Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Budoucnost je v mobilech, tvrdí Google

Mobilní telefony hrají v byznysu stále významnější roli. To dnes asi zpochybňuje jen málokdo. Představitelé společnosti Google šli však ve svých vyjádřeních mnohem dál a v rozpětí několika týdnů se k významu mobilů vyjádřili hned dvakrát.

Mobilní strategii firmy představil Alex Barza (šéf prodeje mobilní reklamy) na akci Mobile Marketing Day (4. 3. 2010). Prezentoval také případové studie a zúčastnil se panelové diskuse o marketingovém potenciálu mobilního internetu.

Google podle něj udělal velké pokroky v mobilním byznysu vč. mobilního vyhledávání a také vývoje a praktického nasazení mobilní platformy Android ve smartphonech Motorola Droid a Nexus One. A zdůraznil, že firma svými aktivitami významně přetváří mj. mobilní marketing. "Pohlížíme na mobilní komunikace jako na významnou součást naší celkové strategie," zdůraznil. "Mobily pro nás představují celosvětovou záležitost."

Mobil v současné době používají více než dvě třetiny obyvatel - přes 4 miliardy lidí. A do konce roku jich má být ještě o miliardu více (viz článek Mobilní broadband přebírá roli hlasových služeb). Mobilní telefony tak vytvářejí samostatnou cílovou skupinu, která zahrnuje více lidí, než jakýkoliv jiný komunikační kanál. "Mobily budou mít brzy větší dosah, než televize, rozhlas nebo internet," tvrdí Alex Barza. A dodává podstatnou informaci, kterou si ne každý uvědomuje - mobilní telefony jsou v rozvojových zemích nejčastěji využívaným přístupovým bodem k internetu. Potvrzuje to podle něj mj. fakt, že podíl vyhledávání z mobilu je v těchto regionech vyšší, než z počítačů.

Podle společnosti Morgan Stanley se bude do 5 let k internetu připojovat více uživatelů přes mobil než prostřednictvím počítače. A analytici IDC jsou ještě optimističtější - podíl by se měl změnit do konce roku 2013. Co je příčinou změny? Výpočetní výkon mobilních telefonů, konektivita a služby dostupné v rámci cloudu. A jak Alex Barza říká: "Jaký je rozdíl mezi dnešními mobily a počítači před pár lety..." Vyvíjejí se ovšem také síťové technologie - sítě 3G či 4G. A cloud? Ten je přímo podstatou internetu - díky více než 700 milionům webů po celém světě mají uživatelé smartphonů informace k dispozici kdekoliv.

Mobilní internet však podle Googlu netvoří pouze připojení, marketing a obsah. Stále významnější roli hraje také mobilní komerce. Lidé podle firmy stále častěji projevují ochotu prostřednictvím mobilu také nakupovat. Nejde přitom jen o tradiční vyzváněcí tóny či tapety. Uživatelé v optimalizovaných e-shopech ledasco - od knih, filmů a hudby až po vstupenky, ploché televizory, oblečení či auta.

Lidé se podle Alexe Barzy rozhodují nárazově a okamžitě chtějí nakupovat. A právě to jim umožňují obchody upravené pro mobilní prohlížeče. Ty - na rozdíl od tradičních e-shopů - neposkytují služby upravené pro mobilní prostředí.

To, že zájem o m-shopy mezi uživateli mobilních telefonů potvrzují mj. i výsledky studií. Např. podle společnosti Deloitte plánuje začít využívat mobil při nakupování zhruba 20 % uživatelů.

Mobilní strategie společnosti Google je založena na lokalizaci uživatele, mobilním vyhledávání a cloudu. Veškeré aplikace a služby firmy by měly být dostupné jak ve verzi pro počítače, tak pro mobily. V současné době jde o on-line služby Google Docs, Photos, YouTube, Gmail, Maps, Voice, Latitude, News, Calendar, Shopper, Google.com, My Location, vyhledávání, hlasové vyhledávání a v neposlední řadě také nedávno spuštěná aplikace Buzz.

Významné změny očekává Google také v oblasti reklamy v mobilním vyhledávání. Podle Vica Gundotry, Engineering Vice Presidenta firmy, lze očekávat, že investice firem do tohoto typu reklamy překonají výdaje na tradiční on-line reklamu ve vyhledávání prostřednictvím počítačů. Stejně jako Alex Barza se i Gundotra odvolává na razantní růst zájmu o mobilní vyhledávání, které firma zaznamenala v posledních 2 letech. Ovšem nikoliv pouze v rozvojových zemích, ale po celém světě. Vic Gundotra, který své názory prezentoval v rámci webcastu pro analytiky, uznal, že není schopen uvést přesnější časové údaje. Dodal však, že za poslední 2 roky se počet mobilních vyhledávání zvýšil více než 5krát.

Google předpokládá, že spojení výhod mobilního vyhledávání s reklamou povede ke zvýšení jejího ratingu na úkor reklamy v počítačích. Zejména pro maloobchodní firmy je totiž reklama umístěná ve výsledcích mobilního vyhledávače mnohem efektivnější, než tradiční inzerce v desktopovém vyhledávači.
Autor: David Kozák
Datum: 22. března 2010



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz