Vstup na Internet chce marketingovou strategii
Mnohé firmy vstupující na Internet - především z nepočítačových oborů - si dostatečně neuvědomují závažnost tohoto kroku, a už vůbec ne to, že by měl být v souladu se stávající firemní marketingovou strategií.
Chceme se prezentovat na internetu
Jednou se na mně obrátila firma XY s tím, že chtějí mít svoje WWW stránky na Internetu. Neměli příliš velkou představu o tom, jak by prezentace měla vypadat, co by měla obsahovat, a pravděpodobně ani co s ní chtějí dosáhnout. Když jsem žádala o podklady do sekce "O firmě", dostalo se mi od majitele odpovědi ať si ´něco vymyslím´, což mě zarazilo tím spíše, že firmu a její prostředí neznám.
Co předem zvážit
Tím se dostáváme k potřebě - kterou některé firmy při vstupu na Internet opomíjejí - potřebě marketingové strategie. Podobně jako když chce firma prorazit na trh, měla by si i při vstupu na Internet najít odpovědi například na následující otázky:
- co chce vstupem na Internet dosáhnout (prodávat výrobky a dosahovat zisku, stát se pouze známější, dostat se k novému okruhu zákazníků, získat alespoň zpět vložené peníze a nebo získat prestiž ...)
- v jak velkém rozsahu to chce dosáhnout a tomu přizpůsobit rozsah vstupu na Internet
- kolik času a prostředků je tomu ochotna věnovat
- kterou část trhu chce oslovit (kterou skupinu uživatelů - např. akvaristy v ČR, výrobce obuvi v Evropě apod.) - z toho například vyplyne v kolika jazykových mutacích se prezentovat.
- jakou má na Internetu ve zvoleném segmentu trhu konkurenci, a s kým by bylo možno navázat spolupráci
- které informace chce firma zveřejnit pro zákazníky, a které si ponechá pro sebe. Zde přichází na řadu například ožehavá otázka zveřejnění či nezveřejnění ceníků v plném rozsahu (dát či nedat ceník přímo ke stažení?). Mimo Internet je totiž mnohdy dosti obtížné získat ucelené informace o konkurenci. Pokud firma v nadšení poskytne na Internet všechny dostupné informace bez rozmyslu, konkurence si v nich snadno najde trhliny, které využije ve vlastní prospěch.
V čem nás může nachytat online marketing
Marketing na internetu (online marketing) ovšem nekopíruje přesně klasický marketing. Ne vše co klasický marketing dovoluje a dokonce doporučuje je považováno v online marketingu za etické, žádoucí či výhodné.
Tak například pokud rozešlete poštou na náhodně získané adresy každému pátému obyvateli Prahy vhodnou reklamní nabídku, není v tom žádný problém. Pokud analogicky náhodně rozešlete reklamní e-maily, můžete se setkat se sprškou nevole, nadávek a mstou rozhořčených uživatelů ve formě zahlcení Vaší e-mailové schránky nepotřebnými daty. Jediné co Vám možná "projde" bude e-mailové přání k novému roku.
Teď by se mohly některé firmy zaleknout toho, že o online marketingu a internetu nemají dostatek informací k tomu, aby k problému přistoupili takto zodpovědně. Dojdou k závěru, že prostě zvolí jednoduchou cestu vytvoření Webu na zakázku, případně se budou radit s webmasterem.
Proto chci upozornit na to, že kromě tvůrců stránek (odborníků technického zaměření), u nás existují i odborníci pro online marketing. S těmi může firma konzultovat strategii, a té pak podřídit i technickou stránku prezentace.
Jako optimální vidím spolupráci tvůrců stránek s odborníky online marketingu kdy je služba, poskytnutá zákazníkovi, naprosto profesionální.
Autor: Erika Pončíková
Datum: 2. února 2000
Erika Pončíková
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006