Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Profi_M@rketing Internetu

Recenze knihy německé autorky Eddy Bhattacharee, jejíž překlad nám nedávno přinesl Profess Consulting s.r.o. Co všechno potřebujete pro skutečný online marketing se dozvíte v této knize!

Internet CzechBus
Nejprve to méně důležité. Součástí knihy je i CD s “elektronickou publikací Průvodce po českém Internetu” neboli “Internet CzechBus” Vladimíra Vrabce. Tuhle informaci s klidem zapomeňte, protože CD upotřebí pouze naprostí začátečníci, kteří si zřejmě knihy o profesionálním marketingu nekupují. Koneckonců je to jen bonus.

Aktuálnost
Jako každá kniha o bleskurychle se vyvíjejícím Internetu trpí i tato množstvím zastaralých údajů. Druhé doplněné vydání z konce roku 1998 (česky květen 1999) obsahuje množství odhadů na rok 1999, které odpovídají skutečnosti, a tudíž jsou dostatečně naznačeny trendy tak, aby se podle nich mohl řídit každý pracovník marketingu. Ostatně, aktuální údaje lze nalézt podle v knize uvedených WWW adres, které pro tento účel vybrala sama autorka.

URL
S tím ovšem souvisí další problém. Naprostá většina internetových adres souvisí s rodištěm autorky, tedy Spolkovou republikou Německo, jen občas upozorňuje na “světové” adresy obvykle s koncovkou .com. Redakční tým vydavatelské společnosti se sice snažil poměrně úzký výběr doplnit o adresy s koncovkou .cz, ale vzhledem k omezené nabídce našeho “online” trhu prostě nemohli konkurovat ani množstvím ani kvalitou nabízených odkazů. Trochu zkušenější uživatel Internetu si ale jistě poradí sám.

Trendy a jejich vývoj
Nyní k vlastnímu obsahu knihy. První kapitola se zabývá vytyčením pojmu Internet z demografického hlediska a je tedy plná tabulek o zastoupení profesních, věkových, zájmových a dalších skupin a přehledy chování průměrného uživatele Internetu. Marketingové pracovníky budou zajímat zejména příjmové poměry těchto uživatelů a jejich oborová příslušnost.

Většina statistik je vytvořena jednak pro svět, případně USA a pro Německo. Pokud předpokládáme, že USA má asi desetiletý náskok a Německo asi dvouletý (berme to opravdu pouze přibližně), můžeme poměrně lehce odhadnout, jakým směrem se bude Internet ubýrat u nás v nejbližších měsících a letech.

Šance, koncepty a tipy pro úspěšný marketing
V nejdůležitější kapitole knihy se dozvíme opravdu zásadní postupy pro dobývání světa pomocí Internetu. Začneme zkoumáním toho, co je a co není vhodné obchodovat na síti sítí, koho tak můžeme snáze oslovit a pokračujeme přes pasáž o způsobech, jak dát vědět o firemní doméně, abychom se dobrali k aspektům vlastního marketingu. Sem patří zejména rady pro projektování stránek, promotion, význam doménového jména, registraci v seznamech, diskuze, emailové newslettery, virtuální společenství a podobně. Pro zkušené harcovníky z řad tvůrců webových stránek nic nového, tyto informace slouží hlavně pracovníkům marketingu.

Kustomizované koncepce webu v různých oborech
Zde máte možnost se dočíst, co vlastně požadují návštěvníci stránek společností z automobilového průmyslu, z oblasti bank a spořitelen, výrobců módních doplňků a kosmetiky, potravin, domácích spotřebičů, černé elektroniky a služeb z oblastí cestovního ruchu, farmaceutického průmyslu a pojištění. Dozvíte se konkrétně, co na svých stránkách publikovat, jak přilákat pozornost návštěvníků nabídkou s nadhodnotou a jakým informacím dávají přednost.

Malý příklad za všechny: podnikatelé v cestovním ruchu by na svých stránkách měli připravit nabídku zájezdů “last minute”, interaktivní katalog zájezdů, online rezervace, možnost uzavřít cestovní pojištění, diskuzní fóra, tipy na dovolenou a mezi služby s nadhodnotou lze zařadit kvízy, podrobné informace o destinacích, poradenství online, informace leteckých společností, mapy, možnost trávení volného času v místě zájezdu a podobně.

Webvertising
Autorka začíná porovnáním komunikačních vlastností Internetu s ostatními reklamními médii, pokračuje popisem zvláštností, předností a slabin a končí vysvětlením rozdílu mezi pull a push reklamou. Prozradí nám i několik fíglů, jak udělat banner přitažlivější.

Před poslední velkou kapitolou nás ještě čeká stručné shrnutí možností Internetu pro průzkum trhu a způsoby měření účinnosti reklamní kampaně.

E-commerce
Zde už celkem není co dodat. Čtenář se dozví jaký rozdíl je mezi business to business a business to consumer prodejem, jaký je současný stav v tom kterém oboru a společně s autorkou naťukne problém elektronického placení. Vzhledem k jiné právní a ekonomické situaci v České republice je tato kapitola spíše náhledem do snad blízké budoucnosti Internetu u nás. Po přečtení je alespoň každému jasné, jaké problémy se pojí s placením online.

Právo na internetu
Nejmenší kapitola, která nastiňuje základní právní problémy sítě, týkající se identifikace uživatele, bezpečnosti osobních dat, získávání komerčních informací společnostmi, spamu a podobně, ale vzhledem k omezenému prostoru jde opět pouze o získání rozhledu. Pro podnikatele povinný základ, který si ale budou muset rozšířit jinde.

Profi_m@rketing na Internetu
Z výše uvedeného v podstatě vyplývá, pro koho je kniha určena. Jsou to marketingoví pracovníci společností, které vstoupili nebo se teprve rozhodují, zda vstoupit do neprobádaných vod Internetu. Nějaké zajímavé rady nebo spíše způsob interpretace s důrazem na marketing zde samozřejmě najdou i zaměstannci webových studií, kteří by měli s takovými informacemi nejen běžně pracovat, ale i znát jejich aktuální stav.

Pro internetové odborníky pracující pár let v oboru se asi nevyplatí utrácet 315 korun za rok starou knihu, ale měli by si jí alespoň někde půjčit.

Kde knihu seženu?
Objednat si jí můžete na stránkách vydavatelství Profess Consulting s.r.o. www.profess.cz, bohužel pouze na dobírku, což vás přijde ještě o 70 korun za poštovné a balné dráž. Objednávka ale proběhne rychle a v pořádku a s knihou dostanete i fakturu.

Závěr
Domnívám se, že i přes výše uvedené nedostatky se jedná o skutečně poučnou knihu, jejíž obsah by měl mít v malíčku každý, kdo bude tvořit zadání nebo dokonce přímo WWW stránky. Ta správná čísla, která potřebujete, prostě najdete na 150 stránkách knihy Profi_m@rketing na Internetu, takže být vámi, neváhám ani vteřinu.
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 15. prosince 1999



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz