Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Lesk a bída vyhledávní na internetu

Hledáte na internetu konkrétní zboží, běžně nedostupné? Jaké výsledky vám vrátí vyhledávač? A co vám vyhledávání může ztížit? A co vám pomůže?

Jak to začalo?

Někdy v létě, při jedné z vysokohorských tůr jsem si roztrhl dno batohu. Naštěstí batoh má dvojité dno, roztržená byla pouze vnější vrstva. Jen velice nerad nakupuji výzbroj pod tlakem okamžité potřeby, a proto jsem začal pomalu a pečlivě vybírat nový batoh. Vzhledem k požadavkům, které na batoh mám, to až tak jednoduchý úkol není. V běžném obchodě je to prakticky bez šance, obchodníci vybavení na vysokohorskou turistiku a skialpinismus berou na sklad jen výjimečně. Zkusil jsem to tedy na firemních webech mě známých značek, až jsem našel Salewa Pure 42 Pro. Jenže...

Byl to tehdy zcela nový model a jak jsem záhy zjistil, nebyl k nalezení ani v jednom českém internetovém obchodě. Nevadí, počkám si, řekl jsem si tehdy a k hledání jsem se každý měsíc vracel. A při tom opakovaném hledání jsem si všiml spousty neduhů dnešního vyhledávání, které mě přiměly k napsání tohoto textu.


Vyhledávání

Vyhledávaným výrazem jsou čtyři slova: Salewa Pure 42 Pro. Při opakovaném hledání tohoto výrazu bylo hezky vidět, jak si nový výrobek razí cestu do českých internetových obchodů. Postupně se objevoval v nabídce stále většího počtu z nich. Výraz tvořený čtyřmi slovy, navíc označující jeden zcela konkrétní výrobek, by logicky měl vést přímo k cíli. Podívejme se, jak vypadaly výsledky vyhledávání v době psaní tohoto článku na vyhledávačích Google a Seznam.

_____


Už na první pohled na celé čáře vítězí vyhledávací stroj Googlu. První tři nalezené odkazy vedou na požadovaný výrobek. První na stránky českého dovozce značky Salewa, druhý na českou verzi firemního webu značky Salewa a třetí na anglickou verzi téže stránky. I další dva odkazy jsou relevantní a vedou na menší verzi téhož batohu o objemu 30 litrů. Verze 42 litrů je tam zmíněna v textu.

Seznam ve výsledcích preferuje svůj srovnávací server Zbozi.cz, který ale nehledám. Jenže ani jeden z 10 zobrazených odkazů nevede stránku hledaného výrobku! První odkaz je do internetového obchodu nabízejícího boty. Druhý vede do internetového obchodu se seznamem batohů. Třetí odkaz vede opět na seznam zboží v jednom internetovém obchodě, kde hledaný batoh vůbec neprodávají. Teprve 4. odkaz je na konkrétní výrobek, leč vede na menší 30ti litrovou verzi. Pátý odkaz vede na českou firemní stránku Salewa, ale opět na 30ti litrovou verzi.

Seznam k vyhledávání na internetu na základě předchozích zkušeností už roky nepoužívám. Navštívil jsem ho až kvůli tomuto textu, abych měl srovnání. Spousta běžných uživatelů totiž zná jen Seznam a o existenci Googlu prostě neví. Asi by ale měli rychle rozšířit své znalosti, protože rozdíl kvality vyhledaných odkazů v tomto konkrétním případě nelze označit jinak než propastný. Seznam vyhledávat moc neumí a může být jedničkou už jen u internetu málo znalých uživatelů.


Porovnávače cen

Zastavit se však musím i u dalších výsledků vyhledávání. Jsou to odkazy na stránky všemožných porovnávačů cen.

Kdysi to začalo jako zajímavá myšlenka. Obrátili se s ní i na nás jako provozovatele internetového obchodu spotrebak.cz tvůrci tehdy nově vznikajícího porovnávače cen. Chtěli po nás rozhraní, na kterém by si pravidelně stahovali celou databázi zboží včetně popisů, obrázků a cen. Pro každý internetový obchod je kvalitní databáze zboží základem a současně i majetkem, do kterého musí neustále investovat. Ptali jsme se na protihodnotu. Nabízeli nám více návštěvníků, kteří k nám údajně přijdou nakoupit. Jenže každý zkušenější obchodník ví, že zákazník, který jde jen a jen po ceně, je přelétavý a málokdy se vrací. Nabídku jsme proto odmítli.

Typický porovnávač cen je aplikace, která sbírá data na straně jedné a na straně druhé je zobrazuje hledajícímu zákazníkovi. V lepší či horší podobě, ale v drtivé většině bez jakékoli přidané hodnoty. Žádná znalost zboží a s tím související kategorizace, žádné komentáře uživatelů, žádné recenze. Strojově zpracovaný výsledek na základě full-textového vyhledávání v datech posbíraných automatem ze serverů.

Aby porovnávače cen získaly více návštěvníků, začaly pracovat na optimalizaci svých webů pro vyhledávače (SEO). A nutno uznat, že se jim to daří. Výsledky vyhledávání našeho výrazu na Googlu i Seznamu jsou doslova zapleveleny odkazy na porovnávače cen. Lepší situace je na Seznamu, který provozuje vlastní porovnávač cen Zboží, a tak veškerou konkurenci ve výsledcích vyhledávání penalizuje a zobrazuje ji až na druhé, třetí stránce. Google zatím nic takového nedělá, alespoň ne u nás. Této problematice se věnoval mj. i článek Patricka Zandla na Lupě: Poškodil Google internetové služby, nebo ho atakují seovyžírkové?

Jenže je tu i zákazník a jeho zájmy. V anketě u výše zmíněného článku 67% ze 488 čtenářů odpovědělo, že od vyhledávače by si přáli především odkaz na recenze zboží. To v našem příkladě není možné, výrobek je zcela nový, recenze prostě neexistují. 20% čtenářů si přálo odkazy na internetové obchody, které zboží prodávají. A pouze 13% respondentů stojí o odkaz na porovnávače cen. Možná byla pouze jedna odpověď, jinak by porovnávače cen asi dopadly ještě hůř.


Parazité ano či ne?

V praxi se porovnávače cen staví mezi zákazníka a prodejce (internetový obchod). Díky dobrému SEO obsadily přední místa ve vyhledávačích a věci neznalý zákazník přímý odkaz do internetového obchodu nemusí vůbec najít. S postupem času obě strany pomalu ale jistě přicházejí na to, že je to prostředník nezvaný.

Zákazníkům porovnávání cen nepřináší potřebnou přidanou hodnotu v podobě odkazů na tolik žádané recenze, nepřidává ani komentáře zákazníků, kteří si zboží koupili (ostatně není jednoduché vymyslet, jak motivovat zákazníky, aby zboží komentovali na webu, který jim k nákupu nepomohl). A v neposlední řadě porovnávače cen zákazníkům ztěžují vyhledávání zboží tím, že pro relevatní výsledky vyhledávání musí listovat dlouhým seznamem odkazů.

Prodejcům porovnávače cen přinášejí zbytečnou cenovou bitvu s ostatními prodejci zboží, a pokud přivedou nějakého zákazníka, je to zákazník neloajální, přelétavý, preferující nejnižší cenu. A čím dál tím víc si porovnávače cen říkají o odměnu. Začalo to nabídkou preferenčních míst pro obchody ve výsledcích jejich vyhledávání. Pokračovat to bude požadavkem provizí z prodeje zprostředkovaného zákazníka pod hrozbou vyřazení obchodu z výsledků porovnávače cen. A skončit to může vybudováním vlastního internetového obchodu s nejhledanějšími a nejprodávanějšími lukrativními komoditami. Veškerá data mají od prodejců k dispozici. Zdarma.


Co s tím?

Když jsem se o tématu tohoto článku bavil s několika lidmi, nejednou zazněla naděje, že Google rozšíří své služby o přepínač, kterým by se právě porovnávače cen daly jednoduše vyřadit z výsledků vyhledávání. Třeba na to někdy dojde, třeba ne. Než se tak stane, můžete si pomoci sami. Zkuste své vyhledávání doplnit o následující výraz:

-heureka -hyperzbozi -nejlepsiceny -onlinezbozi -seznamzbozi -srovname -srovnanicen


Autor: Emil Čelustka
Datum: 14. prosince 2010



 Profil autora  

Emil Čelustka

Redaktor serverů e-komerce.cz a světNotes.cz.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Hledající
Nebo i jinak
15.12.2010 14:04
Emil Čelustka
RE: Nebo i jinak
15.12.2010 22:23