Doménová horečka
Přízrak snadno vydělaných peněz se opět vznáší nad internetem. Co se děje? Nic menšího než že do oběhu přicházejí nové domény v TLD (Top Level Domény). BIZ a INFO. Jsou to první vlaštovky z nových domén, kterým ICANN (Internet Corporation of Assigned Names and Numbers) - nejvyšší autorita pro (TLD), dala život.
Jen pro pořádek uvádím názvy ostatních TLD domén, na které se můžeme těšit:
- NAME
- PRO
- AERO
- MUSEUM
- COOP
Jen pro upřesnění. Doménu INFO si v podstatě může registrovat kdokoliv. Není vyhrazena pro některé speciální účely jako doména MUSEUM.
Oproti tomu doména BIZ, jak sám název napovídá, se přímo váže k obchodním aktivitám jednotlivých subjektů.
Nástup spekulantů?
Jednoduchý plán jak přijít k snadno vydělaným penězům. Zaregistrujeme název, nejlépe některého zavedeného subjektu, a pak stačí jen čekat. Kupec se jistě najde. Ostatně takových případů je dostatek už ve stávajících doménách. Za všechny jen připomenu spekulace s názvy měst a jednotlivých krajů v doméně CZ.
Hrozí, že se to bude opakovat? V určité míře bezpochyby.
Stanou se z dnešních dot.COM dot.INFO?
Myslím, že ne. Je určitě dobré mít svou stránku i v doméně INFO nebo BIZ, ale přeci jen daleko důležitější je mít stávající kvalitní národní TLD doménu nejlépe ve spojení s mezinárodní COM doménou.
Jedno z největších úskalí pro případné spekulanty představuje, že při pokusu o registraci některé stávající ochranné známky v nové doméně také můžou narazit na ustanovení v obchodním zákoníku. Především pak paragrafy týkající se ochrany registrované obchodní známky a hospodářské soutěže. Dovolím si tvrdit, že i naše soudy začínají chápat co znamenají dobré mravy v hospodářské soutěži. Ostatně většina nadnárodních korporací je velice dobře zapsaná u ICANN a velkých registrátorů. Což podstatně zhoršuje případný výhodný "úlovek"
V neposlední řadě, již existující dobře zavedená a hlavně snadno zapamatovatelná doména, představuje mnohdy podstatnou součást firemních aktiv. Úsilí o vybudování image v nových doménách, by tak nemuselo přinést celkově větší synergický efekt.
V neposlední řadě doména INFO není vázaná na vymezenou jazykovou oblast tak jako COM nebo CZ. To v podstatě znamená závod doslova s celým světem o to, kdo bude ten první.
Přeci jen to zkuste
Daleko více než případní spekulanti se na registraci nových domén budou asi třást naši národní registrátoři. U nás pak společnosti Globe Internet prostrednictvím své služby domeny.cz a Zoner (www.czechia.com) , které zatím registraci domén INFO umožňují. Samotné firmy si budou muset rozmyslet, zda-li jsou ochotny investovat další prostředky do nových názvů jen proto, aby udržely svou "corporate identity a image".
Autor: Karel Baláš
Datum: 30. července 2001
Profil autora
Karel Baláš
Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka
Související články
28.03.2006
05.05.2005
15.10.2003
03.10.2003
11.12.2002
24.04.2002
19.04.2002
06.03.2002
27.02.2002
12.02.2002
07.08.2001
08.06.2001
24.02.2001
22.02.2001
23.01.2001
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006