E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


eBanka - zpackané zdražení

Emil Čelustka, 23. dubna 2002, e-komerce.cz

Poslední zjištění vás, našich čtenářů, že eBanka mění ceník bez předchozího oznámení a porušuje tím tak svá vlastní pravidla, už patrně nikoho nepřekvapí. Na řadě je totiž další změna v ceníku s platností od 25.4.2002.

Bouřlivá diskuse provázející poslední kroky eBanka pomalu utichá. Mohlo by se zdát, že je vše v pořádku, ale není. Nevím kolik klientů banku opustilo, ale tipnul bych si, že jich to ještě pár udělá. Někteří totiž zjistí změny až v květnu, když budou studovat výpis za duben a zhrozí se. A aby toho nebylo málo, byli jsme upozorněni na podivné praktiky manipulace s ceníkem eBanky. Ceníky s platností od 1. dubna tohoto roku totiž existují hned dva: první, který eBanka zveřejnila 28. března 2002 a druhý, který se na stránkách eBanky ve vší tichosti objevil někdy mezi 7. a 8. dubnem. "Nový" ceník přináší několik změn, všechny v neprospěch zákazníků.

Nedalo mi to a tak jsem se obrátil s žádostí o vysvětlení na tiskovou mluvčí eBanky Lenku Petroncovou s dotazem: "mám před sebou dvě verze ceníku pro programy Alfa, Beta a Gama s platností od 1.4. stažené z Vašeho webu 30.3.2002 a 8.4.2002. Tyto ceníky však nejsou identické, vykazují několik změn, vždy v neprospěch vašich zákazníků. O těchto změnách eBanka své klienty neinformovala a nesplnila tak podmínky, které si sama stanovila..." Zde je oficiální reakce banky:

eBanka udělala v pětidenní informační lhůtě před oficiální účinností nového ceníku změny několika položek ve starších cenových programech.

Příčinou byla nepozornost při přepisu ceníku do html formátu určeného k umístění na webovou stránku. eBanka to považuje za svou chybu a omlouvá se za ni. Poškození klienti budou kompenzováni. Počátkem následujícího týdne budou všechny poplatky za realizované transakce, jejichž cenu eBanka opravovala v pětidenní informační lhůtě, stornovány a klienti je tedy budou mít zdarma. Storno se bude týkat transakcí v časovém intervalu 1. - 4. dubna, kdy uběhla pětidenní informační lhůta od opravy nesprávně uvedených poplatků.

Zároveň všem těmto klientům zašleme do vnitřní schránky na účtu omluvu za tuto chybu banky.

Lenka Petroncová
Manažerka PR a tisková mluvčí

Jak se dalo očekávat, tisková mluvčí banky opět mlží, protože změny nebyly provedeny v pětidenní lhůtě před oficiální účinností nového ceníku, ale až po vstoupení ceníku v platnost. Opakování termínu "v pětidenní informační lhůtě" nezastře podstatnou skutečnost - vyjádření přiznává, že banka změnila ceník aniž o tom své klienty odpovídajícím způsobem informovala, přiznává porušení smluvních závazků banky! Nevím jak pro vás, ale pro mne to znamená ztrátu důvěry, kterou směšná kompenzace nemůže odčinit.

Podívejme se ale na zdražování jako celek. V únoru banka prováděla telefonický průzkum mezi svými klienty. Byl jsem jedním z oslovených a netuše co se chystá jsem popravdě odpověděl na položené otázky. Jedna z nich se týkala zrušení výběru z bankomatu zdarma. Reakce na sebe nedala dlouho čekat, 25. února 2002 eBanka tiskovou zprávou oznámila zdražení výběrů z bankomatu s platností od 1. března 2002. Nevím zda ke stejnému datu byl změněn i ceník, poslední kopie kterou mám, je s platností od 6. března. Horší varianta by znamenala, že ceník se po necelém týdnu své platnosti změnil.

Následovalo zrušení bankovní diskuse ke 22. březnu, na které jsme upozornili článkem eBanka přestala naslouchat svým zákazníkům dne 25. března. eBanka kontruje 28. března vyhlášením průzkumu mezi zákazníky, aby mohla dál proklamovat vstřícnost k zákazníkům. Mimochodem, zpráva oznamující průzkum ve vaší vnitřní schránce zůstala, jen odkaz už nevede na stránky již uzavřeného průzkumu prováděného společností Tylor Nelson Sofres. Nahradil ho jednoduchý formulář pro vaše připomínky. V něm chybí jakákoliv identifikace odesílatele připomínek, takže je více než pravděpodobné, že slibovaný Siemens S45 už prostě nemáte šanci vyhrát...

Další z otázek v již zmiňovaném telefonickém průzkumu byla ve smyslu: Co je pro vás podstatnější, výše poplatků nebo kvalita služeb a časová úspora? Poměrně logicky a patrně jako většina dotázaných jsem odpověděl, že kvalita služeb a časová úspora. Ale eBanka si takovou odpověď vyložila po svém. Už jsem zaslechl interpretaci: Můžeme zdražovat, protože většina zákazníků preferuje kvalitu služeb a úspory času. Vidíte ten rozdíl? Kdyby řekli, že chystají zdražení o 100 - 300%, patrně by dostali jiné výsledky. Zdražení, které vstoupilo v platnost od 1. dubna 2002, hodnotíme ve článcích eBanka zdražuje naprosto drasticky, eBanka zdražuje naprosto drasticky 2 a eBanka zdražuje i osobní účty.

Následující manipulace s ceníkem, které popisuji v úvodu tohoto článku, které byly provedeny někdy kolem 7. či 8. dubna 2002. Ale ani to bance nestačí. Na webových stránkách už visí další oznámení o změnách ceníku. Tentokrát s platností od 25. dubna. To je celkem 5 změn ceníku za poslední 2 měsíce! Buď se jedná o záměr banky v neustálými změnami otupit naši pozornost a nebo neschopnost pracovníků banky řádně připravit celý proces zdražování. Ať tak či onak, je nejvyšší čas vyvodit důsledky. Jaké, je jen na vás. Ale nezapomeňte, že vklady jsou ze zákona pojištěny pouze do výše 25.000 EUR, tj. přibližně 750 tis. Kč.


Emil Čelustka
celustka@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz