Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Evoluce e-businessu

Jedním z omezení expertízy v oblasti e-komerce a e-businessu obecně je nedostatek objektivních a všeobecně přijatelných modelů a teorií. Z tohoto důvodu se v současné době mnoho expertů pokouší o určité zobecnění zákonitostí vývoje e-businessu.

Firma PricewaterhouseCoopers se jako jedna z prvních pokusila vypracovat komplexní model ohodnocení “vyspělosti” firem s ohledem na aplikaci e-komerce. Takový model může nesmírně usnadnit život všem investorům a podnikatelům v této oblasti.

Podle PWC má většina firem (93%) podstatnou část vývoje ještě před sebou. Tak se dá stručně shrnout závěr jejich zprávy o vývoji e-businessu v mezinárodním měřítku. Mnohé z firem si naštěstí začínají uvědomovat, že úspěšný e-business znamená víc než jen zprovoznit hezkou webovou stránku a pro určení správné strategie je nezbytná možnost objektivního porovnání s okolním prostředím a konkurencí.

Model PWC se jmenuje emm@ (E-Business Maturity Model). Rozděluje vývoj e-komerce do pěti fází a podle výsledků studie se 93% firem (dle vlastního posouzení) nachází v první z nich. Model zkoumá aktivity e-komerce podle komplexního systému asi 700 kritérií, včetně tzv “good industry practice” (zavedená obchodní pravidla), v devíti kategoriích od systémové technologie po bezpečnost a strategii.

Dle modelu emm@ jsou fáze vývoje e-businessu následující:

Online presence – firma pouze prezentuje statickou informaci na webové stránce s minimální možností interakce s okolím kromě e-mailové korespondence.

Online Business – firma skutečně zavedla některé obchodní aktivity online, zákazníci mohou například zadávat po internetu objednávky. Není to zatím skutečná integrace zákazníků, dodavatelů a partnerů firmy do jednoho systému.

Integrovaný online business – firma efektivně zvládla elektronické propojení zákaznické části obchodování (tzv. front-end) a dodavatelského firemního systému (back-end).

Plně integrovaný e-business – to je fáze, ve které se začínají projevovat konkurenční výhody e-businessu, kdy dochází ke skutečné integraci všech partnerů, zákazníků a dodavatelů firmy do jednotné online sítě. Nejlepší pro firmy v této fázi je soustředit se na klíčové kompetence a zadávat všechny operace nesouvisející přímo s e-businessem, jako je výroba a logistika, specializovaným firmám.

Následná evoluce – nejúspěšnejší budou ty firmy, které efektivně zvládnou proces neustálého přizpůsobování a obměny. Dalo by se to nazvat jakousi “proaktivní destrukcí” , neboli neustálým bouráním přežitých a nevyhovujících a zavádění nových obchodních postupů nezávisle na oboru podnikání.

Podle expertů PWC je největší nemocí e-businessu, a to jak u čistě internetových tak klasických firem, to, že se rychlost staví nad potřebu kvality, firmy se víceméně snaží sprintovat a přitom se ještě nenaučily chodit, někdy ani lézt. Přitom firmy v e-businessu, stejně jako jakýkoliv jiný organismus, potřebují pro zdravý vývoj dozrát.

Závěry PWC mohou být pro české firmy v jistém smyslu povzbuzující. Zdá se, že to s tím ujetým vlakem pro české firmy nebude tak žhavé. Neznamená to samozřejmě, že se nemusí snažit vývoj dohnat, je ale dobré vědět, že to zaostávání možná není tak velké, jak někdy vypadá.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 26. června 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz