Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Pierre Lévy: Kyberkultura

Kniha francouzského filosofa přednášejícího mimo jiné na pařížské univerzitě představuje kyberprostor z filozofického hlediska, zamýšlí se na příklad nad funkcí multimédií a komentuje nutné změny společnosti, vzdělávacího systému a komunikace obecně, které možná čekají už na nás, ale zcela jistě na naše potomky.

Originál, vydaný v roce 1997, přeložili Michal Kašpar a Anna Pravdová a v loňském roce vydalo nakladatelství Karolinum Univerzity Karlovy, nejde tedy o žhavou novinku, ale vzhledem k tématu tuto knihu nevyhodíte do koše, jakmile opadne dobrá nálada mezi investory. To ale neznamená, že je určena pouze pro studenty filozofie nebo médií, naopak ji mohu vřele doporučit všem, kteří už mají plnou knihovnu jednoduchých receptů, jak na internetu zbohatnout a pro změnu se rádi zamyslí nad dopadem (o kterém je v knize také řeč) virtuálna z pohledu společnosti.

Kniha začíná nepřekvapivě definicí základních pojmů a stručným pohledem na vznik a vývoj kyberkultury, která podobně jako jiné velké vynálezy minulého století umožnila skokem posunout hranice našeho poznání. Rychle se dostaneme od sálových mainfraimů přes miniaturizaci až k tomu, co nazýváme kyberprostorem - virtuálním prosíťovaným vesmírem.

Několik dalších kapitol se věnuje interaktivitě a virtualizaci komunikace jako jsou email, chat, WWW ad. Pro většinu pokročilých uživatelů jde o triviální záležitosti a i přes poměrně zábavné "minipříběhy" z praxe (vytištené kurzívou) jde o část, kterou není třeba dlouze studovat, pokud jste se s internetem již seznámili sami.

To, že kyberprostor je místem pro volnou komunikaci, aniž by to znamenalo naprostý chaos potvrzuje část věnovaná socializaci kyberkultury. Zajímavý příklad, jakým způsobem internet mění komunikační zvyky, je historická změna funkce pošty, která původně sloužila výhradně pro vojenské účely. Teprve později se stala běžně dostupnou a umožnila vznik obchodní, milostné nebo vědecké korespondence, ale také korespondenčních románů a kurzů účetnictví. Spojitost s internetem je více než zřejmá.

Techno hudba je zase příkladem změny myšlení a přístupu k "hypertextové" umělecké tvorbě. Moderní hudba je totiž částečně založená na využívání "hudebních zdrojů" minulosti, které specifickým způsobem asimiluje do tvůrčího procesu, na jehož konci není neměnný produkt, ale v podstatě další součást minulosti - podklad pro tvůrčí zpracování. Vznik kyberprostoru mimo jiné umožnil hudebním komunitám neviditelně kooperovat, lépe se vzájemně ovlivňovat a produkovat hudbu v rámci jakéhosi kolektivního vědomí. S tím souvisí i ústup významu autora jako hlavního, obvykle jediného, svořitele díla nebo hodnoty záznamu jako archivace jediné možné podoby díla.

Zásadním způsobem se mění i přístup k vědění a tím i k výchově a učení (se). Původní orální kultura, předávaná z generace na generaci se s vynálezem písma přesunula do centralizovaných knihoven, aby se v kyberprostoru opět rozpustila do netradiční kombinace obojího. Lévy se zde věnuje distančnímu vzdělávání, učení se pomocí simulace a problematice informační exploze, násobící nikoliv vědomosti, ale data.

Lévy nakousává hromady dalších témat, od elektronické demokracie, přes kritiku masmédií až po (ne)ohrožení minoritních kultur a je určena zejména přemýšlivým lidem, kteří se nebojí namísto pouhého akceptování vlastního obsahu alespoň vnitřně komunikovat s autorem a polemizovat s jeho názory, podobně jako mezi sebou polemizují uživatelé internetu. Např. časté odkazy na díla dalších teoretiků médií (z nichž jsem znal pouze McLuhana) připomínají hypertext a nezodpovězené otázky zase internetové diskuze. Ostatně, nic nám nebrání vydat se pro další nášup přímo do kyberprostoru.

Pokud se tedy chcete na dovolenou vybavit poněkud "těžším kalibrem", není lepší možnost, než u rybníka s pohledem upřeným na oblohu přemítat o celoplanetárním vědomí.

Kniha je k dostání např. ve virutálním (jak jinak) knihkupectví Kosmas.cz, Pierre Lévy, má 230 stran a stojí méně než 240 Kč (slevy se mohou měnit).
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 3. července 2001



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz