E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Krize elektronické komerce?

Martin Žalmánek, 27. listopadu 2000, e-komerce.cz

Před nedávnem zveřejnil server webmergers.com, zabývající se průzkumem a zpracováním dat v oblasti průmyslu a obchodu, zprávu o zániku 130 firem působících v oblasti e-komerce.

Konkrétně jde o tato čísla:

- 130 firem ukončilo svou činnost od ledna letošního roku,
- Došlo ke ztrátě téměř 8 000 pracovních míst,
- 75 % z těchto firem se zabývalo činností v sektoru B2C,
- 60 % pak všeobecně činností e-commerce.

Propouštění a ztráta pozic zasáhlo i firmy orientující se na sektor B2B, kde jich ukončilo činnost dvacet šest.
Nejvíce postiženou oblastí se stala “mekka” internetu, stát Kalifornie a to s číslem 35% z celkového počtu krachujících firem. Evropa se podílela na této ztrátě 8 %.

A jaké jsou příčiny?

- Hodně firem začínalo (a bohužel i nyní začíná) bez uspokojivého obchodního modelu - Je s podivem, že ani investoři nesledovali příliš přednosti a slabiny daných projektů nebo vznikajících firem, a pod vlivem e-euforie vesele investovali. Firmy zjišťovali až během svého podnikání, že o jejich služby je buď malý či žádný zájem, nebo že konkurence přišla s něčím lepším. Slabinou se stává i nejednotný tým, jež zpočátku stmeluje prvotní cíl – uvedení projektu do světa, který ovšem již při prvních náznacích neúspěchu upadá. Další rozvoj firmy či jeho alternativy k prosazení na trhu jsou brány v potaz příliš pozdě.

- Přílišná specializace zaměřena buď na jeden produkt či malé portfólio služeb - Širší záběr neznamená větší úspěch, ale rozložení rizika a tedy větší naději na přežití firmy v době krize.

- Mnoho firem se hned po svém startu ocitla v červených číslech - Příčinou je ne vždy uvážlivé hospodaření a opomíjení dlouhodobé strategie podnikání.

- Možnou nevýhodou (snad jen dočasnou) e-businessu je jeho přílišná virtuálnost - Větší propojení s “reálným světem” by určitě prospělo. Příkladem může být u nás firma Annonce, jež vydává své noviny v papírové i virtuální podobě.



Zajímavostí jistě je i situace v ne-internetových firmách, tedy firmách jejíž hlavní činností není elektronický business, jež utratily pouze 9 % z celkových výdajů na podnikání v médiu zvaném internet ve druhém čtvrtletí tohoto roku.

Je potřeba také deklarovat, že nejde o krizi celého internetového odvětví jako spíše o jakési vyčištění a stabilizování poměrů v oblasti e-komerce.

Každým rokem zkrachuje tisíce firem podnikající ve službách či obchodu. Mluví se o nich méně jen proto, že se to stalo již jakousi rutinou. Oblast s předponou 'e' je však mladá a nezkušená a naděje do ní vkládané jsou často přehnané.


Martin Žalmánek
martin.zalmanek@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz