Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Evropské firmy spěchají pomalu

Zatímco se v poslední době po řadě amerických internetových firem slehla zem, jejich evropští kolegové se tváří o něco optimističtěji. Nechali američanům roli průkopníků a poučili se z jejich chyb. I když se zhruba 30% evropských dot-comů potýká s vážnými finančními problémy, je to výrazně méně než za mořem. Do karet Evropanů začíná hrát také rostoucí penetrace širokopásmového připojení.

Celková kapitalizace internetových firem spadla o 75% na 54 miliard EUR, ale "zdravá" čtvrtina firem si svou pozici drží a nejeví známky úpadku.

Evropské firmy začínaly později než americké, čerpaly z jejich zkušeností a stojí mnohdy na vyzrálejších byznys plánech. Časový odstup "druhé linie" jim dával více času uplatňovat ozdravné taktiky, jako je redukce růstu a omezení výdajů. Chytré podniky nešly cestou co nejrychlejší okupace co největší části trhu, ale cestou expanze ve správný okamžik, kdy obchodní model prokáže svoji životaschopnost. Rozvážnost se vyplatila a pomohla mnoha firmám přežít stejné problémy, které mnoho amerických dot-comů položily.

Zatímco v USA bylo jen v říjnu zrušeno téměř 5000 pracovních míst v internetovém byznyse (95 000 od začátku roku, čímž mimo jiné vzrostla nezaměstnanost na nejvyšší mez za posledních 21 let) v Evropě je pokles pracovních míst v oboru mnohem menší. A to i přes to, že nedávno francouzský Alcatel oznámil rušení 10 000 míst globálně. Nutno podotknout, že situace je ovlivněna také celkovou recesí světové ekonomiky.

I když Evropa stále nemusí mít to nejhorší za sebou, krizi amerických rozměrů se s největší pravděpodobností vyhne.

Ives Brant, šéfredaktor a ředitel vývoje Tornado-Insider k tomu pro e-komerce.cz dodává: "Evropa byla 'na večírku' později a méně zafinancována, tím pádem méně finančně ztratila. V některých oblastech se hýřilo, - téměř 100 zafinancovaných portálů v jedné zemi (Francie) za jediný rok (2000), kolaps Boo.com a zmizení 100 milionů USD z jeho kapitálu se nedalo přehlédnout. Přesto se v Evropě zhroucení dot-comů dotklo méně lidí."
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 7. prosince 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz