Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Skvělá budoucnost m-komerce?

M-komerce, svět bezdrátového Internetu na mobilním telefonu, to jsou dnes často používaná slova. Není divu. Letošní CeBit byl především o m-komerci. A tak je nutné, když chceme být "in," mít přinejmenším telefon s WAPem, nebo ještě lépe vymýšlet rovnou vlastní aplikaci pro WAP.

Na druhou stranu, se ale začínají objevovat i varovné hlasy. Jedním z takových, které si určitě zaslouží pozornost, je studie z výzkumu konzultantské firmy OVUM s názvem "Mobilní e-komerce: Marketingová strategie".

Co je hlavním objevem této studie? Jednoduše to lze popsat větou: ”zákaznici možná nebudou chtít jednoduše platit za služby jen proto, že jsou bezdrátové (wireless)”.

Je totiž diskutabilní, zda-li budou zákazníci připraveni na náročné služby m-komerce. Jak dodává Jeremy Metthews, OVUM analytik. "Obyčejní zákazníci se nijak nadšeně nehrnou, oproti business partnerům, do náruče m-komerce". A proč taky? Proč by měl zákazník platit za extra služby, které v pohodlně a bez dalších nákladů vyřídí prostřednictvím počítače popř. klasického telefonu?

Zvyk je smrtonosná past

Zvyk je železná košile. V oblasti m-komerce má tato fráze platnost dvojnásobnou. Další autor studie společnosti OVUM, Duncan Brown, varuje společnosti před bezhlavým investováním do wireless aplikací. "Potencionální hráči v oblasti m-komerce by nejraději realizovali své záměry již teď, ale přitom opomíjejí stávající substituty za jejich služby."

Smrtonosnou pastí pro jejich záměry jsou staré zvyky. “Jak přesvědčíte člověka, který je zvyklý svou pizzu objednávat prostřednictvím telefonu?” Pro změnu těchto zvyků, je potřeba přidat nějakou další hodnotu. Snad specielní slevy, nebo denní up-date nabídky přímo na displeji mobilů či opravdu jednoduchý výběr z nabídky. Hlavně žádnou složitost v ovládání!

Pak to možná mohou být důvody ke změně spotřebitelských zvyků, obávaného nepřítele každé technologické novinky.

Názor z opačného břehu

Pokud řeknete A měli byste říci i B. Zatímco někteří varují před bezhlavým investováním v této oblasti, jiní již přemýšlejí o tom, jak z ní získat co největší užitek.

Jeff Bezos představitel světoznámé Amazon.com "Jde o fantastickou věc na kterou svět už dlouho čekal." Na tom něco je. Bezdrátový Internet má v sobě potencionál změnit způsob jakým lidé nakupují. "Nakupovat kdykoliv vás napadne, nezávisle na tom , kde se zrovna nacházíte, nebýt jakkoliv omezen, to může být neodolatelné” jak dodává Jeff Bezos.

Jiní mluví o větším přiblížení ke zákazníkovi. Monah Vishwanath, vice -prezident Yahoo! Je ještě velmi, velmi brzo pro mobilní komerci. Některé aplikace potřebují být viděny v plných barvách a velikosti na PC nemohou být jednoduše přeloženy do bezdrátových protokolů, ačkoliv u jednoduchých aplikací, jako je nákup lístků do kina,jde o banální věc.

A závěr?

Jiná studie, a to od firmy ARC Group , hovoří o důvěře v m-komerci mezi uživateli mobilních telefonů.

Číslo uživatelů využívajících wireless aplikace v průběhu pěti let dosáhne 600 milionů. Studie dále předpokládá že celkový počet mobilních uživatelů proroste až k číslu jedné miliardy!!! Závratné cifry? Možná. Stačí jen , když si uvědomíme, jakou rychlostí i u nás roste počet uživatelů mobilních telefonů a komunikátorů. S jakou slávou předvádějí naši mobilní operátoři, svoji připravenost pro m-komerci. Kolik nadšení a připravenosti demonstrovali představitelé hlavních výrobců mobilních zařízení na již zmiňovaném CeBitu!

Myslím, že technologie je jedna věc, ale konečné slovo bude mít zákazník, velmi, velmi konzervativní zákazník.
Autor: Karel Baláš
Datum: 4. dubna 2000



 Profil autora  

Karel Baláš

Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Nikola Rafaj
Evropa v. USA
04.04.2000 13:47
JS
Hlouposti...
04.04.2000 15:26