Emil Čelustka, 28. ledna 2003, e-komerce.cz
Obchodní dům.cz provozovaný společností K.D. Marketing s.r.o. není potřeba nijak zvlášť představovat. Znají ho prakticky všichni, kdo svou domácnost potřebovali vybavit ledničkou, pračkou atd., tedy výrobky, které jsou souhrnně označovány jako "bílé zboží" a kteří toto zboží hledali v internetových obchodech. Společnost se sídlem v Mladé Boleslavi má pobočky v Brně a v Praze.
Tržby 2002
Podle mého názoru byl rok 2002 z pohledu tržeb velmi úspěšný. Zákazníci si na serveru Obchodní dům.cz objednali zboží za 138 mil korun, což je v porovnání s předchozím rokem (99.5 mil Kč) meziroční nárůst o 38,7%. Komu se zdá meziroční nárůst v desítkách procent málo, měl by se podívat na výchozí číslo. 100 miliónů korun v předchozím roce je již dostatečně velké číslo, ze kterého růst o stovky procent meziročně prostě a jednoduše není tak snadné.
Sezónnost prodeje
Jak se na dosažených výsledcích podílí jednotlivé měsíce roku mi Roman Novotný odmítl sdělit s odůvodněním, že by s ohledem na realizované reklamní kampaně své konkurenci příliš odkryl své karty. Škoda, jednotlivé měsíce by především s ohledem na předvánoční prodej byly mnohem zajímavější. Musíme se tedy spokojit se souhrnnými výsledky za jednotlivá čtvrtletí.
| Rok 2002 | Rok 2001 |
Kvartální tržby | Podíl za rok | Tržby v mil. Kč | Podíl za rok | Tržby v mil. Kč |
1. kvartál | 18,7 % | 25,8 | 19 % | 18,9 |
2. kvartál | 20,3 % | 28,0 | 21 % | 20,9 |
3. kvartál | 25,9 % | 35,7 | 26 % | 25,9 |
4. kvartál | 35,1 % | 48,5 | 34 % | 33,8 |
Součet | 100 % | 138 | 100 % | 99,5 |
|
Všimněte si, jak se tržby vyjádřené v procentech podílu na celkových ročních tržbách v obou letech podobají. Vypadá to, že chování trhu je z hlediska nabízeného sortimentu prakticky stabilní, pouze v loňském roce bylo vánoční nakupování silnější než před rokem.
Jak zákazníci platí?
Zajímavý je i pohled na využívání jednotlivých metod platby za zboží. Zvláštností Obchodního domu je rozvoz zboží zákazníkům vlastními silami. To firmě umožňuje nabídnout zákazníkům služby, které vám žádná přepravní společnost zatím nenabídne - dodávky do domu ve vámi určeném čase včetně odpoledne a večera. Současně je to důvod pro vysoký podíl plateb při převzetí zboží, v jiných obchodech označovaný jako dobírka.
Způsob platby | Podíl na tržbách 2002 | Podíl na tržbách 2001 |
V hotovosti při převzetí zboží | 87 % | 80 % |
Bankovní převod (mimo eBanky) | 7 % | 6 % |
eBanka | 3 % | 8 % |
Úvěrové karty | 2 % | 3 % |
GMS banking | 1 % | 3 % |
|
Srovnání s rokem 2001, kdy mi společnost poskytla data za první polovinu roku, jsem doplnil záměrně. Ukazuje totiž potenciál jednotlivých platebních kanálů. Zatímco podíl bankovního převodu stagnuje (6 -> 7%), podíl eBanky klesá (8 -> 3 %). Důvodů sice může být mnoho, ale za nejpodstatnější bych považoval omezený počet zákazníků eBanky. Ti si navíc nakoupili více v předchozích letech a to vzhledem k životnosti bílého zboží znamená výrazný pokles jejich podílu na tržbách Obchodního domu. Podobně je na tom i tolik oslavovaný GSM banking původně Paegasu, nyní T-Mobile.
Způsoby dodávky
Jak jsem již uvedl, Obchodní dům.cz rozváží zboží zákazníkům sám. Služba, které dostala název
Komfortní doručení je na celkovém počtu zakázek podílí
69%. Prostřednictvím
České pošty je expedováno
18% zakázek, především drobné elektrospotřebiče s nízkou hodnotou. Zbývajících
13% připadá na
osobní odběr v jednom ze skladů firmy.
Kdy lidé objednávají
Bez zajímavosti není ani den v týdnu či doba, kdy zákazníci objednávají.
Podíl objednávek na dnech týdne | Pracovní dny | Víkendy a svátky |
2000 | 93 % | 7 % |
2001 | 86 % | 14 % |
2002 | 88 % | 12 % |
|
Podíl objednávek na denním čase | Objednávky do 18:00 | Objednávky po 18:00 |
2000 | 85 % | 15 % |
2001 | 75 % | 25 % |
2002 | 75 % | 25 % |
|
Tyto údaje není možné interpretovat jinak, než že lidé si stále ještě vyřizují své soukromé věci a nákupy na úkor a na náklady svého zaměstnavatele. Nejde přitom jen zneužívání o výpočetní techniky a konektivity, ale především o čas, který za peníze svého zaměstnavatele tráví soukromými nákupy. Potěšující jsou alespoň nárůsty po roce 2000 o víkendech a po 18. hodině v pracovních dnech, které se však v roce 2002 zastavily. Domnívám se ale, že podobná situace bude i v ostatních internetových obchodech.
Celkově bych rád společnosti K.D. Marketing a jejímu řediteli, ing. Romanu Novotnému, poděkoval za všechny uvedené informace. V době, kdy většina internetových obchodů své obraty skrývá, tají a mlží, je to krok správným směrem. Přidají se i další?