David Kozák, 1. dubna 2005, e-komerce.cz
V rámci akce Březen - měsíc internetu provedla agentura Factum Invenio pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) v lednu průzkum využití internetových obchodů. Jedním ze zjištění bylo, že 54 % uživatelů internetového bankovnictví, kteří mají přístup k Internetu, nakupuje v online obchodech. To znamená, že míra využití internetových obchodů těmito uživateli je vyšší, než mezi ostatními uživateli internetu.
Obdobná situace je i z pohledu počtu online nakupujících v rámci celé populace České republiky. Zatímco mezi obyvateli staršími patnácti let někdy v internetových obchodech nakupovalo pouhých 16 % respondentů, mezi uživateli přímého bankovnictví je klientů online obchodů 38 %.
"Přesto zdaleka ne všichni uživatelé přímého bankovnictví jsou nakloněni nakupování na internetu," komentuje zjištění Michal Peca, projektový manažer Factum Invenio. Nejčastějším důvodem je fakt, že si nemohou zboží prohlédnout a vyzkoušet. Mnozí respondenti navíc neví, jak na internetu nakupovat.
Relativně velký počet nakupujících je také mezi uživateli telefonního a GSM bankovnictví - konkrétně 37 %, resp. 46 %.
"Obliba on-line nakupování roste s osvojením náročnějších služeb na internetu," upozorňuje Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci.
"Noví uživatelé internetu se ze začátku učí vyhledávat informace, používat e-mail, teprve s rostoucími zkušenostmi a důvěrou v internet používají i náročnější služby jako je internetové bankovnictví nebo nakupování."