Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Češi jsou v zájmu o počítače a internet před Poláky a Maďary

Využívání internetu v České republice je limitováno relativně vysokými cenami osobních počítačů a internetového připojení. Touto větou začíná článek analytika a komentátora serveru eMarketer Nevina Cohena.

Autor zcela trefně vystihl situaci na českém trhu. International Telecommunications Union uvádí, že v České republice využívá internetu jeden milion Čechů, což je nepatrně méně než deset procent populace. Media Projekt GFKTN uvádí v této souvislosti vyšší čísla, a sice 1.4 milionu českých uživatelů. Každopádně jsou tato čísla vyšší než v sousedních zemích Maďarsku a Polsku.

Mzdový příjem, který je v České republice stále menší než čtyři sta dolarů, nedovoluje občanům pořízení drahého osobního počítače. Nejvíce uživatelů se připojuje přes pevné telefonní linky, které ovládá monopolní Český telecom, kterému uživatelé platí za impulsy dle telefonních poplatků. Přestože je v naší zemi velká dostupnost poskytovatelů internetu zdarma, vyšší cena za telefonní připojení je nejvyšší hranicí ceny za surfování, kterou je spotřebitel ochoten za internet utratit.

Podle Cohena se může alternativou pro lidi nemající počítač stát internetová televize, hlavně ve velkých městech jako jsou Praha a Brno. Pokud společnost provozující kabelovou televizi nabídne rychlejší internetové připojení například čtyřiceti tisícům zákazníkům za nízký měsíční poplatek čtrnácti dolarů, poptávka bude tak velká, že ostatní společnosti poženou ceny dolů.

Česká vláda vytvořila plány ke zlepšení přístupu k internetu, a to zejména ve školách. Nedávno byl schválen pětiletý program pro připojení všech škol k internetu a vzdělávání v tomto oboru učitelů. Na tento projekt bylo vyčleněno podle Cohena sto osmdesát milionů dolarů.

S poměrně skromnými výnosy a malým návštěvám internetu, je obchodování na síti v České republice rostoucí, ale stále malé. Obchodování na internetu se dostalo v tržbách nad hranici sedmdesáti milionů dolarů v loňském roce. Cohen však uvádí, že toto číslo je stále jen malým zlomkem českého maloobchodního prodeje.

Velmi oblíbené je v Čechách internetové bankovnictví. Zde je zaznamenán rapidní vzrůst hlavně v posledních dvou letech. Veřejný průzkum firmy TNS Interactive uvádí, že šestnáct procent českých uživatelů využívá služby e-bank, čili internetové banky. Tyto banky také získaly nejvíce klientů přes internet. Dvacet čtyři procent Čechů vlastní mobilní telefony. Podle Nevina Cohena může být mobilní bankovnictví alternativou ke stávajícímu internetovému bankovnictví.

Podle uvedených čísel i faktů se Česká republika drží na dobré pozici. Internetový trh je zatím stále ještě v plenkách, ale stává se z něj, dovolím si tvrdit, že už se stalo, mocné médium, které v mnoha směrech převyšuje média jako jsou noviny či televize.





Autor: Jiří Juránek
Datum: 12. května 2001



 Profil autora  

Jiří Juránek



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz