Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Rozvrácenost českého internetu

Česká firma se zaměřením na internet A: “To je nápad, uděláme zpravodajský server na téma ohrožení kalouse ušatého, v závislosti na zvýšení frekvence letů nad Kavkazem. To máme cílovou skupinu o 350.000 návštěvnících a potenciálních 50 přispěvovatelů. Prodáme kolem deseti procent proužkové reklamy a sponzoring jednotlivých pasáží. Za rok a kousek jsme v zisku…”

Česká firma se zaměřením na internet B ve stejnou dobu: “Hele tak jsme se dozvěděli, že A připravuje zajímavý zpravodajský server. Co kdybychom udělali to stejné, samozřejmě o něco dřív? Chce to trochu okoukat funkčnost na jiných serverech, trošku vyladit design, ale potom můžeme zažádat o grant na Ministerstvu životního prostředí, dělá tam můj kolega ze studií. Půl roku do toho budeme cpát peníze a práci, ale návratnost je do roka….”

Obě firmy A i B po roce běhu serveru: “Hmmm, tak já nevím, je to hezké, kvalitní, ale do angličtiny to dávat nebudeme. Je tady ten druhý server, ten nám přetahuje klienty. Máme strašně malou návštěvnost, na to neseženeme ani sponzory ani státní příspěvek, neplní to totiž osvětovou funkci. Ach jo. Tak to necháme běžet a uvidíme…”

Nepřipomíná Vám to něco? Po zkušenostech s prací na pozici obchodního zástupce a osoby zodpovědné za marketing ve firmě se zaměřením na internet, mám pocit, že tato modelová situace je typickou ukázkou výsledků třeba i perspektivních projektů na českém internetu. V situaci kdy “malý český internet”, který má oproti svým “větším” bratříčkům handicap, spočívající především v přetrvávající nedůvěře v serióznost tohoto média, současně s nedostatkem volného kapitálu k investicím v tomto oboru, namísto aby držel jeden směr a vyvíjel se, stává se schizofrenikem.

Je samozřejmé, že jde o peníze a společnost, která vymyslí něco nového a převratného chce přijít s věcí na trh první a zahojit si rány z předchozích neúspěchů. Je však naivní předpokládat, že se právě v Čechách podaří přijít s něčím revolučním v oboru, který má v jiných zemích bohatou historii a jsou za ním měřitelné výsledky a kulturní základy a těmto faktům odpovídá i míra investic vložená do rozvoje internetových technologií a projektů. Nepopírám, že české verze různých internetových stránek leckdy obsahují velmi zajímavé funkční celky a novinky, ale většina z nich zůstává dobrým projektem, naprogramovaným po prozkoumání díla někoho jiného.

A přesto se na tak malém trhu s omezeným počtem uživatelů a reklamní kapacitou stránek dostáváme často do situací, kdy dvě společnosti pracují paralelně na podobných projektech, které je stojí nemalé peníze a úsilí. To vše jen proto, aby na konci zjistili, že jsou na světě dvě aplikace, jedna druhou v některých oblastech překrývá nebo přímo kopíruje, uživatel internetu je zmaten a jeho zájem opadá.

Podle mého názoru je i zde již jasně daný směr velkými zahraničními servery, které si dnes a denně uvědomují že “v jednotě je síla” (námi tolikrát omílané a tolikrát opomíjené heslo). Stačí se podívat na největší americký vyhledávač Yahoo, jeho spjatost s velmi úspěšnými Travelocity.com, Geocities.com atd. Proč se české firmy vyvíjející nové a nové stránky neinspirují tentokrát? Vím, že je těžké přijít na nějaké setkání lidí s obchodním zájmem o internet a říct :”Mám v této zprávě definovaný záměr na projekt a chci získat silného partnera pro zaručení jeho úspěšnosti.” Chápu obavu o to, že firma, která myšlenku zveřejní o ní může velmi rychle přijít, právě tímto krokem. Také je mi jasné, že propojování virtuálních serverů je komplikované po stránce právního zajištění. Ale právě v tomhle vidím sílu “malosti” českého internetu.

V České republice není tolik subjektů, které by na internetu podnikaly, a mají k sobě velmi blízko. Proto by přece neměl být problém, domluvit se dříve, než se nějaký projekt začne vyvíjet a programovat, na spolupráci a jejích podmínkách.

Možná jsem snílek a visionář, ale umím si představit situaci, kde by existovala databáze projektů zaštítěná nějakou organizací či právní osobou, kde by čeští internetoví nadšenci mohli prezentovat svoje projekty s popisem požadavků na potenciální partnery. Věřím, že větší otevřenost a důvěra v potenciální kolegy, byť jsou současně konkurencí, by přispěla českému internetu obecně.

Na začátku zmiňovaná situace by pak mohla vypadat asi takto:
Firma A: “Tak jsme to zadali do databáze a děj se vůle boží, začínáme programovat…”
Firma B:”Hele, Tady se objevili nějaký šílenci, co chtějí dělat server o kalousovi ušatým. Ty znáš toho člověka z Ministerstva prostředí, co kdybychom se s nimi domluvili na nějakých procentech z reklamy když jim pomůžeme s grantem? Nebo na nějaké provizi?..Fajn jdu jim napsat.”

Myslíte, že je to úplně zcestná myšlenka?..:o)

(Pozn. Autora: Stejným způsobem funguje například databáze projektů Evropské Unie, která je prostředkem k vyhledávání partnerů z různých zemí pro projekty, na které se bude z EU žádat finanční příspěvek.)
Autor: Radka Bursíková
Datum: 25. ledna 2000



 Profil autora  

Radka Bursíková

E-commerce Project Manager, Compaq Computer
Zkušenosti z obchodu a marketingu ve společnosti se zaměřením na tvorbu a dodávku internetových systémů a aplikací a s řízením projektů zaměřených na internetové a databázové aplikace


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Petr Matulik
Spoluprace x konkurence
28.02.2000 18:25
Petr Růžička
spolupráce ano, ale trochu jinak
19.03.2000 10:27