SOS zprostředkovává spotřebitelům informace
Usnadnit spotřebitelům přístup k objektivním informacím, které jsou užitečnou protiváhou reklamy, a pomáhají spotřebiteli v orientaci v nabídce na trhu, je smyslem Knihovny spotřebitelských informací, kterou dlouhodobě vytváří Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Knihovna má v podstatě podobu rejstříku, který eviduje srovnávací spotřebitelské testy a další informační zdroje přinášející spotřebitelům důležité informace pro jejich volbu.
Již od roku 1998 vytváří Sdružení obrany spotřebitelů České republiky svou Knihovnu spotřebitelských informací pro usnadnění výběru a nákupu spotřebitelům. "Poskytnutím odkazů na relevantní informační zdroje se snažíme ulehčit rozhodování spotřebitelů. Ti se tak při výběru výrobků a služeb nemusí spoléhat jen na rady prodejce, které nebývají vždy objektivní. Snižuje se tak riziko nákupu nevhodného výrobku," zdůvodnila existenci jeho realizátorka Hana Šmídová.
Knihovna má podobu rejstříku s více než 4000 odkazy na vybrané články z těchto periodik: TEST - časopis pro spotřebitele, příloha Test Mladé Fronty DNES, příloha Test Servis Práva, Dům a bydlení a přílohy Hospodářských novin. Každý odkaz na spotřebitelský test či relevantní článek je pro jednoduchou orientaci opatřen klíčovými slovy a zařazen podle předmětu do jedné z 18 základních skupin:
1. cestování a doprava, sport a turistika | 7. restaurace, apod. | 13. obuv a textil |
2. děti, hračky | 8. motorismus | 14. vzdělání |
3. elektrospotřebiče, baterie | 9. ochrana spotřebitele | 15. zdravotnictví, léky |
4. drogerie, parfumerie | 10. potraviny | 16. šperky, optika, hodinky |
5. dům, byt, zahrada | 11. zákony, daně | 17. finanční služby |
6. audio-video, pc, internet, telekomunikace, foto | 12. služby | 18. různé |
"Nejčastějším způsobem využití Knihovny spotřebitelských informací, je dotaz spotřebitele, například jaký kuchyňský robot si má vybrat. V informacích z článků, na které knihovna odkazuje, získá spotřebitel nejen přehled uskutečněných srovnávacích testů výrobků, ale také doporučení, na které technické parametry se zaměřit při výběru," vysvětlila Hana Šmídová.
Informace z Knihovny spotřebitelských informací mohou zájemci bezplatně získávat jednak prostřednictvím informačního serveru Svět spotřebitelů, jednak ve Spotřebitelském informačním centru SOS v Praze. Dotaz je možné zaslat také písemně. Plné texty článků uvedených v knihovně jsou k dispozici přímo ve Spotřebitelském informačním centru SOS na adrese Štěpánská 15, Praha 2, každé pondělí a čtvrtek v době 14:00-18:00 nebo ve většině knihoven.
Slabinou tohoto informačního zdroje dál zůstává skutečnost, že nabídka zboží a služeb na trhu se rychle proměňuje a výsledky srovnávacích spotřebitelských testů rychle zastarávají. Navíc je toto získávání objektivních informací o zboží či službách mimořádně nákladné a řada typů výrobků a většina služeb nebyla dlouhou řadu let vůbec tímto způsobem testována. Lehko se proto může stát, že zájemce o informaci na svůj konkrétní dotaz nezíská z Knihovny dostatečně konkrétní a úplné údaje. "Přesto se domníváme, že každá objektivní informace, má pro spotřebitele v zajetí reklamy obrovský význam," dodala Hana Šmídová.
Autor: Tisková zpráva
Datum: 8. dubna 2002
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006