety budujeme: efektivnost a produktivita. V příštím díle tohoto seriálu bude popsán princip personalizace a přechod k službám B2E.
Autor: Tomáš Feran
Datum: 21. listopadu 2001
Tomáš Feran
Student Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006