E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Rok 2000 a svět internetu

Martin Hošek, 16. února 2000, e-komerce.cz

Je to jednoduché. Internet už dávno není jen jakousi pomůckou a nutností pro zviditelnění se. Internet začíná vydělávat peníze. Obrovské peníze.

Jen ve Spojených státech do televizní reklamy v průběhu snad nejsledovanější zámořské sportovní události – finále SuperBowl – proinvestovaly velké společnosti desítky miliónů dolarů, jen aby donutily potenciální zákazníky k navštívení jejich internetových projektů.

Rok 2000 pak bude bezesporu rokem internet businessu.

Dovolte, abych vysvětlil proč.

1) Internetové projekty, které jsou podporovány a komunikovány klasickými reklamními kampaněmi (televize, tisk, venkovní reklama), budou mít svým způsobem “nůž na krku”. Proč? Protože zadavatelé reklamy budou chtít vidět výsledky. Nebude je už moc zajímat cena za tisíc shlédnutí, nebude je zajímat cena za impresi. To, o co se začíná hrát, zní jednoduše : Cena za nového zákazníka .

2) Někdo, někde, bude mít konečně nervy a kuráž prohlásit, že bannerová reklama prostě nefunguje…

3) Investoři na Wall Street budou do nových internetových projektů doslova “lít” milióny. Nenechme se ale mýlit. Páni na Wall Street to nebudou dělat z dobrosrdectví. Dříve či později se objeví otázka : “Kde je návratnost investice?”. Pochybuji, že budou ke společnostem, pro které bude zodpovězení této otázky noční můrou, tak shovívaví jako k např. k Amazonu.

4) Čím si jsem skoro jist je ten fakt, že se prokáže, že projekt e-Bay má dokonalý internet business model a to hned z několika důvodů. Žádné zboží na skladě. Žádné doručování. Minimální náklady a nic víc. Je to v podstatě dokonalé. Dokonalejší je už snad jen internet sám, který nemá žádné zaměstnance a náklady.

      Pokud tedy chcete prolomit vlny internet businessu, tak se nechte inspirovat právě tímto projektem – a vůbec nemusí jít jen o aukce. Nezapomeňte ale na jedno – žádné sklady a žádné doručování.
5) Očekávejme velké tlaky proti legalizaci SPAMU. Možná, že v mnohých zemích se do této kauzy zapojí i restrikce ze strany státních úřadů.

6) Rok 2000 bude soubojem internetu s obvyklými médii.

Suma sumárum, rok 2000 přinese mnohé. Jedno je ale jasné. Ti “nováčci”, kteří si bláhově myslí, že stačí mít jen skvělé doménové jméno, budou zklamáni. Hodnota internetu je totiž úplně stejná jako kterákoliv jiná věc. Je jen na nás, zda-li zpříjemníme něčí život tím, co internet dokáže.

Martin Hošek
martin.hosek@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz