Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Co přináší technologická revoluce

Technologie, zvláště pak internet, skutečně způsobily revoluci. Nejlépe je to vidět na polarizaci názorů ohledně jejich budoucnosti, jak u revolucí bývá zvykem. Dnes akcie internetových firem rozdělují svět na dva nesmiřitelné tábory: tradicionalisty, kteří proklínají internet jako obrovskou bublinu ne nepodobnou zlaté horečce, která odsává kapitál z tradičních firem a každou chvíli praskne, jelikož prodává investorům vzdušné zámky, a tech-fanatiky, kteří firmy jako je Procter & Gamble vidí jednou nohou v hrobě.

Snažit se střízlivě odhadnout situaci je o to důležitější, že se jedná o víceméně existenční otázku. Tradicionalisté by se měli pomalu umoudřit. Nehledě na dvouleté předpovědi onoho velkého třesku a několik korekcí na akciových trzích technologické firmy stoupají stále k novým a novým rekordům, a to nejen na proslulém NASDAQu, ale i všech jeho světových bratřích. Co je ale uváděno málokde, je fakt, že na každý úspěšný dot.com připadá spousta vzdušných zámků, jejichž iniciátoři nejen že nevydělali, ale prodělali soustu peněz.

Rozdíl mezi zlatými horečkami minulosti a technologickou revolucí je asi následující. Zlaté horečky byly vždy vyvolány tím, že někdo na něčem vydělal velké peníze a ostatní následovali vidinu bohatství za každou cenu. Analogie s technologiemi mohou vznikat pouze, pokud se pozornost soustředí na pár dot.comů, jejichž majitelé ze dne na den vydělali pohádkové jmění a jsou pro všechny tradicionalisty trnem v oku, jelikož nedodržují pravidla po staletí víceméně určující chod businessu. A co je nejhorší, nejen že je sami nedodržují, ale nutí i ostatní se těmto novým pravidlům přizpůsobit, a to ne přímo, ale tím, že ovlivňují chování zákazníka. Dokonce mění i slovník: B2B, e-mail, portál, download, a to celosvětově.

Opodstatnění pro růst technologií je ale nutné hledat někde jinde. Pouze z počátku se zisky soustřeďují do dot.comů. Méně známé je, že každý dolar vydělaný v technologických firmách vydělá devět dolarů v tradičním businessu. A tady je skryta skutečná hodnota technologických firem. Opravdovou revoluci a výhody totiž nepocítí technologické firmy, ale tradiční business, který obchoduje s tradičními produkty a službami. Jak? Tím, že technologie zlepšují kvalitu a snižují náklady.

Jako každá revoluce i tato má svoji cenu. Dělat business tradičním způsobem se stává neúnosným a firmy a lidé, kteří se nebudou schopni přizpůsobit, mají mizivou šanci přežít a prosperovat. Technologická revoluce zanechá trvalé následky na mikro a makroekonomice. Makroekonomické efekty jsou zřejmé: větší růst, vyšší produktivita, nižší inflace a úrokové sazby. Internet totiž vyloženě vysává čas z každého obchodního postupu. Všechno jde udělat rychleji, což ze zásady vede k růstu. Řečeno jednoduše, makroekonomové prominou, HDP v podstatě vyjadřuje, kolik dolarů je možné vydělat za určitou časovou jednotku.

A tím, že internet zkracuje dobu potřebnou na vydělání onoho pověstného dolaru, umožňuje vydělat víc dolarů za minutu, hodinu, den.... V makroekonomice se to projeví zvýšenou produktivitou a růstem HDP. Ze stejného důvodu ale internet rovněž snižuje náklady a ceny, které v podstatě měří, kolik hodin musí jednotlivec pracovat na nákup určitého zboží či služby. Čili internet zároveň tlumí inflaci.

Na mikro úrovni jsou tyto procesy méně viditelné, zato zanechají daleko trvalejší následky na našem životním stylu. Technologie způsobují masivní a nevratné změny ve způsobu podnikání. Jako každá jiná technologická revoluce v minulosti – počínaje zemědělskou, přes tisk, železnice, automobily, až po počítače – pouze malá skupina podniků (tentokrát internetových) sklidí počátečné zisky, lví podíl výhod přinese hlavně svým zákazníkům.

To je samožřejmě nepříjemné pro mnohé tradiční firmy. Internet totiž dostal po dlouhé době do centra zájmu produkt a zákazníka. V internetové ekonomice jsou informace zdarma, časové prodlevy jsou nulové a geografie se stává irelevantní. Takže každý business, profitující z neznalosti, pomalosti, či vzdálenosti zákazníka od zdroje, je potenciálně ohrožen. To dostává všechny prostředníky do konfliktu s internetem. Momentálně polovina provozních nákladů klasické firmy jde na distribuci. Ve světě úplné konstantní informovanosti zdarma se prostředníci distribučního řetězce stávají nevýdělečnými aktivy. Čím více prostředníků v distribučním řetězci internetové technologie nahradí, tím větší výhody se rýsují pro zákazníka: čerstvější produkty, rychlejší dodávky a nižší ceny. Za ideálních podmínek se při styku zákazníka s výrobcem stane jediným produktem, který může být vyroben do zásoby, karton, do kterého bude produkt zabalen.

To vše ale znamená i daleko větší důraz na plnění dodacích podmínek a kvalitu služeb. V internetové ekonomice jsou totiž, kromě produktu, jediným styčným bodem mezi zákazníkem a dodavatelem. A tady je budoucnost tradičních firem: potřeba vysoce kvalitních a důvěryhodných dodavatelských služeb. Firmy schopné takové služby zajistit na potřebné úrovni totiž budou profitovat z technologické internetové revoluce nehledě na vývoj akciových indexů a budoucnost dot.comů.

Autor: Ľubica Domanová
Datum: 21. března 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Pavel Drozdek
Kompliment
21.03.2000 17:15