Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Zásady úspěšného využití Internetu, 5. část

Řada webdesignérů považuje za nezbytné prosadit na webové stránky svých klientů co možná nejvíc různých efektů a "vychytávek". Když už ty možnosti jsou, tak proč je nevyužít, že? Ovšem nic se nesmí přehánět a tam, kde grafika není nezbytná, je lepší si nápady ušetřit na jinou příležitost.

Možnosti, které se v kreativní oblasti tvůrcům webů nabízejí jsou obrovské. Vždyť kde jinde je možné využít tolika různých prostředků - od prostých grafických prvků až po téměř plnohodnotná multimédia reprezentována technologií Flash. Je tedy "na čem řádit". Ne vždy je však takové "řádění" vhodné.

Na téma grafika vs. text bylo napsáno už hodně slov (v paměti mi například utkvěl komentář Petra Staníčka nazvaný Web X a Web Y). Stručně by se dala celá záležitost popsat slovy Petra Staníčka jako spor mezi zastánci "skvělého barevného dynamického Flashe" a vyznavači "nudného obarveného textu v CSS".

V čem tento spor spočívá a proč ho zmiňuji v sérii o (především komerčním) využití Internetu? Téma sporu je velice jednoduché, o to vášnivější reakce však často vyvolává. Zastánci graficky dokonalých webů na straně jedné a prostých textových stránek tu a tam zpestřených grafickým prvkem na straně druhé se dohadují, čí koncepce je lepší. Jde samozřejmě o "žabomyší" válku, protože i kdyby ve sporu jedna strana nakrásně zvítězila, reálné výsledky z toho stejně "nevytříská".

Spor ovšem velmi přesně vystihuje problém, který dnes a denně řeší autoři a především provozovatelé webových stránek - zda má být jejich web graficky dokonalý nebo stačí, když použijí graficky "okleštěnou" textovou verzi v CSS designu. Jak se rozhodnout? Na tuto otázku není vůbec snadné odpovědět - zatímco ve většině případů je zcela jednoznačně lepším řešením textový web, existují případy zcela opačné, kdy by chybějící grafika a další "vychytávky" chyběly...


Informace? Bez grafiky!

Má-li web plnit především informační funkci, grafika (samozřejmě s výjimkou grafických prvků, které vzhled webu přizpůsobují corporate identity) je zbytečným "luxusem".

Každý kilobajt navíc znesnadňuje využití obsahu stránek pro uživatele, kteří se k Intenretu připojují přes pomalejší vytáčené připojení.
Obrázky a další grafické prvky přitahují pozornost návštěvníků více než text. U stránek, které jsou založeny na obsahu, tedy na textové části, tak může snadno nastat situace, kdy neopatrně použitá grafika "přebije" obsah a snaha autorů přijde vniveč.

Naopak grafickými nápady a bohatým využitím multimediálních možností by se měly honosit weby, které jsou cíleně zaměřeny především na mladé uživatele. Ti jsou totiž vyznavači multimédií a web, který má tuto cílovou skupinu zaujmout, musí naplňovat její hodnoty.


Grafika? Ano, ale všeho s mírou

Co tedy říci na závěr? Základní grafika by neměla chybět na žádném webu. Každý grafický prvek by však měl mít nějaký účel a v případech, kdy je možné grafický prvek tvořený obrázkem nahradit (především v rámci CSS designu) textem, je lepší použít text. Jak už bylo řečeno dříve - stále je ještě poměrně hodně uživatelů, kteří používají relativně pomalé připojení a pro ně je text příjemnější, protože se načítá mnohem rychleji než obrázek.

Tam, kde grafiku uživatelů vyžadují, je samozřejmě vhodné ji použít.
Autor: David Kozák
Datum: 20. května 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

ondra
korektori
20.05.2004 10:13
David Kozák
re: korektori
20.05.2004 14:29