Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Zásady úspěšného využití Internetu, 6. část

Víte, jak se pozná dobrý web? Má spoustu více či méně povedených kopií. Ano, jak jste jistě poznali, dnešním tématem bude originalita, tedy téma nadmíru populární. I když je poměrně snadné případné plagiáty najít a plagiátory identifikovat, kopií - ať už grafických či dokonce obsahových existuje dost a dost. Není to zvláštní?

Určitě jste už někdy zaslechly onu kouzelnou formulku: Podíváme se, jak to dělá konkurence a poučíme se. Jistě, to je způsob, který je běžně praktikovaný a upřímně řečeno, nevidím na něm nic špatného. Naopak, o tom, kdo se dokáže poučit od konkurence, si myslím jen to nejlepší - uvědomuje si totiž, že není na světě nejchytřejší. Ovšem poučit se (a případně i postupy konkurence dále vylepšit) a okopírovat - to je velký rozdíl.


Corporate identity jako základ

Při tvorbě grafické podoby webu by se mělo vždy vycházet z corporate identity, tedy z jakéhosi summary grafických prvků a jejich uspořádání, které je typické pro danou firmu. Nikdy jsem například nedokázal pochopit, jak je možné, že firmy, které v klasickém světě nedopustí byť sebenepatrnější odchylku od grafických zásad, mají weby, z nichž často ani po dlouhém zkoumání není možné poznat, komu web patří (tedy pokud pomineme to, že v záhlaví je čísi logo).

I při letmém pohledu na web by mělo být okamžitě jasné (zejména u firem, které investují do reklamy), že uživatelé nalezli to, co pravděpodobně hledali. Ideálním prostředkem k tomu je právě grafická podoba (plus logo, samozřejmě). Pokud grafik, který dostane za úkol zpracovat podobu webových stránek, skutečně použije stejný postup, jaký musejí používat například reklamní studia, nemůže nic pokazit.

Více či méně podobných webů najdeme na Internetu stovky, ba možné tisíce. Problémem unifikovanosti je však špatná zapamatovatelnost. A naopak, originální grafický nápad zaujme a zavrtá se uživatelům do podvědomí.


Originalita láká

Vlastní neotřelý styl. To je to, co lidi láká. Originální lidé jsou zpravidla populární a totéž platí i o webových stránkách. A popularitu je přece důvod, pro který se weby tvoří.

I originalita však má své hranice - v případě webu jsou to především použitelnost webu a přístupnost informací. A nemusí to platit jen v případech, o kterých se mluví nejčastěji, tedy u lidí nějak postižených. Možná byste byli překvapeni, na kolika webech se k požadovaným informacím nedostane ani člověk zcela zdraví a vybavený nejběžnějšími prostředky...


Nejen grafika, také texty

Řečeno slovy klasika: "Krade se všechno." Možná to někoho ještě překvapí, ale opravdu nejsou výjimkou ani případy, kdy se krade (a to zcela bezostyšně) i obsah webových stránek. Jakoby některým lidem nedošlo, že obsah, který zcela samozřejmě používají na svých stránkách, musel někdo vymyslet a zpracovat.

Naštěstí už se proti podobným "výstřelkům" velká část internetové komunity brání. Zatím to sice nebývá formou trestně právní, ale ono i takové zveřejnění podobných případů může mít pro "lupiče" nepříjemné důsledky.


Doporučení na závěr

Snažte se být originální. Nebojte se poučit jinde. Mějte však stále na paměti, že poučit se neznamená převzít. Cení se originalita. Originální weby lákají uživatele, provozovatelé originálních webů jsou populární a mnozí uživatelé k nim vzhlížejí s respektem a obdivem.
Autor: David Kozák
Datum: 27. května 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz