Co motivuje k nakupování na internetu?
Redakce, 7. listopadu 2000, e-komerce.cz
Co motivuje zákazníky k nakupování na internetu? Podle motivačních faktorů se dělí do několika skupin. Údaje o složení a zastoupení jednotlivých skupin nabízejí společnosti Flexo-Hiner a Harris Interaktive.
Podle výzkumu společnosti Flexo-Hiner nazvaného eCommerce Benefits Monitor, se lidé nakupující online dělí do sedmi skupin podle zákaznické motivace. Jsou to:
- "eJoiners" - 16% zákazníků, kteří věří, že internet je nejlepší místo k nakupování a diskuzím o nakupování
- "ePrivateers" - 14% zákazníků, kterým se zamlouvá soukromí a anonymita, které internet poskytuje a využívají ho k nakupování zboží, které by si nutně nekoupili ve veřejných kamenných obchodech
- "eDiscounters" - 15% zákazníků, kteří využívají výhod internetu k vyhledávání nejvýhodnějších cenových nabídek. Prostředky takto ušetřené jsou pro ně největší motivací.
- "eCynics" - reprezentuje 14% zákazníků, kteří v minulosti nakoupili online, ale tato zkušenost je nezaujala
- "eBrowsers" - je označení 12% lidí, kteří vyhledávají informace online, ale nakupují offline.
- "at-Homers" - 14% zákazníků, pro něž je největším přínosem nakupování na internetu absence nutnosti opustit domov
- "eAutomators" - 15% zákazníků, kteří si vychutnávají efektivitu moderního zautomatizovaného nákupního procesu na internetu
Poměrně zajímavý je fakt, že všechny skupiny jsou srovnatelně velké, žádná nemá výraznou převahu.
S poněkud rozdílné výsledky nabízí květnový výzkum Dot Shopper Survey agentury Harris Interactive. Podle této zprávy se pouze 5% z odhadovaných 120 milionů online nákupčích řadí do kategorie nováčků "newbies". Největší skupinou (23%) jsou lidé, kteří využívají internet, ale nakupují v kamenných obchodech (ve zprávě se nazývají "click -and-mortar"). Rozdělení zákazníků podle Harris Interactive naleznete níže:
- Nováčci - (5%) netráví moc času online, utrácí ze všech zmíněných skupin nejméně
- Závisláci - (16%) většinou svobodní mladí muži. Nakupují a investují na internetu nejčastěji
- Spěchající materialisté - (17%) - nejvíce je motivuje efektivita a úspora času spojená s online nakupováním
- Věrni značkám - (19%) skupina zákazníků nakupujících pravidelně u svého oblíbeného obchodníka. Tato skupina utratí na internetu nejvíce
- Lovci a sběratelé - (20%) většinou ve věku 30-49 let se dvěma dětmi. Vyhledávají servery, které poskytují srovnání zboží a analýzy
- Již zmíněná skupina click&mortar (23%)
Zdá se, že výsledky Harris Interactive dávají větší smysl a pravděpodobně budou i bližší zkušenostem tuzemských internetových obchodníků. Jak uvádí časopis eMarketer, i na internetu zůstávají stále tři zásadní motivační faktory: praktičnost, šíře nabídky a cena.
Redakce redakce@e-komerce.cz
|