E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Internet a krize v USA

Karel Baláš, 20. září 2001, e-komerce.cz

Stovky stran a tisíce slov bylo již napsáno o dopadu událostí z 11. září na světovou ekonomiku. Není pochyb, že ani internetový business toho nebyl ušetřen. Emoce spolu se šokem z tak strašlivé události dozajista zamíchaly karty v nejednom odvětví. Firmy, které jsou v lecčems tvrdými konkurenty najednou neváhají a projevují k sobě upřímnou solidaritu. Vždyť ztráty lidí nebo celých týmů zkušených odborníků nelze ani vyjádřit v penězích. Otázka však zní, co bude dál? Tak jak budou emoce postupně opadat, každá firma bude chtít co nejdříve zacelit rány ve svých týmech. A jakkoliv může znít tato věta tvrdě, jejich manažeři dobře vědí, že nevyužít oslabení svého konkurenta by mohlo být chybou přímo fatální.

Informace v každé situaci

Ne nadarmo byl internet původně navržen jako decentralizovaný informační systém právě pro případ katastrof a válek. V případě událostí z 11. září se tato koncepce stoprocentně osvědčila.

Příklad toho, jak lze využívat internet v krizových situacích ukázkově předvedla německá Deutsche bank. Ta den po události informovala návštěvníky na svém webu, celostránkovým oznámením přibližně v tomto znění: "banka úspěšně zálohovala systém a data na záložní zařízení podle eventuálního plánu".

To celé doplněné oznámením: "pracujeme na ověření bezpečnosti našich zaměstnanců a budeme udržovat spojení s jejich rodinami jakmile to bude možné" Po zhroucení mobilních a pevných telefonních sítí Internet fungoval jako hlavní informační kanál. Nejpostiženější firmy, nájemci WTC, banky Merrill Lynch, Morgan Stanley Dean Witter, a Lehman Bros poskytly a stále poskytují na svých webech veškeré nezbytné informace svým zaměstnanců, partnerům a klientům.

Data nadevše

Společnost EMC Corporation (jeden z největších dodavatelů zálohovacích systémů HW i SW) na světě ohlásila, že během tragické události z minulého týdne měla 25 klientů v obou budovách. Více než polovina používala systém pro dálkové zrcadlové ukládání dat v reálném čase. Tyto společnosti ztratili nejen své primární data, ale i kompletní systémy. Nicméně, během pár hodin byly schopny rozjet své aktivity znovu ze sekundárních lokalit.

Pro zajímavost, v roce 1993, 26% firem lokalizovaných ve WTC při tehdejším pumovém útoku skončilo v konkurzu, protože nebyly schopny regenerovat svá data.

Pro českého čtenáře poté vzniká otázka, jak mají zdejší finanční ústavy, banky, průmyslové podniky, e-businessy apod. řešeno zálohování dat? Události z minulého týdne naznačují, že investice do zálohovacích zařízení se v kritických okamžicích vyplatí.

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech

Ztráta zkušených odborníků může konkrétní firmu nejen vážně poškodit a na dlouhý čas i značně oslabit. Koneckonců, bohatství každé firmy především v jejich lidském kapitálu.

Společnosti jako je Sun, 3COM, BEA systems, nebo Oracle přišli o to nejcennější, o své zaměstnance. Poslední jmenovaná společnost Oracle postrádá sedm lidi ve Světovém obchodním centru a jednoho člověka ztratila na letecké lince United Flight 93. V letadle které zasáhlo WTC byl i zaměstnanec firmy Compaq. I v českých pobočkách amerických firem dostávají zaměstnanci emaily z amerického ústředí o tom jak se vyrovnat s šokem, co dělat dál atd., takže mají pocit jako by byli jen o kancelář dál od centra dění.


Jak dál?

Hovořit o tom jak velký bude mít tato hrozná událost vliv na celý IT business je více než předčasné. Teď je spíše čas solidarity s potřebnými, ale již brzy se budou muset firmy poohlédnout po nových zdrojích , dříve než to udělá jejich konkurent. Čas totiž hraje proti nim.


Karel Baláš
karel.balas@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz