E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Platit či Neplatit?

Martin Žalmánek, 24. ledna 2001, e-komerce.cz

Článek se zamýšlí nad možnostmi a výhodami placených služeb a služeb “zdarma” z pohledu poskytovatele obsahu.

Platit či neplatit. Toť výrok podobný otázce Hamleta. A koho se týká? Každého, kdo vstupuje do internetového podnikání v dnešní době.
Každý podnikatelský plán by měl začínat u marketingového průzkumu a otázkou : uplatní se můj projekt? U podnikání pak přichází další otázka: jak stanovit cenu za své produkty či služby a u internetové podnikání pak zda-li vůbec cenu stanovit.

S první vlnou internetového podnikání na začátku a v polovině devadesátých let přišla i idea “vše zdarma”. Vznikaly webové vyhledávače, internetové seznamky, mailové schránky. Prvními průkopníky ve světě byl yahoo.com nebo hotmail.com. U nás pak seznam.cz či seznamka.cz.

Ovšem i školák ví, že nic není zadarmo. Tak i tato novota byla a je zaplacena externí reklamou, jež se na uživatele valí ze všech stran. S rostoucí konkurencí a rozrůstáním webu však přišlo rozmělňování reklamního trhu na čím dal větší počet příjemců inzerce. To mělo a má za následek snižování příjmů z reklam u jednotlivých internetových serverů. Z pohledu inzerenta je to výhodné neboť má větší možnost výběru při specifikování svého portfólia umístění inzerce a v konečném důsledku je zde i tlak (vlivem konkurence) na snižování ceny reklamy.

V dnešní době nastává zlom. Málo komu se chce čekat do nekonečna na budoucí fiktivní výnosy. Ty co se nestačí přizpůsobit čeká propouštění či zánik. Příkladem může být salon.com (ale i problémy nedávno zmíněných Globopolis a AltaVista), jenž v poslední době musel razantně snížit stavy svého personálu kvůli vysokým nákladům a nízkým příjmům za inzerci.

Nyní se zaměříme na tři příklady podnikání a jejich možnosti výnosu :

a) “Nabízíme služby zdarma a chceme je začít zpoplatňovat”.


    Může se jednat o mail, webový prostor, seznamku či vlastní fotobanku.
    Nejdříve si musíme uvědomit , zda-li zavedení poplatku za užívání naší služby neodvrátí většinu současných uživatelů. Je například jasné, že zavedení poplatku za užívání seznamky by v současném konkurenčním prostředí věci příliš neprospělo. Co tedy má smysl zpoplatnit ? Jedinečný obsah či službu, jež konkurence nenabízí či v jiné modifikované podobě. Zde je možnost se inspirovat servery poskytující erotický obsah.

    Zajímavou alternativou zde může být i systém tzv. mikroplateb.
b) “Rozjíždíme nový projekt”.

    Pokud začínáte s novým projektem je lépe pokud si ho mohou návštěvníci “osahat”.
    Můžeme nabídnout část obsahu zdarma a zbytek po zaplacení. Toto je vhodné pokud obsah našeho webu je měněn nepravidelně.
    Či nabídnout celý obsah přístupný pod heslem, přičemž noví návštěvníci mají možnost po zaregistrování celý obsah viděti po omezenou časovou dobu. Vhodné pro často měněný obsah. Nebo nabídnout v určitém časovém údobí celý web zdarma. Například při příležitosti určitých akcí. Např.: Březen – měsíc Internetu.
c) “Chci dělat věci pouze zdarma”.

    V tomto případě je nutné dát o sobě vědět inzerentům, že váš web je solidní a nabízí jedinečnou možnost inzerce a pak přilákat co nejvíce návštěvníků : pořádáním soutěží, výhodami pro stále návštěvníky, “user friendly” prostředím.


Toto není jediný výčet možností, jež nabízí internet k podnikatelskému záměru. Tak jako život přináší stále nové podněty a nápady tak i internet jistě brzy přinese něco nového a originálního.

Martin Žalmánek
martin.zalmanek@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz