Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Proč používat internetovou reklamu?

V dnešní době existuje mnoho způsobů, kam umístnit reklamu na nás produkt, či novou službu. Na výběr máme televizi, rozhlas, noviny a časopisy, billboardy a v posledních letech se k těmto tradičním a již zažitým médiím přídává i celosvětová síť Internet.

Internet má oproti výše uvedeným způsobům reklamy a inzerce několik velmi podstatných odlišností. Například oproti papírové reklamě zde neexistuje definice velikosti vlastní reklamy, v novinách se dají najít reklamy např. přes jednu nebo dvě stránky novin, na Internetu existuje jeden standartní formát mající rozměry 468x60 bodů.

Navíc z důvodů slabé přenosové kapacity Internetu nemůže tato "síťová reklama"vysvětlit naprosto vše o inzerovaném produktu nebo službě, což je naopak výhoda papírové nebo televizní a rozhlasové reklamy. Zde defacto záleží jenom na tom, kolik kdo chce peněz na reklamu investovat a přeplatit si tak více místa v novinách nebo více vysílacího času v televizi.

Zdá se tedy, že reklama na Internetu je zcela zbytečná a nemá tedy žádné výhody. Není to pravda. Reklamní pruh, nazývaný všeobecně banner nebo jednoduše "nudle" umožňuje mnohem větší interaktivitu a rychlejší odezvu. Zákazník, pokud má skutečný zájem o nabízenou věc/službu může na reklamní banner kliknout, dostate se tak přímo na webovou stránku inzerenta a zde si vyhledá požadované informace, případně si produkt ihned objedná. Srovnejme s televizí: pokud chceme zjistit tytéž informace, musíme si rychle zapsat telefonní číslo a adresu firmy a na toto telefonní číslo zavolat či se přímo stavit u té firmy a požadovat informace, které nám navíc nemusejí být vydány - např. proto, že podnik bude uzavřen, telefonní číslo bude stále obsazeno nebo dokonce se na nás prodejce osopí, co že ho to otravujeme.Z tohoto pohledu je tedy bannerová reklama mnohem výhodnější.

Ovšem ale, pokud nebudeme mít strach a budeme se dotazovat stále a stále více informací, dozvíme se pravděpodobně mnohem více než na Internetu, kde jsou informace vlastně "natvrdo" uloženy.

Jak už jsem se nahoře zmínil, internetová reklama má mnohem rychlejší odezvu než ostatní typy reklamy, můžeme ji přímo zacílit na konktrétní skupinu uživatelů a je mnohem levnější. Pokud chceme např. inzerovat mobilní produkt - např. mobilní telefon, případně nějaký notebook , je vhodné umístnit tuto reklamu na servery, které se touto problematikou zabývají, např. Mobil server nebo server Živě z produkce Computer Press.

Tato výhoda se ovšem projeví v ceně reklamy. Dnes platí pravidlo, že reklama na specializovaných a celkem úzce zaměřených serverech je reklama asi tak dvakrát dražší např. oproti reklamě na vyhledávacích serverech. Ovšem, na tématicky zaměřených serverech je účinnost reklamy - a ta se zde neměří podle toho, kolik lidí ji shlédne, což je další podstatný rozdíl oproti ostatním médiím, ale podle počtu lidí, kteří na ni kliknou - nepoměrně vyšší. Záleží hlavně na druhu reklamnového produktu/služby a na jejím grafickém zpracování. Obvykle se tato účinnost internetové reklamy - v angličtině je nazývána jako "Click rate - CR" pohybuje kolem 3-6 procent, ale nejsou výjimky i reklamy s 12% úspěšností, takových je ale skutečně velmi málo. Procento kliknutí na reklamu je obvykle vztaženo k 1000 shlédnutí reklamního pruhu. Cena reklamy se v České republice pohybuje kolem 180-550 Kč za tisíc shlédnutí. V USA je cena obdobné reklamy asi dvakrát vyšší

Abychom to ke konci článku shrnuli, výhody intenetové reklamy jsou následující:

  • Reklama může oslovit konkrétní část populace a to bez drahých a dlouhých výzkumů - stačí vybrat specializovaný server.
  • Cena je v poměru k účinnosti reklamy proti jiným reklamních médiím mnohem výhodnější.
  • Malý reklamní proužek o rozměru 468x60 se může odkazovat na libovolně velkou reklamní prezentaci.
  • Neboť Internet není nijak omezen vysílacím časem, jak je tomu v televizi č předem daným místem, jak je tomu v novinách.
  • Narozdíl od jiných médií klient okamžitě zjistí reakci zákazníků na reklamu, neboť na banner stačí pouze kliknout.
  • Konečně reklamní kampaň lze po jejím ukončení rychle a přesně vyhodnotit.
    Autor: Miroslav Kučera
    Datum: 9. března 1999



     Profil autora  

    Miroslav Kučera



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz