E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Vydávat "časopis pro zákazníky" vůbec nemusí být drahé

David Kozák, 6. dubna 2004, e-komerce.cz

Zákaznické časopisy patří - zvláště u velkých firem - k oblíbeným prostředkům komunikace s partnery a zákazníky. Pro malé a střední firmy je však tento způsob komunikace příliš nákladný. Tedy lépe řečeno ještě nedávno byl. Podobnou funkci jako tištěný časopis totiž může splnit i elektronický magazín...

Produkovat vlastní časopis pro zákazníky si dlouhá léta mohl dovolit jen málokdo. Náklady na produkci takového periodika jsou totiž dost vysoké. Dnes, díky Internetu, ale může vlastní zákaznický magazín vydávat skoro každý. Dokonce kvůli tomu ani nemusí najímat týmy specialistů.

Výhodou takového elektronického magazínu neboli e-zinu jsou především minimální náklady na jeho vyprodukování. Elektronický magazín umožňuje informovat o novinkách, upozorňovat na důležité či jinak zajímavé informace nebo třeba publikovat návody, případně odkazy na ně.


Šetřte slova

Tvůrce elektronického magazínu nemusí - a ani by neměl - být grafoman. Uživatelé Internetu si totiž na příliš rozsáhlé texty obvykle nepotrpí. Naopak, více než kdo jiný vyznávají zásadu "čím méně, tím lépe".

Nijak náročná není ani správa elektronické magazínu. Velkou část opakovaných úkonů je navíc možné zautomatizovat, takže na "redakci" zbývá skutečně jen příprava obsahu. Ten je ale naopak hodně důležitý. Stejně jako pravidelná aktualizace magazínu.


Co Vy na to?

Bezkonkurenční výhodou elektronického magazínu - vyplývající z vlastností Internetu - je ovšem interaktivita. Každý čtenář tak může na sdělené informace okamžitě reagovat. Vydavatel elektronického magazínu tak má možnost seznámit se s názory čtenářů, nebo se třeba dozvědět informace o nich, o jejich zájmech, potřebách...

Nezbytnou podmínkou pro získání názoru čtenářů je v první řadě jejich zájem.


Propagace je nezbytná

Informace o existenci internetového magazínu musí být v první řadě na všech stránkách vašeho webu, a to včetně formuláře pro registraci k odběru - tak, aby se návštěvník mohl zaregistrovat právě v okamžiku, kdy se k tomu rozhodne. Na stejném místě mohou být i upoutávky na největší zajímavosti aktuálního čísla a nebo alespoň odkaz na ukázkové číslo, aby si potenciální odběratel mohl udělat představu o tom, co si objednává.

Informace o existenci internetového magazínu by také měla být například v "podpisu" e-mailů, které odcházejí z firmy a nabídka registrace by se rovněž měla objevit např. pod formuláři, jejichž prostřednictvím odesílají návštěvníci dotazy.

Úplnou samozřejmostí musí být možnost objednat si internetový magazín v případech, kdy se uživatel s jakéhokoliv důvodu registruje či firmě poskytuje své osobní údaje. K zasílání přitom není třeba znát žádný jiný údaj než je e-mailová adresa, a tu uživatelé firmě, které důvěřují, poskytnou.

Vydavatel internetového magazínu však nemusí jen nečinně čekat, až se zájemci zaregistrují. Může zasílání magazínu také nabízet. Přitom je ovšem nutné pečlivě zvážit důsledky. Hranice mezi akceptovaným oslovením a spamem může být velice tenká. Obecně však platí, že oslovit je možné ty uživatele, kteří s firmou již někdy dříve komunikovali (a to nejen prostřednictvím elektronické pošty) a při té příležitosti poskytli svou e-mailovou adresu. Ani v takových případech však nesmí docházet k bombardování zprávami.


Obsah rozhoduje

Největším přínosem zákaznického časopisu je možnost nenásilně ovlivňovat zájmové cílové skupiny a přitom tyto lidi ještě pobavit nebo poučit. Pokud ovšem má být tohoto efektu dosaženo, musí být obsah magazínu natolik zajímavý, aby přilákal čtenáře. To, že se uživatelé zaregistrují k odběru ještě neznamená, že budou magazín skutečně číst. A magazín, který nemá čtenáře je magazín zbytečný.

Vydávat tištěný zákaznický časopis je finančně hodně náročné a každá firma si rozmyslí, jestli pro ni bude časopis přínosný. Nevýhodou internetového magazínu jsou - stejně jako u jiných internetových aktivit - relativně nízké náklady na jeho vydávání. Řada manažerů si tohoto média proto neváží tak, jak by si zasloužilo a podceňují jeho potenciál.

Internetový magazín může firmě přinést skutečně hodně, musí ale být bezpodmínečně využíván jako plnohodnotný komunikační prostředek a tomu musí odpovídat i jeho obsah. V opačném případě je jakákoliv investice do internetového magazínu předem odsouzena k nezdaru...


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz