Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Píšete pro web? Poradíme vám, na co si máte dát pozor.

Psát pro Internet je relativně snadné. Musí však být dodržena určitá pravidla, reflektující specifické vlastnosti online prostředí. V opačném případě mohou nastat problémy. Uživatelé si už totiž stačili zvyknout na výhody, které jim Internet nabízí a rádi je využívají. Ptáte se jak napsat úspěšný text pro web? Čtěte dál...

Internet má řadu specifických možností, které jej odlišují od ostatních typů médií. A protože jde o záležitosti přínosné pro uživatele, a ti je samozřejmě rádi využívají. Autoři by proto neměli zapomínat především na hypertextové odkazy.

Basil Drolias, autor weblogu Search Engine Positioning and Web Marketing News, nedávno publikoval tucet zásad, jimiž by se měli řídit autoři píšící pro web:

  • Poznejte sami sebe
  • Poznejte své čtenáře
  • Vyjadřujte se stručně a jasně
  • Důležitá jsou první slova
  • Buďte struční
  • Používejte odrážky a číslování
  • Zvýrazňujte, ale nepřehánějte to
  • Nepřehánějte
  • Používejte snadno čitelné fonty a čisté pozadí
  • Řádně využívejte odkazy
  • Spojte text s obrázky
  • Kontrolujte, kontrolujte a ještě jednou kontrolujte

Toto dvanáctero teď použijeme a na jeho základě si popíšeme, jak co možná nejlépe využít možností, které Internet autorům nabízí.


Poznejte sami sebe

Je důležité, aby autor psal o tématech, kterým rozumí a která ho zajímají. V opačném případě totiž hrozí nebezpečí, že namísto zajímavého článku vznikne text plný balastu. Takový obsah ale zřejmě nikoho nezaujme, ba právě naopak - hrozí nebezpečí, že návštěvníky odradí a ti už se na web nikdy (nebo minimálně hodně dlouho) nevrátí.


Poznejte své čtenáře

Autor by měl vědět, kdo bude jeho texty číst. Pokud tuto informaci nemá, nemůže dost dobře psát tak, aby návštěvníky webu zaujal. Obsah webu musí odpovídat úrovni a myšlení jeho návštěvníků. V opačném případě by se jin totiž mohlo zdát, že si z nich autor utahuje nebo, že se nad ně povyšuje. A věřte mi - ani první, ani druhá varianta není právě tím nejlepším výsledkem.

Účelem každého článku, zprávy či komentáře je zaujmout čtenáře. V případě, že autor svého "zákazníka" nezná, podaří se mu to jen stěží.


Vyjadřujte se stručně a jasně

Dlouhé a složité odstavce je možné používat v knihách a nebo jiných literárních útvarech. Pro Internet se ale nehodí. Pro mnoho uživatelů je stále ještě čténí z monitoru mnohem méně příjemné než čtení z papíru. Snadno proto ztrácí koncentraci, proti čemuž existuje jednoduchá obrana - stručnost.

Basil tento bod okomentoval jasně a stručně: "Vyjadřujte se co 'nejekonomičtěji'."


Důležitá jsou první slova

Žijeme v uspěchané době a nikdo nechce zbytečně ztrácet čas. V rámci úsporných opatření došlo, bohužel, i k devalvaci hodnoty lidských myšlenek, které jsou často "oceňovány" podle několika málo slov v úvodu textu. Pokud uživatele úvodní slova nezaujmou, je velmi málo pravděpodobné, že by si článek někdy přečetli celý.


Buďte struční

Velmi nepopulární jsou mezi uživateli Internetu sáhodlouhé dokumenty. Nikdy bych nevěřil, jak velký počet návštěvníků odmítne číst text, jehož délka přesahuje několik málo délek obrazovky (posunutí o stránku). V některých případech může být jednoduchým řešením tohoto problému již zmiňovaná stručnost. Tam, kde ani stručnost nepomáhá, se doporučuje text rozdělit na několik samostatných částí, kteréžto řešení text opticky zkrátí, aniž by ztratil na kvalitě.


Používejte odrážky a číslování.

Strukturovat vhodným způsobem text článku je dobré hned ze dvou důvodů:
  1. Čtenáři si z dobře strukturovaného sdělení odnesou mnohem víc než z prostého textu.
  2. Dobře strukturovaný text, rozdělený nadpisy a obsahující bodové a číslované seznamy, "milují" vyhledávače. Je tedy přínosný i z hlediska optimalizace pro ně.

K dalším šesti bodům seznamu se vrátíme za týden.

Autor: David Kozák
Datum: 4. května 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz