Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Podle Nokie jsou uživatelé připraveni na mobilní komerci

Podle studie, kterou si zadala společnost Nokia, bude mobilní komerce (možnost platit za zboží a služby prostřednictvím mobilního telefonu) mezi uživateli mobilních telefonů snadno přijata. To jsou jistě výsledky, ve které Nokia tajně doufala a které může oznámit s velkou radostí. Studie ukazuje, že m-komerci bude ochotno používat mnohem víc lidí, než dnes používá e-komerci k nákupům po internetu. Studie potvrzuje, že mobilní operátoři mohou z této oblasti služeb očekávat budoucí růst zisků.

Studie MORI, největší britské nezávislé agentury provádějící průzkumy trhu, zjistila, že m-komerci bude používat zhruba osmkrát víc lidí, než v současné době používá e-komerci. Studie také ukázala, že skoro 90 procent lidí, kteří mají zájem využívat služby mobilní komerce, bude také ochotno si za pohodlí mobilního nakupování připlatit.

Agentura MORI provedla od října 2000 do letošního ledna rozhovory s více než 11 000 respondenty na šesti globálních trzích — ve Velké Británii, v Jižní Koreji, v Itálii, USA, Brazílii a ve Finsku.

m-komerce jako alternativní kanál

Nokia tuto studii objednala, aby získala pohled na m-komerci očima koncových uživatelů. Tyto služby totiž budou na některých trzích spuštěny už velmi brzo. Nokia především chtěla získat vhled do postojů lidí vůči potenciálním službám a aplikacím mobilní komerce, chtěla také pochopit obavy lidí a možné překážky bránící používání m-komerce. V neposlední řadě Nokia chtěla podpořit tento podnikatelský model a ukázat, že na trhu už teď existuje poptávka po mobilní komerci.

Studie ukázala, že uživatelé mobilních telefonů vnímají m-komerci jako doplněk alternativních kanálů vzdáleného obchodování, například internetu. Převážně dávají přednost “lokálním” transakcím, kde m-komerce poskytne jedinečnou aplikaci pro elektronické transakce. Jejich výběr formy platby závisí na rozsahu transakce a na platebních podmínkách, ale většinou jsou ochotni za služby mobilní komerce připlatit. To naznačuje, že zákazníci vidí v používání mobilů jako nákupních nástrojů skutečnou hodnotu a výhodu.

Pohodlí především

Studie ukázala, že pohodlí a kontrola budou hrát při rozšiřování m-komerce ústřední roli. Dotázaní respondenti očekávají, že díky m-komerci nebudou s sebou muset nosit hotovost, nebudou muset stát fronty, navíc jim m-komerce dá lepší kontrolu nad výdaji a otevře jim neomezené nákupní možnosti. Budoucí uživatelé m-komerce těžko budou vnímat konkrétní druhy zboží a služeb jako výlučně “produkty m-komerce.” Budou uvažovat s ohledem na aktuální situaci, například když se ztratí nebo se jim porouchá auto, a tehdy budou ochotni připlatit za služby dostupné díky m-komerci.

“Z této studie je jasné, že trh vidí mobilní komerci jako přirozené rozšíření elektronické komerce,” řekl Reza Chady, globální šéf průzkumu trhu, Nokia Networks. “Pro řadu lidí je to sice nová koncepce, ale už teď jsou přichystáni používat v budoucnu tuto formu placení. Proto si jsme jisti, že m-komerce má obrovský tržní potenciál.”

Konkrétně studie zjistila, že počáteční přijetí m-komerce bude srovnatelné se současným využíváním elektronické komerce, které už je poměrně vyzrálé. Dále 24-54 procenta respondentů z různých trhů řeklo, že by byli ochotni uskutečnit z mobilního zařízení transakci v hodnotě přesahující 25 dolarů.

Kdo za tím stojí

Tržní průzkumy pro Nokia Networks připravuje WCDMA (Wideband Code Division Multiple Access) 3G Research Centre. Toto výzkumné středisko provádí profesionální průzkumy globálního trhu a analýzy trhu. Zabývá se výhradně fundovanými tržními průzkumy pro Nokia Networks a pro zákazníky společnosti po celém světě.
Autor: Redakce
Datum: 29. května 2001





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz