Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Investiční boom v oblasti elektronické komerce

Není v dnešní době programátora, ředitele společnosti se zaměřením na elektronickou komerci nebo internet, či řadového zaměstnance se vztahem k IT, kterému by nebyla nápadná snaha investičních společností zaujmout v této oblasti stabilní post. Jedná se o chvilkovou záležitost a nebo se po zkušenostech ze zahraničí i čeští investoři rozkývali k aktivitě a z nás, zastánců rozvoje internetu a elektronické komerce udělají milionáře? (:o))

Díky ochotě odpovědět na několik otázek se vztahem k činnosti investiční společnosti u nás a procesu výběru vhodných subjektů, máte možnost nahlédnout do aktivit jednoho ze zástupců peněz v ČR. Jedná se o společnost Cash Reform Group, s.r.o., jejíž zástupce, pan Petr Polách trpělivě “mejloval”, čekal na korekce a doplňující otázky a měl pochopení pro mojí roztěkanost a neustálou vytíženost.

Jak byste v krátkosti specifikoval vizi, poslání a cíl Vaší společnosti?

"Naše společnost Cash Reform Group s.r.o. (www.cashreform.cz) je spoluzakladatelem fondu rizikového kapitálu bmp AG Berlin (www.bmp.com). Pro účely investic v zemích střední a východní Evropy jsme založili společný fond bmp CR Invest, který je členem CVCA. Již od počátku jsme se orientovali na investice do nové ekonomiky. V současnosti naše portfolio obsahuje téměř 60 investic, z toho tři jsou v Česku.

Naším posláním je pomoci dynamickým společnostem a inovativním lidem prosadit se na globálním trhu. Spojení kapitálu a inovativních nápadů dává obrovskou šanci seberealizace, ale především je důkazem toho, že i malá česká firma je schopna dosáhnout globálního úspěchu.

Nenabízíme však jenom kapitál, ale poskytujeme i poradenství a research. Naším cílem je tvorba networku/sítě firem a růst hodnoty společnosti prostřednictvím synergií v rámci naší skupiny.

Hlavním cílem je uvedení společnosti na veřejný kapitálový trh (mám na mysli zahraniční) formou IPO (Initial Public Offering)."


Jste investiční společnost – proč najednou takový zájem o investice do internetových projektů?

"Není pravda, že najednou. Již před rokem jsme v Česku investovali do internetové společnosti a elektronického obchodu. To ještě většina investorů o tom nahlas nemluvila. Dnes se o tom především mluví, ale zeptejte se na reference.

Rozvoj internetu předčil mnohá očekávání a stává se významným komunikačním nástrojem. Není to branže sama pro sebe, jejím úkolem je zvyšovat efektivitu ekonomiky, poskytovat novou náplň tradiční ekonomice. Internet zajistil efektivnější propojení trhů, zvyšuje konkurenci – v tom je jeho obrovský potenciál z investorského hlediska.

Dalším důvodem zájmu o internetové firmy je vývoj v USA, kde dosahují investice akcií velmi slušného zhodnocení. Předpokládáme, že i v Evropě k něčemu podobnému dojde. Na to, do jaké míry je to pouze investorská bublina a do jaké míry se podaří naplnit akciové tituly reálnými čísly, se odpovědi teprve dočkáme.

Neinvestujeme však jenom do internetových projektů. Zajímají nás i další obory jako jsou zábavní průmysl, biotechnologie, telekomunikace, mikrotechnologie apod."


Jaká je podle Vašeho názoru situace u nás v ČR, jsou lidé s nápady?

"Ano jsou lidé s nápady, jenom je neumí prodat. To je obrovský deficit našich lidí, neumíme být obchodníky, neumíme být manažery.
Dalším problémem je, že mnoho lidí si dobré nápady raději nechá pro sebe, než aby s nimi vyrazili na trh. Naším cílem je oslovit tyto lidi a ukázat jim, že tady existuje kapitál, který má zájem investovat do dobrých nápadů."


Myslíte si, že jsou zájemci o investice ve skutečnosti na takový krok připraveni? (Máte nějaký příklad, kdy někdo až v průběhu jednání prokázal naprostou neznalost toho jak probíhá vkládání investic do společnosti, jaká to má plus a mínus)

"Mnoho firem není připraveno. Základní problém je v nepochopení fungování kapitálu. Všude ve světě, i u nás, je obrovský potenciál kapitálu, ale problém je kam s ním. Ve vyspělých západních zemích již fungují komunikační kanály mezi investory a investičními objekty. U nás se teprve všichni učíme. Hledáme si k sobě cestu. To je mj. velký problém umět mluvit stejnou řečí – nositelé nápadů mají výrazně odlišné myšlení v porovnání s investory. Potom bohužel mnoho projektů přichází vniveč. Právě proto se snažíme pracovat s těmito lidmi, kteří mají nápady. Jsme s nimi často v kontaktu. V tom vidíme naši obrovskou výhodu."


Jak vlastně probíhá výběr ideálního partnera z Vaší strany?

"Ideální objekty si vybíráme na základě specifikace postavení firmy na trhu a identifikace jejích potenciálů. Již jsem uvedl kriteria – inovace, globální trh a pro nás jako investory je důležitý reálný exit (nejedná se o exit ve smyslu ukončení činnosti společnosti, jak by se mohlo některým zdát) - exit probíhá formou prodeje strategickému partnerovi, který zajistí další expanzi firmy nebo výstup formou emise akcií na kapitálovém trhu (tzv. IPO). Není hezčí pocit, než dostat svoji vlastní firmu na kapitálový trh, nemyslíte?

Nicméně máme problém s hledáním start up projektů, kterých je tady buď málo nebo nemají informaci, že tady působí investoři jako jsme např. my."


Z toho vyplývá, že pro vás není zajímavý jedinec s dobrým nápadem, který v daném okamžiku již se svým nápadem není právním subjektem. Přitom standardní situace může být právě taková. Jaká je skutečnost??

"To jsem neřekl. Chtěl jsem zdůraznit, že máme problém s hledáním zajímavých start up projektů, které mnohdy představují jednoho člověka. Vůbec netrváme na tom, aby se jednalo o právní subjekt. Právě objevení zajímavého jedince s nápadem a poté založení společnosti je tím nejzajímavějším pro obě strany. To se nám mj. již povedlo u dvou našich českých investic."


Už jste někdy udělali chybu ve výběru?

"Zatím jsme neudělali chybu, protože neinvestujeme tím stylem, že bychom poskytli peníze a čekali, jak to dopadne. Přistupujeme k investici aktivně, spolupracujeme a snažíme se kromě peněz nabídnout přidanou hodnotu v podobě služeb, poradenství, managementu, zajištění kooperace a synergií firem v rámci naší skupiny.

Navíc jdeme do projektů, o kterých jsme přesvědčeni, že budou úspěšné. A zde jsou rozhodující lidé s nápady a schopností jejich realizace."


Je Vaše “podpora” založená na smluvních vztazích v rámci investice aneb obsahuje dohoda mezi Vámi a partnerem klauzuli na téma “uděláš co ti řekneme”? Anebo má partner možnost dále rozvíjet myšlenku bez předchozího formálního schválení CRG?

"Vstup rizikového kapitálu do firmy je určitá forma partnerství. Nechceme diktovat a ani tak nečiníme. Dáváme prostor lidem, kteří mají nápady a jsou schopni je realizovat. Nicméně musí být rovněž schopni přesvědčit nás, že to, co dělají je přesně ono!!! Je to skutečně vzájemné soužití, my se na věc díváme z pohledu investora a partner z pohledu technika apod. Pro obě strany je to skvělá škola, která zajistí oběma firmám dosažení vyššího stupně zralosti či profesionality.

Na začátku našeho vstupu musí existovat nějaká strategie, nějaký business plán o kterém je subjekt přesvědčen. Pokud během času dojde k vývoji ze strany nositele myšlenky a přesvědčí nás, že je to správné a z ekonomického hlediska zajímavé (nemám na mysli profit, ale růst hodnoty firmy), potom k tomu dáme souhlas."


Jaké akce považujete u nás za přínosné ve smyslu možnosti kontaktování potenciálních investorů (Březen měsíc internetu, nebo nějaké forum investičních společností, existuje nějaká specializovaná akce…?)

"Účastníme se First Tuesday, Prague Internet World. Ale dáváme jednoznačně přednost osobní komunikaci/resp. mail na základě našeho výběru – to platí u firem, které již existují a dosáhly určitého postavení na trhu. Navíc jsme založili diskusní CASH REFORM CLUB.

Jak jsem již řekl potkat start up projekt na takových akcích je vzácnost. Už tady někdo mluvil o aktivitách založit databázi projektů pro investory, rádi se do této aktivity zapojíme. (pozn. autora: Byla to redaktorka e-komerce.cz L. Domanová)"


Jste původem z Brna, nyní jste se přesunuli do Prahy, z jakého důvodu a jak se Vám tu “dýchá”?..:o)

"Naše společnost má stále sídlo v Brně. Naše působení tady v Praze je nutností vzhledem k tomu, že většina investičních společností dělá business právě zde. Zřejmě platí tvrzení, že v Praze se dělá business s tím, co se v Brně vytvoří.

Ale dýchá se nám tu dobře. Slyšel jsem, že do Prahy přichází nejdříve jaro, takže už se těším. "

Děkuji za odpovědi. Jistě budou přínosem a zodpoví aspoň pár základních otázek zájemců o investice do vlastních projektů jako jsou: “Kdo? Proč? a Jak?”. Máte možnost nyní nabiti základními informacemi oslovit konkrétního člověka a tento článek může být ideálním námětem k navázání komunikace. Tak neváhejte.

Ráda bych dodala že plánuji připravit s panem Poláchem jakousi “kuchařku pro žadatele o investice” a bude k přečtení na stránkách www.e-komerce.cz v dohledné době. Pokud máte kdokoliv nějaké podněty nebo konkrétní dotazy či připomínky, ráda k nim přihlédnu při tvorbě..(:o))
Autor: Radka Bursíková
Datum: 27. března 2000



 Profil autora  

Radka Bursíková

E-commerce Project Manager, Compaq Computer
Zkušenosti z obchodu a marketingu ve společnosti se zaměřením na tvorbu a dodávku internetových systémů a aplikací a s řízením projektů zaměřených na internetové a databázové aplikace


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Libor Novacek
Mozne duvody...
27.03.2000 03:25
Kollinger Alexandr
hledám investora pro internetový projekt
11.05.2010 15:39