Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Amazon vůbec poprvé v zisku

Navzdory očekávání analytiků i vlastním odhadům vykázal internetový obchod Amazon.com za 4. kvartál loňského roku zisk 5 milionů USD. Ve stejném období předchozího roku dosáhl ztráty 545 milionů USD. Amazon je nejstarší a největší, bylo na něj vždy pohlíženo tak trochu jako na indikátor celého internetového B2C trhu.

Kromě pozitivní cash flow (tzv. 'pro forma' zisk, do kterého se nepočítají některé výdaje jako jsou jednorázové investice, činil dokonce 35 milionů USD) představitelé Amazonu ohlásili také růst tržeb. Ty se zvedly o 12%, zatímco v předchozích obdobích spíše stagnovaly.

Nejsilnější byl Amazon ve svých tradičních oblastech: knihy, audio, video. Celkem prodal zboží za 1.12 miliardy USD, což je o 15% více než ve stejné období roku 2000. Prodej mimo USA se podle představitelů zvedl o 81%. Za celý rok 2001 se na Amazonu prodalo zboží za 3.12 miliard USD, o 13% více než za rok 2000.


Jak je to možné?

Podle představitelů společnosti Amazon.com se na výsledcích velkou měrou podílely výrazné slevy a nabídka poštovného zdarma.

Jeff Bezos, CEO společnosti Amazon.com, řekl, že vlastní výzkum Amazonu potvrdil, že velká část potencionálních zákazníků na jejich webu nenakoupila právě kvůli poplatků za doručení.

Poučen z této zkušenosti, bude Amazon dále poskytovat doručení zdarma pro objednávky nad 99 USD jako standardní součást svých služeb.


Druhá ruka Amazonu

Představitelé Amazonu hodlají obohatit nabídku svého obchodu o nové oblasti. Patrně inspirováni úspěchem aukčního serveru eBay.com, hodlají rozšířit Amazon nabídku o zboží z druhé ruky. Spolu s novým zbožím tak bude na virtuálních pultech možno nalézt také zboží třetích stran.

Ostatně, 15% veškerých objednávek v USA se během 3. kvartálu 2001 týkalo právě použitého zboží...


Co je dobré pro Amazon, je dobré pro B2C

Na rok 2002 stratégové Amazonu předpokládají 10% růst tržeb, hospodaření v černých číslech a provozní zisk 30 milionů USD.

Letošní rok bude u Amazonů ve znamení prohloubení spolupráce s partnerskými obchody Circuit City a Target a plánované spolupráce s gigantem AOL (America On Line).

Pozitivní výsledky se projevily na burze růstem Amazonských akcií. Bezprostředně po jejich oznámení se cena Amazonu zvedla o 25%, než se opět ustálila o něco níže. Vzhledem k významu tohoto největšího internetového maloobchodníka a psychologickém efektu jeho výsledků na značnou část trhu, můžeme považovat nadějné výsledky této firmy za nadějné pro celý B2C trh.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 24. ledna 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz