Internet vám mění zákazníky!
Už vás někdy napadlo, jestli se internetový zákazník liší od klasického? Má stejné nároky a preference? Reaguje podobně, nebo je to prostě “jiný druh”? Pojďme společně na tuto otázku najít odpověď.
Jak známo, chování zákazníka je určováno jeho přáními a potřebami. Tyto jsou mimo jiné ovlivňovány prostředím, zkušenostmi z kterých zákazník vychází, ekonomickými, demografickými, politickými a technologickými činiteli.
Jaký je tedy internetový zákazník:
1) Především je mnohem náročnější na informace
- Požaduje podrobnější údaje o zboží, než by běžně vyžadoval a získal v klasickém obchodě. Vychází z toho že na internetu může najít prakticky jakoukoli informaci a tato zkušenost se odráží na jeho nákupech.
2) Chce všechno hned a nerad čeká
- Je z internetu zvyklý na fulltextové vyhledávání a okamžitou odpověď – žádné zdlouhavé prohledávání. Když ví co chce, vyžaduje okamžitou odezvu, fulltext, na který je zvyklý a přehlednost.
Narozdíl od toho klasický zákazník je ochotný 10 minut bloudit v hypermarketu jen pro to, aby našel máslo, a ještě u toho koupí 5 dalších věcí, které ani nepotřebuje.
3) Očekává přístup ke komunitě lidí se stejným problémem či přáním
- Je z internetu zvyklý radit se s druhými, vyměňovat si zkušenosti, přijímat doporučení, konfrontovat - prostě komunikovat. Této zákazníkově zkušenosti vycházejí vstříc elektronické nástěnky (boards) či chaty k tématu - dostupné přímo na stránkách firmy či obchodu.
Zde by možná stálo za zmínku internetové knihkupectví www.kosmas.cz s možností živého rozhovoru s obchodníkem v době od 11 do 13 hodin každý pracovní den. To může do určité míry uspokojit zákazníkovu potřebu komunikovat, zároveň s potřebou získání informací.
4) Je zvyklý na širší možnosti srovnání mezi konkurenčními nabídkami
- Internet nepřímo nutí zákazníka zkoumat konkurenci. Při hledání zboží či služby získá uživatel více odkazů a tak, aniž by to zvlášť zamýšlel, získá i rozsáhlejší srovnání mezi dostupnými nabídkami. Zákazník na webu má kromě toho snadnější přístup k nefiremním nabídkám za nízké ceny – např. různé e-bazary a e-aukce. V takovém okamžiku přestává být “cenová konkurenční výhoda firmy” pro zákazníka dostatečným argumentem.
Naproti tomu klasický zákazník mnohdy vejde do prvního obchodu s daným sortimentem a zboží koupí. Nemá přitom potřebu (nebo čas) proběhnout pro porovnání všechny obchody nebo bazary v dosahu a pročíst celou annonci. Prostředí internetu tedy na zákazníka vyvíjí daleko větší tlak na srovnávání a hledání té nejlepší možnosti.
Jak může firma reagovat? Rozhodně větším sledováním a vyhodnocováním konkurence (příp. navázáním spolupráce), používáním propracovanějších marketingových nástrojů pro přesvědčení zákazníka, ještě důležitější se jeví rychlé získání jeho důvěry, systém slev a soutěží a především přehlednost.
Autor: Erika Pončíková
Datum: 5. února 2000
Profil autora
Erika Pončíková
Související články
02.04.2010
07.07.2005
18.03.2005
31.08.2004
12.08.2004
10.08.2004
08.04.2004
01.04.2004
25.03.2004
27.01.2004
08.01.2004
19.10.2001
09.10.2001
03.10.2001
17.09.2001
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006