Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Internetové dotazníky a marketing

Marketingový výzkum prostřednictvím dotazování na Internetu a E-mailem si už i u nás našel svoje místo. Pro provozovatele internet aplikací je to jeden z nejjednodušších způsobů jak zjistit preference zákazníků. Přesto někteří tazatelé byli odezvou více než zklamáni. Proto se vynořuje otázka jakou formu dotazování zvolit.

Pravidla pro dotazníky

Nejdříve si připomeňme několik základních dotazníkových pravidel, platících téměř bez ohledu na použité médium.
1) Vyhněte se vícenásobným otázkám typu “Používáte Internet v práci, a pokud ano, kolik hodin denně?”
2) Nepoužívejte vágně položené otázky jako například “Nakupujete na Internetu často?”
3) Nevhodné jsou předpojaté otázky jako “Myslíte si, že neustálé zdražování telefonních poplatků je morální nespravedlnost vůči DIAL-UP uživatelům?”
4) Dotazník by měl obsahovat kontrolní otázku. Je to taková otázka, která se jinými slovy skrytě táže na totéž jako hlavní otázka. Pokud dojde k neshodě, dotazník je vhodné vyřadit z hodnocení aby nedošlo ke zkreslení výsledů (buď respondent vyplňoval naprosto náhodně bez rozmyslu, nebo nepochopil stěžejní otázku, a nebo se záměrně snažil odpovědět nepravdivě.)

Typy dotazníků:
1) Dotazníky s uzavřenými otázkami – rychleji se zpracovávají
a) Připouštějící pouze odpověď ANO / NE
b) Mnohonásobný výběr (výběr ze tří předložených možností)
c) Stupnice vyjadřující několik “odstínů” od úplného souhlasu až po ostrý nesouhlas
d) Ohodnocení situace pomocí bodů či známek
e) Série uzavřených otázek + poslední otevřená (např.: ‘Jiná odpověď‘)

    2) Dotazníky s otevřenými otázkami – náročnější na zpracování, užitečná je spolupráce psychologů
    a) Nejčastější je otázka ponechávající uživateli úplnou volnost se vyjádřit (např. Co vám v naší nabídce chybí?)
    b) Je zadán určitý text, a chceme vědět co respondenta napadne (Co vás napadne když uslyšíte ‘poskytovatel internetu‘)
    c) Dokončení věty – je zadána půlka věty a zbytek má respondent dokončit (Když si vybírám počítač, je pro mě rozhodující ...)
    d) Dokončení povídky

    Dotazníky a soutěže

    Hlavním rozhodovacím kritériem pro volbu způsobu dotazování je typ informací který chceme získat a okruh respondentů které chceme testovat.

    Podobně jako u poštovních dotazníků, je možné respondenty zainteresovat nějakou soutěží či dárkem. Můžete váš odkaz dostat na některý ze serverů který se zabývá právě probíhajícími soutěžemi, kde si ho najde soutěže-chtivá internetová populace. Například na stránce www.soutez.cz můžete zatím zdarma přidat do systému svoji soutěž; stránka souteze.pinknet.cz informuje o probíhajících soutěžích (žel již nebyla déle aktualizována). Není od věci využít interaktivnosti a rovnou graficky zobrazovat dosavadní poměr výsledků. Na jedné straně to může některé inspirovat k přidání hlasu, na druhé straně mohou být uživatelé snadno ovlivňováni již dosaženými výsledky.

    E-mailové dotazníky

    Hlavní výhoda by se dala shrnout do slov “levně a rychle”. Někteří hovoří o lepší návratnosti oproti klasickým “poštovním” dotazníkům, jiní poukazují na nevýhodu omezeného okruhu respondentů. Nezanedbatelná je otázka etiky v souvislosti se SPAMem, ale i tam lze vhodné skulinky najít. Výhodou oproti dotazníkům na WWW je větší záruka toho, že od jedné osoby obdržíme pouze jednu odpověď. Na druhé straně hraje v neprospěch tohoto způsobu porušení anonymity a s tím i menší šance na pravdivou odpověď.

    Dotazníky na WWW

    Prvním problémem může být nasměrování respondentů na stránky, pokud nepatří zrovna mezi nejnavštěvovanější. Proto někdy můžeme využít metodu E-mailu s odkazem na internetový dotazník. Nedoporučuji to jako jediný způsob, spíše jen v kombinaci. Pozitivní záležitostí je, že k WWW dotazníkům se mohou dostat i respondenti bez e-mailu a tím se rozšíří celý okruh dotazovaných.


    Některé příklady

    www.volna-mista.cz/usis – dotazník k tématu “Státní informační systém a my” je uveden článkem, je jednoduchý - formou dotazu ano/ne + možností napsat vlastní názor
    www.bhnet.cz/anketa – dotazy s grafem dosud dosažených výsledků, spíše forma ankety, nedává prostor pro jiný názor.

    Autor: Erika Pončíková
    Datum: 26. ledna 2000



     Profil autora  

    Erika Pončíková



     Sdílet článek  
    Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
     Seznam komentářů  
    Vypsat
    Od
    Téma
    Datum

    Petr Stuchlík
    Spam pod záštitou APEK?
    23.02.2000 00:44