E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Vlastní Internetový obchod – jak na to

Ľubica Domanová, 14. listopadu 2000, e-komerce.cz

Zatím se v diskusích o e-komerci většina pozornosti soustřeďuje na internetovou infrastrukturu, softwarová řešení, velké projekty a pod. V tomto příspěvku bych se ráda zamyslela nad těmi zatím “malými” projekty. Pro e-komerci je podle mě přinejmenším stejně důležité, jak bude internetová infrastruktura v praxi využita.

Pouze konkrétní nesčetné koncové projekty a uživatelé totiž celé té infrastruktuře dodávají smysl. Jinak by všechny investice (a v případě internetu jde o nemalé částky) byly vyhozené peníze. A v tom by v české republice mohl být daleko větší problém, než ve vybudování vhodné infrastruktury. Takový úkol vyžaduje dostatek lidí ochotných vidět základ své existence v provozování internetového serveru, obchodu nebo služby. Zlaté časy, kdy stačil název obsahující nějaké to e- v české republice nikdy nebyly. Internetového podnikatele čeká ze začátku spousta nevděčné dřiny, a možná někdy v budoucnu zajištění slušné existence.

Důvodem k optimismu snad může být mladá generace. Bude mít nutné znalosti a rozvoji e-projektů nahrává fakt, že sehnat první zaměstnání, natožpak zajímavé, pro nové absolventy bude čím dál tím obtížnější. Podobná situace je dnes v Německu. Mladá generace se s vervou vrhla na internetové podnikání všeho druhu, věk internetového podnikatele zřídka přesahuje 30 let. Nízký věk je v tomto případě spíše výhodou. Stejné věkové kategorie je i většina internetových uživatelů.

Jak tedy začít? Kupodivu není pro začátek třeba mít spousty peněz a technologie. Zato je naprosto nutný dobrý nápad. Inspiraci lze hledat buď v dalekém i blízkém zahraničí, nebo ve svém okolí. A samozřejmě by měl internetový podnikatel začít s projektem přiměřeným svým možnostem. Možnostem jak finančním, tak fyzickým a psychickým. Nemůže totiž očekávat příliš vstřícný postoj ani bank, ani okolí. Jako internetový podnikatel bude připadat všem trochu jako podivín z jiné planety. Obzvláště pokud zrovna není programátor. A takhle nějak by mohl vypadat postup:

Produkt/služba

Je tím hlavním, co by si člověk měl ujasnit. Produktu se musí přizpůsobit celý projekt. Produkt by podnikateli měl být osobně blízký a měl by se v něm vyznat. Nějakou chvíli potrvá než internetový obchod začne kvést a proto člověk musí být nadšeným zastáncem svého produktu a věřit mu. Asi nemá cenu snažit se přesvědčit ostatní, že by měli kupovat něco, co by člověk sám nechtěl ani zadarmo (samozřejmě to neplatí univerzálně). Existuje jen málo prodejních talentů kteří umí prodat doslova i tu příslovečnou babičku. Vyznat by se člověk měl v produktu i z toho důvodu, že po nějakou dobu asi nebude mít peníze na další zaměstnance a musí se svému obchodu věnovat sám. Měl by tudíž být schopen odpovědět na jakýkoliv dotaz.

Zákazník

Dalším důležitým krokem je volba zákazníků. Je nutné se zamyslet nad jejich složením (věk, pohlaví, vzdělání, zeměpisné rozšíření, atd.). Podle zákazníků je nutné zvolit nejlepší strategii, nabídka jim musí být šita na míru. Jinak se budu snažit obsluhovat zákazníky jen ve svém městě, jinak v české republice, jinak po celém světě. Zase je velmi důležité nepřecenit se. Je lepší začít v malém a postupně růst.

Způsob provozu

Pokud mám jasno v tom co a komu chci prodávat, musím zvolit způsob provozu. Buď se můžu snažit vybudovat si vlastní obchod (zvolit software, hardware, ISP, atd.). Je nutno podotknout, že to není levná záležitost. Pro úplné začátečníky je daleko vhodnější začít s některým s obchodů na klíč, je to jako když si na tržnici pronajmete hotový stánek, a pouze se staráte o své zboží a zákazníky. Možnost zřízení vlastního obchodu máte i v budoucnu.

Distribuce

Podle druhu produktu a území, které hodláte pokrýt můžete buď distribuci převzít sami, použít některé z existujících kurýrních služeb, nebo staré dobré pošty. Samozřejmě vám tato starost odpadá, když se pustíte do prodeje produktů a služeb, které lze distribuovat přímo po síti.

Právní způsobilost

Spoustě lidem zatím mohlo připadat, že internetové podnikání existuje tak nějak mimo reálný svět. Je nutné si uvědomit, že pro internetové podnikání platí stejná pravidla a zákony, jako pro každý jiný podnik. To znamená, že musí existovat právní subjekt, který má všechna nutná povolení a registrace pro provozování dané aktivity na území státu registrace. Samozřejmě výhodou internetu je, že můžete zaregistrovat firmu v Holandsku, i když vaši zákazníci jsou v české republice. Nicméně takový postup bych, pokud chcete v byznesu nějakou chvíli vydržet, radila pouze po důkladné konsultaci s právníkem, který se vyzná v mezinárodním obchodním právu.

Daně

Zatím v české republice neexistuje žádné zvláštní zvýhodnění internetu oproti klasickému podnikání, to znamená, že se na něj vztahují všechny platné daňové normy a předpisy. Daně neobejdete ani tím, že založíte firmu v zahraničí. V tom případě totiž musíte vyřešit cla, dovozní daně, DPH atd.

V momentě, kdy máte jasno ve všech předchozích otázkách se do toho můžete pustit. Že to vypadá příliš snadno? Nebo naopak komplikovaně? Ráda si vyslechnu vaše zkušenosti a názory na toto téma.


Ľubica Domanová
lubica.domanova@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz