Co motivuje k nakupování na internetu?
Co motivuje zákazníky k nakupování na internetu? Podle motivačních faktorů se dělí do několika skupin. Údaje o složení a zastoupení jednotlivých skupin nabízejí společnosti Flexo-Hiner a Harris Interaktive.
Podle výzkumu společnosti Flexo-Hiner nazvaného eCommerce Benefits Monitor, se lidé nakupující online dělí do sedmi skupin podle zákaznické motivace. Jsou to:
- "eJoiners" - 16% zákazníků, kteří věří, že internet je nejlepší místo k nakupování a diskuzím o nakupování
- "ePrivateers" - 14% zákazníků, kterým se zamlouvá soukromí a anonymita, které internet poskytuje a využívají ho k nakupování zboží, které by si nutně nekoupili ve veřejných kamenných obchodech
- "eDiscounters" - 15% zákazníků, kteří využívají výhod internetu k vyhledávání nejvýhodnějších cenových nabídek. Prostředky takto ušetřené jsou pro ně největší motivací.
- "eCynics" - reprezentuje 14% zákazníků, kteří v minulosti nakoupili online, ale tato zkušenost je nezaujala
- "eBrowsers" - je označení 12% lidí, kteří vyhledávají informace online, ale nakupují offline.
- "at-Homers" - 14% zákazníků, pro něž je největším přínosem nakupování na internetu absence nutnosti opustit domov
- "eAutomators" - 15% zákazníků, kteří si vychutnávají efektivitu moderního zautomatizovaného nákupního procesu na internetu
Poměrně zajímavý je fakt, že všechny skupiny jsou srovnatelně velké, žádná nemá výraznou převahu.
S poněkud rozdílné výsledky nabízí květnový výzkum Dot Shopper Survey agentury Harris Interactive. Podle této zprávy se pouze 5% z odhadovaných 120 milionů online nákupčích řadí do kategorie nováčků "newbies". Největší skupinou (23%) jsou lidé, kteří využívají internet, ale nakupují v kamenných obchodech (ve zprávě se nazývají "click -and-mortar"). Rozdělení zákazníků podle Harris Interactive naleznete níže:
- Nováčci - (5%) netráví moc času online, utrácí ze všech zmíněných skupin nejméně
- Závisláci - (16%) většinou svobodní mladí muži. Nakupují a investují na internetu nejčastěji
- Spěchající materialisté - (17%) - nejvíce je motivuje efektivita a úspora času spojená s online nakupováním
- Věrni značkám - (19%) skupina zákazníků nakupujících pravidelně u svého oblíbeného obchodníka. Tato skupina utratí na internetu nejvíce
- Lovci a sběratelé - (20%) většinou ve věku 30-49 let se dvěma dětmi. Vyhledávají servery, které poskytují srovnání zboží a analýzy
- Již zmíněná skupina click&mortar (23%)
Zdá se, že výsledky Harris Interactive dávají větší smysl a pravděpodobně budou i bližší zkušenostem tuzemských internetových obchodníků. Jak uvádí časopis eMarketer, i na internetu zůstávají stále tři zásadní motivační faktory: praktičnost, šíře nabídky a cena.
Autor: Redakce
Datum: 7. listopadu 2000
Související články
08.09.2010
03.06.2010
16.04.2010
06.04.2010
04.06.2004
28.04.2004
15.04.2004
24.10.2003
10.03.2003
17.12.2002
31.10.2002
18.10.2002
10.05.2002
24.01.2002
10.01.2002
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006