Česká B2C e-komerce stále na vzestupu II
Přinášíme druhou část výsledků výzkumu ON-LINE SHOPPING 2002. Tentokrát se zaměříme na objem elektronického obchodování, nejčastější platební metody a složení sortimentu.
Základní údaje o výzkumu ONLINE SHOPPING 2002 jsem uvedl v předchozím díle, připomenu jen, že v průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických B2C obchodů a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu.
Celkový objem obratu z internetového prodeje v České republice v roce 2001 lze na základě výsledků získaných šetřením odhadnout na 1.1 - 1.4 miliardy Kč. Dotazovaní obchodníci předpokládají v letošním roce nárůst objemu internetového prodeje i úhrnných ročních tržeb.
Konsolidace B2C trhu
Český elektronický obchod se dále konsoliduje - po roce 2000 vzniklo jen 39% dotazovaných obchodů. V sortimentu nabídky českých elektronických obchodů dominuje výpočetní technika (nabízí 26% online obchodů), software (21%), telekomunikační technika (20%) a elektronika (16%). Nejčastěji nabízenými službami je rezervace ubytování a nákup zboží prostřednictvím internetových aukcí.
Za zboží mohou zákazníci zaplatit nejčastěji dobírkou (nabízí 86% obchodů), bankovním převodem (67%) a v hotovosti (65%). Z grafu, který jsme sestavili z výsledků ONLINE SHOPPING za poslední tři roky, je patrný růst nabídky zasílání zboží na dobírku. Ostatní platební způsoby, které můžeme sledovat, zaznamenaly útlum.
Graf: Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech
Zdroj: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002
Největší překážkou stále ceny připojení
Za největší překážku rozvoje elektronického obchodu v Čechách považují obchodníci ceny připojení k internetu a obavy z chybějícího osobního kontaktu s nakupovaným zbožím (nemožnost osobní prohlídky či odzkoušení) či limity dané anonymitou internetového prodeje (obava z nesnadné reklamace a výměny zboží).
Kompletní výsledky výzkumu je možné objednat přímo u GfK. Vybrané údaje z výzkumu budeme nadále přinášet na stránkách e-komerce.cz.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 5. července 2002
Pavel Hrůza
Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006