Jak je to ve skutečnosti s poplatky za přístup k internetu
Příliš vysoké náklady na připojení k internetu, obzvláště pak telekomunikační poplatky, jsou často uváděny jako velká překážka rozšíření internetu v České Republice. Proto jsem se rozhodla zjistit, jak na tom skutečně jsme v mezinárodním srovnání.
Agentura Markent provedla v ČR průzkum o využití internetu v českých firmách. Mimo jiné zjistili, že výši poplatků považuje za hlavní problém připojení dvakrát více respondentů než ochranu soukromí. Než se pustím do rozboru, ráda bych nechala promluvit samotná statistická čísla:
Náklady na 40 hodin přístupu k internetu měsíčně ve špičce, včetně DPH, 1999
Zdroj – OECD
Co přesně nám tato čísla prozrazují? V podstatě si v nich každý může najít to, co jej zajímá. Já v nich především vidím konec další pohádky o české realitě. Vypadá to tak, že zase jednou výši poplatků používáme spíše jako lacinou výmluvu, než že by to byl skutečný důvod. Naše poplatky jsou ideálním průměrem, zatímco rozvoj internetových služeb zdaleka takovým průměrem není. Zajímavý je případ Velké Británie: co do poplatků – jeden z dražších států, co do rozvoje e-komerce – jedna ze špiček. Čili je to zase jednou o prioritách, Američané zdaleka nekonzumují více piva než Češi, i když je tam levnější.
Dnes už jistě nikdo nemá pochybnosti o tom, že způsob kalkulace telekomunikačních poplatků a jejich výše mají značný vliv na rozšíření e-komerce. Potvrzuje to vývoj ve státech jako je Nový Zéland, Kanada, či Austrálie a na opačné straně skoro celá Evropa. Nechme zase mluvit čísla: na Novém Zélandě mají 70 secure servers (používaných pro e-komerci) na milion obyvatel, zatímco v Německu je to 21 a v Japonsku 10.
Státy západní Evropy a Japonsko si nebezpečí rychle uvědomily a za silného tlaku firem jako je AOL Europe místní telekomy razantně snižují poplatky za připojení k internetu. Markantní je to například ve Velké Británii, kde se rozpoutala hotová cenová válka.
V rozvojových státech, ke kterým se v tomto ohledu zatím můžeme řadit spíše, si surfaři na zvýhodněné podmínky budou muset ještě nějakou chvíli počkat, zatím zde v této oblasti telekomunikací vládnou víceméně monopoly.
Smutné na tom je, že pokud je internet klíčem k prosperitě, tak se naší vládě, nehledě na proklamace, zatím moc nedaří usnadnit nám cestu k ní. Spíše naopak.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 14. března 2000
Profil autora
Ľubica Domanová
Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání
Související články
23.03.2010
19.05.2006
08.03.2006
15.07.2005
12.07.2005
18.05.2005
03.11.2004
02.11.2004
17.09.2004
30.07.2002
25.07.2002
24.07.2002
03.07.2002
25.06.2002
18.06.2002
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006