Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

SOS zprostředkovává spotřebitelům informace

Usnadnit spotřebitelům přístup k objektivním informacím, které jsou užitečnou protiváhou reklamy, a pomáhají spotřebiteli v orientaci v nabídce na trhu, je smyslem Knihovny spotřebitelských informací, kterou dlouhodobě vytváří Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Knihovna má v podstatě podobu rejstříku, který eviduje srovnávací spotřebitelské testy a další informační zdroje přinášející spotřebitelům důležité informace pro jejich volbu.

Již od roku 1998 vytváří Sdružení obrany spotřebitelů České republiky svou Knihovnu spotřebitelských informací pro usnadnění výběru a nákupu spotřebitelům. "Poskytnutím odkazů na relevantní informační zdroje se snažíme ulehčit rozhodování spotřebitelů. Ti se tak při výběru výrobků a služeb nemusí spoléhat jen na rady prodejce, které nebývají vždy objektivní. Snižuje se tak riziko nákupu nevhodného výrobku," zdůvodnila existenci jeho realizátorka Hana Šmídová.

Knihovna má podobu rejstříku s více než 4000 odkazy na vybrané články z těchto periodik: TEST - časopis pro spotřebitele, příloha Test Mladé Fronty DNES, příloha Test Servis Práva, Dům a bydlení a přílohy Hospodářských novin. Každý odkaz na spotřebitelský test či relevantní článek je pro jednoduchou orientaci opatřen klíčovými slovy a zařazen podle předmětu do jedné z 18 základních skupin:

1. cestování a doprava, sport a turistika7. restaurace, apod.13. obuv a textil
2. děti, hračky8. motorismus14. vzdělání
3. elektrospotřebiče, baterie9. ochrana spotřebitele15. zdravotnictví, léky
4. drogerie, parfumerie10. potraviny16. šperky, optika, hodinky
5. dům, byt, zahrada11. zákony, daně17. finanční služby
6. audio-video, pc, internet, telekomunikace, foto12. služby18. různé

"Nejčastějším způsobem využití Knihovny spotřebitelských informací, je dotaz spotřebitele, například jaký kuchyňský robot si má vybrat. V informacích z článků, na které knihovna odkazuje, získá spotřebitel nejen přehled uskutečněných srovnávacích testů výrobků, ale také doporučení, na které technické parametry se zaměřit při výběru," vysvětlila Hana Šmídová.

Informace z Knihovny spotřebitelských informací mohou zájemci bezplatně získávat jednak prostřednictvím informačního serveru Svět spotřebitelů, jednak ve Spotřebitelském informačním centru SOS v Praze. Dotaz je možné zaslat také písemně. Plné texty článků uvedených v knihovně jsou k dispozici přímo ve Spotřebitelském informačním centru SOS na adrese Štěpánská 15, Praha 2, každé pondělí a čtvrtek v době 14:00-18:00 nebo ve většině knihoven.

Slabinou tohoto informačního zdroje dál zůstává skutečnost, že nabídka zboží a služeb na trhu se rychle proměňuje a výsledky srovnávacích spotřebitelských testů rychle zastarávají. Navíc je toto získávání objektivních informací o zboží či službách mimořádně nákladné a řada typů výrobků a většina služeb nebyla dlouhou řadu let vůbec tímto způsobem testována. Lehko se proto může stát, že zájemce o informaci na svůj konkrétní dotaz nezíská z Knihovny dostatečně konkrétní a úplné údaje. "Přesto se domníváme, že každá objektivní informace, má pro spotřebitele v zajetí reklamy obrovský význam," dodala Hana Šmídová.
Autor: Tisková zpráva
Datum: 8. dubna 2002





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz