Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Zásady úspěšného využití Internetu, 3. část

Ve druhé části této série jsem popsal typy webů, z nichž by si měl každý zájemce jeden - ten nejvhodnější pro jeho potřeby - vybrat. A v tomto pokračování se pokusím nastínit, jakým způsobem by měly být stránky koncipovány, jak by měla vypadat jejich struktura a jejich obsah.

Třetí otázka, na kterou by si měl každý zájemce o vytvoření webu odpovědět, zní: Jak by měly stránky být uspořádány a co by měly obsahovat. Pro odpověď přitom nemusí chodit k žádnému "poradci" či někomu podobnému. Tím, kdo zná odpověď nejlépe je totiž on sám.

Mnozí lidé, a to včetně relativně zkušených uživatelů Internetu, v okamžiku, kdy se mají podílet na vstupu firmy na Internet, propadnou panice. Z nepochopitelných důvodů má totiž nemálo lidí pocit, že Internet je něco zcela zvláštního a nepochopitelného a proto je třeba použít jiné metody, než jaké jsou využívány při běžné komunikaci se zákazníky, partnery a dodavateli v "klasickém" prostředí. To je ovšem nesmysl.


Využijte svých znalostí a zkušeností

Při přípravě strategie využití Internetu jsou nejdůležitější znalosti a zkušenosti toho, jehož výrobky či služby budou prostřednictvím webu nabízeny. On totiž nejlépe zná své zákazníky. Je tedy schopen nejlépe popsat způsob jejich chování a definovat, jaké informace a v jaké podobě budou na webu hledat.

I na Internetu platí stejná pravidla byznysu jako kdekoliv jinde. Vymýšlet pro Internet nějaké nové, originální a specifické řešení je chyba. I když jednu specifickou vlastnost internetový uživatel přeci jen má: jen málokdo je ochoten na něco čekat. Proto zapomeňte na výzvy typu: katalog na vyžádání či ceny jsou natolik individuální, že je spočítáme až na základě vašeho zadání.

Jistě, obě výše uvedené alternativy jsou reálné a v praxi běžně fungují. Ovšem na Internetu je situace odlišná. Jde o multimediální prostředí a tudíž není důvod, proč například nevystavit katalog - ať už ve formátu HTML (webové stránky) nebo PDF. Prostě a jednoduše, na webu by se mělo objevit všechno, co se na něm objevit může. Včetně alespoň orientačních ceníků. Ne, že by nebylo možné cenu stanovit individuálně, právě naopak, ale pokud uživatelé na webu nenajdou alespoň orientační ceny, mnozí odejdou a už se nevrátí.


Struktura webu

Jednou ze základních informací, z nichž se při tvorbě webu vychází, je struktura - základní "kostra" webu. Jejím účelem je co možná nejlépe rozčlenit obsah webu tak, aby byla každá informace dostupná co nejjednodušším způsobem. Kromě standarních a notoricky užívaných sekcí, jako jsou:

  • katalog produktů
  • informace o firmě
  • kontaktní údaje, apod.

by se zde proto měly - samozřejmě jen v případě, že najdou opodstatnění - objevit i sekce odpovídající individuálním potřebám daného zadavatele. Například firma, která aktivně komunikuje s médii by neměla na "čtvrtou velmoc" zapomenout ani na webu...

Kvalitně rozčlenit informace je velmi užitečné z mnoha důvodů. Především samozřejmě protože požadovanou informaci snáze najdou návštěvníci webu. Ovšem podobně jednoduchou cestu k nim budou mít také vyhledávače a ty, jak známo, jsou bránou do Internetu pro stále více uživatelů.


Obsah, aneb co tam vlastně dáme?

A k čemu, že jsou ty vyhledávače bránou? No přece k obsahu, k tomu, co Internet dělá Internetem. K informacím, znalostem nebo zkušenostem, k radám či tipům, ale také k obrázkům, videím, hudebním nahrávkám... Prostě a jednoduše téměř k čemukoliv na co si vzpomenete.

Na Internetu je možné použít skoro každý formát dat. Není proto problém nabídnout například informace o produktu v podobě textu, obrázku, technického nákresu, katalogu ve formátu PDF, případně i videa, a to na jednom jediném místě. Při tvorbě obsahu proto platí, že šetřit se nevyplácí. Pokud totiž mohou uživatelé všechny potřebné informace získat na jediném místě a navíc v okamžiku, kdy jim to nejvíc vyhovuje, je hřích jim tuto možnost odepřít. Velice snadno se totiž může stát, že informace nakonec získají jinde - a tam také nakoupí...

Co se obsahu týče je proto dobré se držet zásady: Čím více tím lépe, ale o tom více až zase příště...

Autor: David Kozák
Datum: 22. dubna 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz