Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Reklamní trik nebo recept na zbohatnutí?

Jistě jste si jich všimli. Reklamní bannery, připomínající téměř systémovou součást Windows, případně jakousi anketu na daném serveru jasně vedou v tabulce nejúspěšnějších bannerů služby Billboard. A nejen tam.

Z jednoho úhlu pohledu je to víc, než logické. Ne každý uživatel internetu je počítačový, případně webový maniak, což platí zejména pro státy na západ od nás, odkud k nám tato módní vlna ``tlačítkových" bannerů přišla. Proto se stane, že množství lidí se nechá nachytat na posuvné lišty, dotazovací buttonky a nedokončené texty. Možná si řeknete že desetiprocentní a vyšší úspěšnost není tak mnoho, ale zde je nutné si uvědomit, že takzvaná click rate (CR), tedy počet kliknutí na banner vzhledem k počtu zobrazení, běžně dosahuje hodnot mezi jedním až dvěma procenty, CR přesahující čtyři procenta se považuje za úspěch! V tomto případě to tedy vypadá, že dnes již těžko zjistitelný autor tohoto nápadu konečně objevil lék na stále se snižující CR reklamou unavených uživatelů. Co si ale o něčem takovém myslí uživatelé?

V naprosté většině případů se cítí podvedeni. Není jim totiž úplně jasné, že kliknuli na reklamu a ne na část menu, a tak se znenadání ocitli na jiném serveru, než zrovna chtěli. Pokud nezazmatkují, vrátí se pomocí browseru zpět a pokračují ve čtení jejich oblíbeného zpravodajství nebo vyhledávače. Že se vlastně nic nestalo? Není to tak jednoduché. Za prvé si můžete být jisti, že tento uživatel si na podobné bannery už dá pozor a raději se jim zdaleka vyhne. Za druhé si tvůrce banneru mne ruce a vesele zadavateli reklamy předhazuje nové statistiky s úžasnými výsledky CR, aniž by dodal to nejpodstatnější. Totiž to, že uživatel se ani nerozhlédnul po inzerovaných www stránkách a ihned utekl a pokud si vůbec všimnul názvu společnosti nebo nabízené služby, potom si ho bude pamatovat spíše v negativním smyslu, což určitě není uspokojivý výsledek nákladné kampaně. Jak tomuto problému předejít?

Zejména je potřeba se zaměřit na další ukazatel úspěšnosti internetové reklamy, a sice click through rate (CTR), která nám říká, kolik procent uživatelů se po dosažení inzerovaných stránek alespoň trochu porozhlédlo namísto toho, aby okamžitě vycouvalo tlačítkem Back. Je pravděpodobné, že takový uživatel měl o danou službu alespoň minimální zájem a pokud našel, co hledá, třeba se z něj stane zákazník. A to je to, co si od reklamy slibuje každá společnost.

Samozřejmě není potřeba házet ``zbylé" bannery nebo spíše jejich ``nadbytečné" zobrazení za hlavu. V každé reklamní agentuře vám řeknou, že reklamu je nutné opakovat, aby měla patřičný úspěch a vy si také nechodíte kupovat cucavé bonbóny ihned po odvysílání televizního spotu. Ale až na ně dostanete chuť a budete stát u přeplněného regálu se zbožím, možná si na onu cucavou reklamu vzpomenete. A o to tu jde především.
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 16. června 1999



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz