i90 nahradil AlbumCity
Kdysi populární internetový obchod s hudebními nosiči AlbumCity, mění svou značku i strategii. Podaří se mu nyní jako i90 najít konečně funkční a efektivní obchodní model?
AlbumCity patřil kolem roku 2000 mezi nejpopulárnější české internetové obchody s hudbou. Poznávacím znamením byla hlavně velmi široká nabídka sortimentu, která se nevyhýbala ani tzv. okrajovým žánrům a kvalitní recenze velké části tohoto sortimentu.
Počátkem roku 2001 se začaly projevovat potíže s logistikou, společnost nebyla schopna zajistit včasné doručení značné části nabízeného zboží (ostatně, zdaleka nebyla jediná). Spekulovalo se také o finančních těžkostech AlbumCity. V červenci téhož roku se společnost rozhodla poprvé změnit strategii.
Uzavřela smlouvu s distribuční společností Media Trade Partner (společnost s desetiletou zkušeností a 16 tis. tituly na skladě, vzniklá transformací Popronu), která měla pro AlbumCity zajistit kompletní logistiku (viz článek Co se děje s AlbumCity?).
V zájmu volnosti
Zašlou slávu se však nepodařilo obnovit, proto společnost právě oznámila další změnu strategie:
Název AlbumCity se zdál být představitelům společnosti příliš těsný (obchod prodává i jiné druhy zboží než hudební nosiče a chystá se rozšířit sortiment na další sortiment, např. hry), proto sáhli k názvu i90. Podle Roberta Fridricha, obchodního a marketingového ředitele AlbumCity.com, Inc. byl nutný název, který je neutrální pro různé regiony. i90 je navíc název bývalé internetové firmy Jacka Schrantze, ředitele AlbumCity. Vzhledem k tomu, že i název "AlbumCity" se zdál představitelům firmy málo globální, můžeme usuzovat, že jejich chuť na expanzi je opravdu obrovská a na i90 se mohou těšit i zákazníci z velmi exotických regionů.
Změna značky však není jedinou změnou. Dalším cílem firmy bylo mít veškerý sortiment nabízený v České republice na tuzemských skladech. Jen tak je možné zajistit slibované dodací lhůty. Z toho důvodu i90 přešel, podobně jako před časem dnes již neexistující Shop.cz, na princip elektronického tržiště (v názvosloví i90 "e-market").
Budoucnost má e-market
Nový systém tak umožní velkému počtu prodejců prodávat své zboží přímo zákazníkům prostřednictvím stránek i90.cz. V současné chvíli má návštěvník stránek i90.cz k dispozici více než čtyřicet prodejců kteří prodávají přes 100.000 kusů CD a DVD. Veškeré zboží na prodej, uvedené na stránkách i90.cz, je fyzicky na skladě k okamžitému odběru a doručení zákazníkovi. Prodejci nabízejí nejen nové, ale i použité hudební a filmové tituly.
"E-market znamená výrazné zdokonalení tradičního elektronického obchodu," říká Robert Fridrich. "Prodejcům umožňuje nabízet zboží, které mají na skladě, přímo zákazníkům. Zákazníci i90.cz mohou využívat nižších cen a mají větší výběr produktů, které si mohou okamžitě odebrat, a které jim budou okamžitě dodány. Nižší ceny a rychlé dodání jsou právě ty služby, které zákazníka nejvíce zajímají."
"Proces objednávání je velmi efektivní, mohu velice rychle měnit ceny podle nabídky a poptávky na trhu a to je důležité," říká zástupce z řad prodejců Vratislav Arnošt, majitel firmy ArnoMusic Praha.
AlbumCity připravuje další službu uživatelům i90, a to možnost prodat CD a DVD jiným uživatelům (C2C - consumer to consumer). Registrovaní uživatelé i90 tak budou moci prodávat své CD a DVD tituly prostřednictvím i90 jinému uživateli těchto stránek.
Rozšířený internetový obchod i90 je podle představitelů projektu prvním krokem k nové obchodní strategii AlbumCity.com. V rámci této obchodní strategie bude e-market i90.cz nabízet postupně nejen hudební a filmové nosiče, ale i další produkty. Zároveň AlbumCity.com rozšiřuje službu i90 do Polska a Maďarska.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 20. června 2002
Pavel Hrůza
Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006